De keuze van Ford om de Shelby GT350 niet in Nederland te verkopen, maakt ons verdrietig. Het nieuws dat de Amerikanen de Ford Mustang Shelby GT350 nog bozer hebben gemaakt – met effectievere aerodynamica, een scherper onderstel, verbeterde ophanging en plakkerigere banden – helpt daar niets bij.

Welke verbeteringen worden er precies doorgevoerd?

De Ford Mustang Shelby GT350 voor het modeljaar 2019 ziet er in grote lijnen hetzelfde uit. Sterker nog: ze pakten de pre-facelift Mustang. Ford belooft ‘betere prestaties op het circuit, maar ook op straat’. Of dat laatste zo handig is, weten we niet.

‘Ergens is Carroll [Shelby] aan het lachen’, zegt Hermann Salenbauch, directeur van Ford Performance. ‘De Ford Mustang Shelby GT350 is onze ultieme Mustang voor op het circuit. We bleven bij Carroll Shelby’s originele formule voor het winnen van kampioenschappen en maakten onze Shelby GT350 beter met de laatste technieken uit de racerij.’

Ford monteerde 19-inch velgen en installeerde een nieuwe spoiler met optionele Gurney-flap; een kleine spoiler op je grote spoiler (‘yo dawg’). Aan de voorkant zien we een nieuwe grille die nog aerodynamischer is dan zijn voorganger. Overige aerodynamica is geleend van de verwachte GT500.

Stel je gaat naar de VS en je ziet hem rijden, neem dan een kijkje (op handen en knieën) naar de Brembo-remklauwen en de op maat gemaakte Michelin Pilot Sport Cup 2-banden. Wat je niet kunt zien, zijn de veranderingen aan de ophanging (de dempers en veren) en de elektronische veiligheids- en stuurbekrachtigingsystemen.

Vermogen van de Ford Mustang Shelby GT350

De 5,2-liter V8 bereikt 8,250 toeren per minuut. Ergens tussen het geschreeuw door, produceert de motor 533 pk. Schakelen doe je met een handgeschakelde zesbak. En met ‘je’ bedoelen we de Amerikanen. Zij mogen begin 2019 instappen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)