Vijf jaar. Zo lang wachten we al op de Lamborghini Urus. De SUV van Lamborghini is dus al haast aan een facelift toe voordat ie officieel onthuld is. Maar ons geduld wordt beloond: de officiële presentatie van de auto zit er nu eindelijk aan te komen. Lamborghini vloog ons naar Zuid-Italië om een rondje in de Urus te doen op het Strada Bianca-gravelcircuit bij de Nardò-testfaciliteit.

Wat moet ik weten over de Lamborghini Urus?

Eerst even de feiten. De Lamborghini Urus staat net als de Bentley Bentayga, Audi Q7 en Porsche Cayenne op het MLB-platform. Hij staat 10 centimeter lager dan de Bentley en Audi en oogt een stuk agressiever.

De 4,0-liter V8 produceert 650 pk en 850 Nm koppel. Daarvan gaat 40 procent naar de voorwielen en de rest naar het reservewiel. Nee, geintje: de achterwielen. Het slimme AWD-systeem kan indien nodig 70 procent naar de voorkant sturen en 87 procent naar achteren. De achterwielen kunnen zes graden meesturen. Hiermee wordt de wielbasis virtueel 600 millimeter korter. Of langer.

Is ie snel?

De spurt van 0 naar 100 doet de Lamborghini Urus in 3,7 seconden. De topsnelheid ligt boven de 300 km/u. Om de kolos tot stoppen te brengen, monteerde Lamborghini de grootste koolstofkeramische remschijven ooit voor een productieauto: 440 millimeter vóór en 370 millimeter achter.

In het interieur (dat nog eventjes geheim is tot 4 december) vind je een Anima-knop waarmee je de rij-modi selecteert. De smaken Sabbia (zand), Terra (modder) en Neve (sneeuw) vergezellen de bekende Strada, Sport en Corsa. Het karakter van de motor, transmissie, stuurinrichting, dempers, stabilisatorstangen, achterwielbesturing, stabiliteitscontrole, het achterdifferentieel én het motorgeluid verandert per modus.

En hoe rijdt het?

Als we naar een Lamborghini-logo op het stuur staren, zijn we gewend een V10 of een V12 te horen. Dus we moeten even wennen aan de V8 (die veel gelijkenissen kent met die uit de RS 6). Hij bezorgt ons geen kippenvel, al maakt ie genoeg herrie, plofjes en prutteltjes. En de prestaties zijn ook al niets om over te klagen.

Op het asfalt weet de Urus zijn gewicht goed te verbergen. De luchtvering en stabilisatoren (dezelfde als de Bentayga) maken overuren om overhellen tegen te gaan. Grote stukken Pirelli P Zero Corsa die van de banden van onze voorganger afkomen, verklappen hoe erg de banden te lijden hebben onder het gewicht. De remmen hebben geen enkele moeite met de kilo’s en faden nimmer. De grote SUV blijft vlak en stabiel in de bochten. De Urus blijkt erg capabel op het circuit, wat uiteraard de plek is waar de meesten ‘m zullen rijden. Toch?

En offroad?

De grip en acceleratie zijn indrukwekkend. Maar onze aandacht wordt tijdens offroaden opgeëist door het evenwichtige gedrag van de Urus. Hij weet indrukwekkende snelheden vast te houden op constant veranderende, on-Lamborghini-achtige oppervlakken. De veerweg lijkt oneindig. Hij absorbeert alles, en het enige waar jij op hoeft te letten, is het vasthouden van de perfecte drift om de bocht uit te komen met een grote stofwolk achter je.

Nee, dit is zeker geen alledaagse Lamborghini…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)