Iedereen maakt wel eens een fout tijdens zijn werk en bij het ene beroep is dat erger dan bij het andere. Als een hersenchirurg uitschiet, is daar slechts één persoon de dupe van. Als een ontwerper uitschiet, moet de hele wereld er minimaal drie jaar (tot de eerste facelift) naar kijken. Een tuchtcollege voor auto-ontwerpers staat dan ook hoog bovenaan het lijstje goede ideeën. We kozen 10 stompzinnige ontwerpfouten bij auto’s voor je uit. Waarschijnlijk kun je er zo nog twintig opnoemen. Spuw jouw suggesties maar op onze Facebook-pagina.
10. Quattro-grille
Alsof het niet duidelijk is aan die V8-roffel of die enorme luchtinlaten dat je een Audi RS6 rijdt. Je hoeft echt niet meer met koeienletters aan te geven dat het een Quattro is. Doe even normaal. Er is een speciaal plekje in de hel gereserveerd voor de tuner die een lichtgevende Quattro-grille heeft ontwikkeld.
09. De facelift van de derde generatie MX-5
De derde generatie Mazda MX-5 kwam in 2005. In zijn smoelwerk zag je toffe retro-elementen van de eerste generatie. Bijvoorbeeld het grilletje en de vorm van de koplampen. Toen besloot Mazda in 2009 de retro-roadster te faceliften en de nieuwe designtaal toe te passen. De MX-5 kreeg een grote lachende bek en lelijke mistlamp-units. De tweede facelift in 2013 maakte de roadster gelukkig iets stoerder, maar de eerste poging blijft de beste.
08. Het poepende hondje van Porsche
De Porsche Panamera dus. De achterkant lijkt gehurkt te zitten om een stomend hoopje te leggen. Als we hieraan terugdenken, waarderen we de nieuwe Panamera des te meer.
07. F1-remlicht van de Ferrari F12
Had niet gehoeven, Ferrari. Sowieso moet je je afvragen of je de wereld constant wilt herinneren aan een huilende Vettel.
06. Stoelen van de Abarth 595 Competizione
De kleine Fiat 500 (want dat is het) stond niet vooraan in de rij toen ze interieurruimte uitdeelden. Dat is niet erg, want het is een auto voor mensen die niet zo goed zijn in fileparkeren. Maar als de knettergekke Abarth-afdeling besluit kuipstoelen te monteren, stuit je op een probleem. De ruimte tussen de deuren en de stoelen is zo klein dat je de deur open moet doen om de leuning te verstellen. Of je moet minuscule handjes hebben. De simpelste oplossing is om de stoelen links en rechts om te wisselen; dan zit de draaiknop aan de binnenkant. Maar Italianen zijn eigenwijs. Oh, en dat er nog 500 op het dashboard staat is ook niet chic. Het is toch een 595?
05. Het hangbuikje van de BMW 1-serie
De eerste generatie BMW 1-serie is (zeker met het optionele M-pakket) echt geen onooglijk object. Tot je hem recht vanaf de zijkant ziet. De carrosserie oogt doorgezakt en doet ons sterk denken aan een hangbuikzwijntje.
04. Alle neppe uitlaten
Eigenlijk alles wat nep is aan auto’s moet heel snel met een van de raketten van Elon Musk de ruimte ingeschoten worden. Van motorgeluid via de speakers tot neppe uitlaten. Check bijvoorbeeld de uitlaten van de DS5. Best dik toch? Kijk nog eens goed…
03. De motorkap van de BMW 3-serie
Bij alle voorgaande modellen liep de motorkap gewoon netjes door tot de nieren. Bij de E46-generatie gingen de nieren zelfs mee omhoog met de motorkap. Bij de huidige BMW 3-serie stopt de motorkap halverwege met een dikke kier. Zo’n ravijn op de neus ziet er toch niet uit?
02. Het logo van de Chevrolet Aveo
Alsof het niet erg genoeg is dat Chevrolet zijn eigen merk besmeurde door zijn trotse logo op een Daewoo te plakken, plakken ze het ook nog eens op een compleet verkeerde plek. Knal dat logo gewoon in de grille en niet op een te krap stukje plastic.
01. De Fiat Multipla
De rijdende ontwerpfout. Van de vergroeiing op het dak tot de twee dikke puisten bij de voorruit. Het ultieme voorbeeld hoe het niet moet.
Een echte ontwerpfout vind ik persoonlijk (en al meerdere series/types achter elkaar) is het openen van het tankklepje bij een Volkswagen transporter. Welke “no no” heeft er in hemelsnaam verzonnen dat het scharnier aan de achterkant moet? Bij het uitstappen in krappe parkeer gelegenheden blijf je continu aan dat kut klepje hangen waardoor deze uiteindelijk wel een keer verbuigt en dan dus ook steeds tijdens het rijden spontaan open klapt, want ja het vangt wind hè meneer de ontwerper!!!! Let maar eens op hoe vaak de tankklepjes beschadigd zijn.
Toch vind ik het betreffende de Quattro grill bij de RS6 vreemd dat ie in dit lijstje prijkt.
Wij bij Autobedrijf John van der Rijt, misschien wel de RS6 specialist in NL bouwen onderhand wekelijks RS6’en die geen Quattro grill hebben om naar een Quattro grill. Dit niet omdat we dit zelf wel leuk vinden maar omdat het meerendeel van onze RS6 clientèle er zelf om vraagt en vooral het Carbon exemplaar toch een stuk ruiger kijkt dan de brave standaard single frame grill.
Wat mij betreft is de enige ontwerp fout met betrekking tot de Quattro grill dat het woord Quattro niet in spiegelbeeld vermeld staat net als in het verleden een BMW 2002 turbo het woord “turbo” in spiegelbeeld had staan !
Als je de Multipla een rijdende designfout noemt, moet je je eens verdiepen in de auto. En zo veelbesproken zijn na bijna 20 jaar, dat lukt maar weinig auto’s, laat staan praktische zeszitters die nog best prima rijden.
10 Ja, raar is het wel
9 Ga toch weg mafkezen. Niets mis met dat autootje. Hij is er alleen maar minder vrouwelijk van geworden
8 Die nieuwe is saai. Dit had nog iets karakteristieks. Misschien is het gewoon een fetish van jullie dat je daar poepende honden inzien. Niks lelijks aan.
7. HAHAHHA die hele auto is een grote Ferrari-onwaardige ontwerpfout. Dat remlichtje kan er nog wel bij. Mijn hemel wat een onzalig zielloos gevaarte dat niets met Ferrari van doen heeft.
5 Echt gezeik. Een superschoonheid. De 1 serie die erna kwam, DAT was pas een mormel.
4 Die fantast mag zelf ook wel op een andere planeet gaan wonen, met zijn haat tegen alles wat op benzine rijdt. Trouwens, kom niet met de DS5 aan, die grafbak is ook niet om aan te zien. Alleen de nieuwe Mirai en Prius zijn lelijker. Zelfs een multipla is mooier dan dit gedrocht.
3. 100% mee eens, totaal niet premium waardig. BMW is al een langere tijd de weg kwijt qua vormgeving met de i3, i8, nep-Kia Carens, in de vorm van een 2 Awful Tourer, Granny Tourer, 3GT, 5GT, rare 4 deur coupes en die X1.
En de X6 is niet LELIJK zoals jullie vaak beweren!
2. De auto zelf is wel redelijk om aan te zien
1. Italianen hebben soms ook hun dag niet…..
Ammi heeft op 6 april 2020 geschreven:
En 2 verschillende spiegels bij de golf 4
Armand Van Simaey heeft op 5 april 2020 geschreven:
Het “quattro” logo op de RS6 is niet standaard.
Bij de meeste RS6 is dit dan ook niet aanwezig.
Maikel heeft op 5 april 2020 geschreven:
Een echte ontwerpfout vind ik persoonlijk (en al meerdere series/types achter elkaar) is het openen van het tankklepje bij een Volkswagen transporter. Welke “no no” heeft er in hemelsnaam verzonnen dat het scharnier aan de achterkant moet? Bij het uitstappen in krappe parkeer gelegenheden blijf je continu aan dat kut klepje hangen waardoor deze uiteindelijk wel een keer verbuigt en dan dus ook steeds tijdens het rijden spontaan open klapt, want ja het vangt wind hè meneer de ontwerper!!!! Let maar eens op hoe vaak de tankklepjes beschadigd zijn.
Erwin Houbraken heeft op 5 april 2020 geschreven:
Toch vind ik het betreffende de Quattro grill bij de RS6 vreemd dat ie in dit lijstje prijkt.
Wij bij Autobedrijf John van der Rijt, misschien wel de RS6 specialist in NL bouwen onderhand wekelijks RS6’en die geen Quattro grill hebben om naar een Quattro grill. Dit niet omdat we dit zelf wel leuk vinden maar omdat het meerendeel van onze RS6 clientèle er zelf om vraagt en vooral het Carbon exemplaar toch een stuk ruiger kijkt dan de brave standaard single frame grill.
Wat mij betreft is de enige ontwerp fout met betrekking tot de Quattro grill dat het woord Quattro niet in spiegelbeeld vermeld staat net als in het verleden een BMW 2002 turbo het woord “turbo” in spiegelbeeld had staan !
Lucas heeft op 5 april 2020 geschreven:
Als je de Multipla een rijdende designfout noemt, moet je je eens verdiepen in de auto. En zo veelbesproken zijn na bijna 20 jaar, dat lukt maar weinig auto’s, laat staan praktische zeszitters die nog best prima rijden.
UltimateLF heeft op 3 januari 2017 geschreven:
10 Ja, raar is het wel
9 Ga toch weg mafkezen. Niets mis met dat autootje. Hij is er alleen maar minder vrouwelijk van geworden
8 Die nieuwe is saai. Dit had nog iets karakteristieks. Misschien is het gewoon een fetish van jullie dat je daar poepende honden inzien. Niks lelijks aan.
7. HAHAHHA die hele auto is een grote Ferrari-onwaardige ontwerpfout. Dat remlichtje kan er nog wel bij. Mijn hemel wat een onzalig zielloos gevaarte dat niets met Ferrari van doen heeft.
5 Echt gezeik. Een superschoonheid. De 1 serie die erna kwam, DAT was pas een mormel.
4 Die fantast mag zelf ook wel op een andere planeet gaan wonen, met zijn haat tegen alles wat op benzine rijdt. Trouwens, kom niet met de DS5 aan, die grafbak is ook niet om aan te zien. Alleen de nieuwe Mirai en Prius zijn lelijker. Zelfs een multipla is mooier dan dit gedrocht.
3. 100% mee eens, totaal niet premium waardig. BMW is al een langere tijd de weg kwijt qua vormgeving met de i3, i8, nep-Kia Carens, in de vorm van een 2 Awful Tourer, Granny Tourer, 3GT, 5GT, rare 4 deur coupes en die X1.
En de X6 is niet LELIJK zoals jullie vaak beweren!
2. De auto zelf is wel redelijk om aan te zien
1. Italianen hebben soms ook hun dag niet…..
Fré Holtrop heeft op 7 december 2016 geschreven:
In elk geval geen 13 in een dozijn auto, wel niet zo mooi als zijn voorganger onze Fiat 600 D Multipla van 1964, maar toch een met karakter.