Een advertorial is een kruising tussen een advertentie en een redactioneel verhaal. Dit om de opmaak ervan op een meer vloeiende manier te laten opgaan in de opmaak van de omgeving. Maar: het is en blijft een commerciële boodschap. Vandaar dat TopGear dat overal duidelijk aangeeft. Met kleurtjes en met het woord ‘advertorial’ dat we een paar keer herhalen en bovenaan zetten
De tekst bevat vaak niet echt een heel er dik bovenop liggende gelikte boodschap. KOOP NU! zul je niet snel lezen. In een advertorial wordt met een ‘redactionele toon’ een product of dienst aangeprezen. Voor uitgevers zijn advertorials een prettige bron van inkomsten in een pittige markt.
Die zijn aan strenge regels onderworpen. Zo moet het jou als lezer altijd duidelijk zijn dat het een advertorial is. Dus staat het er altijd boven. De teksten zijn meestal geschreven door redacteuren van TopGear aan de hand van instructie van de adverteerder over de boodschap. Omdat de redacteuren nu eenmaal heel, heel, heel goed kunnen schrijven. Daarom lees je ook nooit een bewering als ‘dit is de beste auto ter wereld’ terug, want die bewering zal een redacteur van TopGear nooit doen.
Als de adverteerder onzin wil (laten) opschrijven, lelijke plaatjes wil laten zien, of anderszins een boodschap heeft waarvan wij vinden dat die niet bij TopGear past, wordt de advertorial geweigerd. Alleen als het informatief en onderhoudend is, zonder moddervette commerciële boodschap, plaatsen we het.