De vorige Kia Rio had de lachers op z’n hand, met z’n melkdopwieltjes, handbediende ruitenwissers en Fred Flintstone-trapaandrijving. Terwijl Kia steeds betere auto’s ging bouwen, bleef de Rio hopeloos achter in het verdomhoekje van het toch niet onbelangrijke segment van de Polo, Corsa en Clio. Tot nu.

De nieuwe Rio is, we kunnen niet anders zeggen, een leuk ding geworden; compact en toch stoer. Hij is een slagje groter dan de oude, en daarmee vooral ook ruimer. De Rio komt er niet alleen als vijfdeurs, maar ook als hippe driedeurs, en is vanaf het begin leverbaar in twee BPM- en wegenbelastingvrije uitvoeringen: een benzineversie met een 1.2-motor met 87 pk (104 g/km CO2) en een 1.1 diesel met 70 pk en een CO2-uitstoot van slechts 85 g/km. Voor de bengeltjes onder jullie volgt er in 2012 een 1.2 turbo benzinemotor met directe injectie.

Kia stelt de Rio op de autosalon van Genève voor het eerst aan het publiek voor. De marktintroductie volgt in de tweede helft van 2011.

Reacties

Meer van TopGear