Het is nu al bijna niet meer voor te stellen dat de Kia Rio zo’n tien jaar geleden niet serieus het overwegen waard was. Hoe kopers toen tot de conclusie kwamen dat de Rio een betere keuze was dan een Polo of een Corsa, zal altijd een raadsel blijven. Toen kwamen we bij de vorige generatie aan, ergens in 2011. Peter Schreyer tekende de koets en alle onderdelen staken goed in elkaar. De vierde en huidige generatie ging weer een stap verder, en die Kia Rio ontvangt nu een facelift.

Vanbuiten is de Kia Rio iets aangescherpt tijdens zijn facelift. Scherpere lijnen, een serieuzere gelaatsuitdrukking, nieuwe 16-inchers en twee nieuwe kleuren. Vanbinnen monteert Kia een 8-inch scherm op het dashboard met daarop het nieuwste navigatiesysteem en de tellers krijgen een 4,2-inch display. Zo hier en daar zijn wat materialen veranderd en de in hoogte verstelbare passagiersstoel is nu standaard.

De Kia Rio-facelift krijgt nieuwe bak en hybridespul

De facelift van de Kia Rio brengt twee primeurs. Het is de eerste auto van het merk met een mild-hybride systeem. De 1,0-liter turbomotor krijgt een klein elektromotortje dat werkt op 48 volt. Daarnaast zou het een van de eerste Kia’s zijn met de nieuwe handbak. Het koppelingspedaal is niet direct verbonden met de bak, maar werkt elektronisch. ‘Clutch-by-wire’, noemen ze dat. Het verwijderen van de hydraulische connectie zou bijdragen aan een verminderd verbruik, zegt Kia.

Naast de bovengenoemde vernieuwingen, stopt Kia de Rio vol met rij-assistenten. FCA, LKA, DAW, BCW, SCC, LFA, ROA en RCCA zijn enkele voorbeelden. Komt er vooral op neer dat de Rio de bestuurder waarschuwt voor een hoop potentiële gevaren en zo hier en daar een beetje bijstuurt of zelf afremt. De verbruikscijfers en de prijzen worden snel bekendgemaakt. In het vierde kwartaal van 2020 verschijnt de vernieuwde Kia Rio in Nederland.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)