![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/06/nieuwe-bmw-m5-phev-2024-zij-opladen.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/06/nieuwe-bmw-m5-phev-2024-zij-opladen.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/06/nieuwe-bmw-m5-phev-2024-zij-opladen.jpg)
Dit is een 5-serie met de krachtigste zescilinder-dieselmotor die ooit in een productieauto werd toegepast
Om nu te zeggen dat je iets tekortkwam in de vorige generatie M550d? Zes cilinders, drie turbo’s, 381 pk, 740 Nm, van 0 naar 100 in 4,7 seconden. Niet echt, nee. Toch vond BMW het nodig om voor deze nieuwe versie nog eens extra aan hun sterkste diesel te sleutelen. Met als gevolg dat dit nu één van de drie productieauto’s op de wereld is met niet minder dan vier turbo’s onder z’n kap. Samen met de 750d, die dezelfde motor gebruikt, en de Bugatti Chiron.
Het resultaat is niet alleen 400 pk en 760 Nm, maar ook een 11 procent lager verbruik van 5,9 l/100 km. Hij heeft een aardig zeespiegelvriendelijke CO2-uitstoot van 154 g/km. Ongelooflijke waarden als je bedenkt dat de nieuwe M550d in een vloek en een zucht van 4,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u gaat. Het is jammer dat diesel voor personenauto’s langzamerhand een beetje op z’n retour is. Met dit soort prestaties vragen we ons toch een beetje af hoeveel er nog uit het concept te halen valt.
Bij 1.000 tpm levert de motor al 450 Nm aan koppel. Dat zou in combinatie met enkel achterwielaandrijving waarschijnlijk resulteren in een bij de wet vereiste tweede uitstootmeting; voor de rook die telkens van je banden afkomt. De BMW M550d xDrive is er daarom louter met xDrive-vierwielaandrijving, die voor het idee nog wel z’n kracht voornamelijk naar achter stuurt. In de praktijk merk je dit niet. Je bent er veel te druk mee om te zorgen dat je naar achter flapperende tong je luchtpijp niet blokkeert.
De manier waarop de M550d er met je vandoor gaat, tart elke verbeelding. Ja, de nieuwe M5 is nog net wat sneller, maar ook compleet anders in z’n delivery: die schiet je af met gefocuste explosiviteit en precisie, als een kogel uit een sluipschuttersgeweer. De M550d is meer als een katapult: je wordt losgelaten, ervaart geweld en paniek en bevindt je plots ergens anders.
In het interieur van de M550d zijn, behalve op het stuur en in het tellerscherm, nergens M-badges te vinden. Als M Performance-model mag hij zich immers geen ‘volwaardige M’ noemen. Je voelt in z’n gedrag ook niet echt de scherpte en toewijding die daarvoor vereist zouden zijn. Hij is zelfs zo op z’n gemak in de Comfort-stand dat het extra uitlaatgeluid, het hardere onderstel en de bruusk schakelende transmissie in de Sport-modi ongepast voelen. Alsof je je katapult uitrust met een laserpointer.
Zo ontspannen mogelijk zo hard mogelijk gaan, dat is het trucje van de M550d. Je ervaring aan boord wordt daarbij gekleurd door allerlei zaken die je wel en niet verwacht. Op er een paar te noemen, Night Vision, zichzelf inschakelende stuurverwarming, lichtgevende speakers, semi-autonome besturing (fijn in de file, maar helaas nog lang niet foutloos bij hogere snelheden), knipperende spotjes in de koplampen die voetgangers voor je uitlichten (en hen wellicht het idee geven dat je ze aantrekkelijk vindt) en – binnen 30 centimeter van elkaar – drie manieren om je muziek harder of zachter te zetten.
Eigenlijk is de verbrandingsmotor nog zo’n beetje het enige aan de M550d dat niet uit de toekomst lijkt te komen. Hoe verbijsterend dat ook is.
Reacties