
Het zijn barre tijden voor fabrikanten die op kleine schaal supersportauto’s produceren. Berichtten we gisteren over de malaise bij Spyker, deze keer is het Zweedse Koenigsegg aan de beurt. Het bedrijf kan de rekeningen niet langer betalen, en zoekt nieuwe investeerders voor een broodnodige financiële injectie.
Eigenlijk is het nog knap dat oprichter Christian von Koenigsegg zijn geesteskind zo lang overeind heeft kunnen houden. Het bedrijf werd in 1993 opgericht, maar leverde pas in 2002 de eerste auto af aan een klant. Inmiddels werken er in de fabriek zo’n dertig mensen. Een paar jaar terug was Koenigsegg ook al op sterven na dood, toen een brand de volledige fabriek in de as legde. Het bedrijf vond vervolgens onderdak op een voormalig vliegveld van de Zweedse luchtmacht.
We hopen maar dat de lucht daar in Zweden snel opklaart. Een bedrijf dat zulke prachtige auto’s maakt, verdient het om te overleven.
Meer van TopGear


Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Mogelijk heb je tien jaar lang te veel betaald aan de RDW – zo krijg je je geld terug

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)
