
Terwijl BMW druk bezig is om alle sedans en coupés van elkaar los te koppelen, voor de diversiteit en zo, doet Mercedes het omgekeerde: de CL moet plaatsmaken voor de S-klasse Coupé. Hoe die ongeveer zal gaan worden, zie je hier.
Onze eerste indruk: wauw, dit mag er zijn. Het uitgaande model vonden we altijd al erg mooi, maar deze raakt wat betreft elegantie wel weer een paar andere snaren. De achterkant is anders dan bij andere Mercedessen; de nummerplaat verhuisde naar de bumper, de langwerpige achterlichten doen ons een beetje aan de SLS denken. Stevige flanken, een lage daklijn, een lange neus met de typische nieuwe 'diamantengrille' – dit is een Mercedes coupé zoals ie moet zijn.
In het interieur vinden we interessante toepassingen als aluminium deurpanelen – met minuscule groeven voor een speelse lichtval, jaja – kalfsleren stoelen en een hemel van handgeweven zijde. De grote schermen in het dashboard, bekend uit de S-klasse, zijn nog dunner. Op de middenconsole vinden we een aanraak-wereldklok met vier tijdsaanduidingen.
De best passende motor bij een dergelijke auto is natuurlijk een V8, dus die kreeg de Concept S Coupé: een 4,7-liter groot biturbo-exemplaar, om precies te zijn, met 455 pk en 700 Nm. Daar wil je vast graag een eindje mee gaan rijden? Dat kan, maar het hoeft niet, want deze S-klasse Coupé is uitgerust met Mercedes' nieuwste speeltje, Intelligent Drive. Met camera's, radar en ultrasoonsensoren houdt de auto zijn omgeving in de gaten (tot een reikwijdte van 500 meter) om zichzelf erdoorheen te sturen. Ja, nog even en onze auto's hebben ons niet meer nodig…
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt
