Heb jij je weleens vermaakt met de avonturen van Asterix en Obelix? (Niet? Het is nooit te laat. Doen!) Dan zul je weten dat de Egyptische koningin/farao Cleopatra daar altijd werd afgeschilderd als een vrouw aan wiens schoonheid maar weinigen weerstand konden bieden – een verhaal dat ook in de ‘echte’ geschiedenis wordt verteld – maar die één ‘schoonheidsnadeel’ had: haar neus. Waar ze ook kwam vielen mensen in katzwijm, onder het mompelen van ‘alleen… die neus’.

En zo kom je al snel uit bij de BMW iX. Van welke kant je hem ook bekijkt: het is een fraaie auto. Door zijn vloeiende lijnen wekt ie de indruk allesbehalve een SUV te zijn, oogt hij compacter dan hij in werkelijkheid is en heeft hij een geheel eigen uitstraling, wat tegenwoordig vrij zeldzaam is. Alleen… die neus.

De boel kalmeren

Nu is die neus bij deze gefacelifte iX wel iets aangepast. Door de diagonale strepen ziet hij er net wat minder groot uit, waar ook de schuin staande led’s in de koplampen aan bijdragen. Het feit dat er wat meer delen in de carrosseriekleur zijn gespoten, helpt eveneens om de boel wat te kalmeren. Het blijft echter een behoorlijk potsierlijk geheel, en alsof ie nog niet genoeg in your face is, kun je hem tegen bijbetaling (en standaard bij de M70) nu ook nog met een verlichte grille krijgen. Over het hebben van géén smaak valt óók niet te twisten. Verder zijn er fors wat nieuwe kleuren en wieldesigns.

Net als bij BMW’s elektropionier i3 het geval is: de beste manier om over de buitenkant heen te komen, is de binnenkant opzoeken. Daar is alles namelijk prachtig voor elkaar. Fraaie (vaak gerecyclede) materialen, de snelle en kraakheldere gebogen schermen, het hout in de middenconsole waar diverse knoppen doorschijnend in verborgen zitten, de iDrive-knop van glas – het werkt allemaal even goed als het eruitziet. De graphics zijn minder rustgevend dan de hele sfeer van het interieur, maar je kunt alles naar eigen goeddunken indelen, instellen en opslaan. Na enige gewenningstijd heb je hier een wereldinterieur aan.

De BMW iX xDrive45 is een EV met de actieradius van een diesel

Onderhuids is er behoorlijk wat aangepast. Door nieuwe accutechnologie kan er 30 procent meer stroom in dezelfde hoeveelheid batterijen worden opgeslagen – in de xDrive60 kun je volgens WLTP zelfs tot 701 kilometer ver komen. Dat zijn zo’n beetje dieselwaarden. Onze xDrive45 heeft een WLTP-bereik van 602 kilometer, maar liefst 177 kilometer verder dan voorganger xDrive40 en riant voldoende. Verder kan hij sneller laden (175 kW tegen 150 kW; duurdere versies kunnen de stroom zelfs met 195 kW binnenhalen) en is hij ook nog eens een stuk sterker geworden. Met 408 pk is hij 82 pk krachtiger dan de oude xDrive40, waardoor je een volle seconde sneller op 100 km/u zit.

Rijden was en blijft een genoegen in de vernieuwde iX. Ook deze instapper- de BMW iX xDrive45 is al bloedsnel (die 0-naar-100-sprint duurt maar 5,1 seconden) en dat altijd onmiddellijk beschikbare koppel zorgt ervoor dat ook inhaalacties in een vloek (vooral van de immer chagrijnige, in lycra gehulde clubjes wiel-‘renners’ van middelbare leeftijd die we onderweg tegenkwamen) en een zucht (van ons) voorbij zijn. Diverse aanpassingen aan onderstel en ophanging zorgen ervoor dat de carrosserie in bochten nog beter onder controle te houden is, en dat het toch aanzienlijke gewicht van de iX nog beter verborgen blijft.

Lounge op wielen

Toch is dit geen auto die je constant opjut om harder te gaan. Hij komt ook meer dan uitstekend tot zijn recht als de ‘lounge op wielen’ die zijn makers naar eigen zeggen voor ogen hadden. Het enige waar je af en toe van schrikt, is hoe groot de iX feitelijk is. Aan de buitenkant valt het niet direct op, maar binnenin is hij enorm – vooral de breedte doet je je regelmatig afvragen of je ergens wel tussendoor past. Dat je door alle rondingen zo goed als nergens kunt zien waar de carrosserie precies ophoudt, helpt daarbij niet.

De iX is een soort toonzaal die laat zien waar BMW (elektro)technisch nu staat. En dat is aan de top van wat er op dit moment mogelijk is. De upgrades tonen aan hoe hard de techniek vooruitsnelt en maken van de nieuwe iX een prijzige, maar nog aanzienlijk betere auto dan ie al was. Alleen… die neus.

Specs:

Prijs (Nederland)€ 86.403
Prijs (België)€ 85.400
Aantal motoren2
Vermogen408 pk / 300 kW
Koppel700 Nm
Accucapaciteit94,8 kWh
AandrijvingVierwielaandrijving, traploze transmissie
Acceleratie (0-100 km/u)5,1 seconden
Topsnelheid200 km/u
Verbruik14,9 kWh/100 km
Actieradius602 km
Laadtijd34 minuten (10-80% bij 175 kW snellader)
Afmetingen (l x b x h)4.695 x 1.970 x 1.695 mm
Wielbasis3.000 mm
Gewicht2.450 kg
Bagageruimte460 / 1.251 liter

8 reacties op “Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)”

  1. De kans dat Musk vandaag niet onder invloed van verdovende middelen is, is groter dan de kans dat jij al die auto’s gereden hebt die je noemt. Wat een praatjes zeg…

  2. Vooringenomen? Nee hoor, realistisch. Ik rij al even een musk. 612 wltp, 300 op snelweg. Als je aan officiële laadpalen staat, 65c€. Mijn 911 doet 18c per km…de musk…idem. Thuisladen is goedkoper maar in België blijft dit extreem duur. Voordelen aan een EV? Instant koppel is gemakkelijk maar zeer lineair en nooit leuk. Ik reed al met taycan turbo S, de etron GT, de plaid…geen van allen zijn leuk. Snel? Ja,maar nooit leuk. Leuk dat is een amg v8, een 911, een v12 ferrari, een m3 of m5. Als een V8 15L ipv 12 verbruikt maakt dat weinig uit, je krijgt er vette sound voor terug en tanken duurt 5 min.
    Een EV die de helft rijdt van de beloofde range, geeft enkel frustratie bij lange laadtijden.
    Boekhoudkundig zijn ze beter. Maar dit duurt tot de overheid die ook plat belast.

  3. Laten we eerlijk zijn en met z’n allen constateren dat jij een vooringenomen persoon bent die op geen enkele manier open staat voor de voordelen van EVs.

  4. Het zal waarschijnlijk heel goed rijden, daar twijfel ik niet aan. Maar het is ook een zekerheid dat het één van de lelijkste auto’s is uit onze nog relatief jonge eeuw, wat een draak van een design 😵‍💫.

  5. Wanneer gaan we eens eerlijk zijn over die EVs en stoppen met ze op te hemelen. WLTP delen door 2 en je komt op realistische waarden uit en die zijn verre van diesels. Inderdaad na 300km rijden wordt het tijd om te stoppen maar als daily commute wil je niet elke nacht aan de paal hangen. Je doet dit liever 1x in het weekend wanneer de prijzen acceptabel zijn want laat ons eerlijk zijn, EVs zijn het gewoon nooit waard. Stroom is te duur om de ellende met het laden te compenseren. Jaren hebben ze M3 en M5 geperfectioneerd tot brullende machines vol soul, om nu te dwepen met een batterij. Elke EV is een zombie…zielloos, nul passie, enkel frustratie om dan nog maar te zwijgen over de duizend piepjes die je hoort als je even een zelfvoldane bakfiets een duwtje wil geven.

  6. Hmm, m’n 440i komt verder op een tank, heeft 20 liter meer bagageruimte, weegt 1/3e minder, is sneller van 0-100, kan harder én heeft een schattig neusje.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *