TopGear stapt net uit de nieuwe Ford Edge. In de komende editie van het magazine vind je het complete testverslag, hier vast de highlights.

Testobject: Ford Edge
Uitvoering: ST-Line
Locatie: Nijkerk, gewoon Nederland dus
Weersomstandigheden: zonnig, 20 graden – zoals het altijd zou moeten zijn

Ford Edge? Wat was dat ook alweer?

We kunnen ons voorstellen dat je hem niet direct op je netvlies kunt krijgen. Toch is die Ford Edge al een tijdje te koop in Nederland. Het is een wat grotere SUV van Amerikaanse origine, waar ie een klein SUV’tje is. Hij is een centimeter of 30 langer dan een Ford Kuga, om je een idee te geven. En dit is dus de nieuwe.

En, is het wat?

Zeker – prima ding. Hij ziet er goed uit, om te beginnen. Die grote horizontale lijnen in de grille, die wel erg Amerikaans oogden, hebben plaatsgemaakt voor honingraat-gaas. Oogt een stuk beter. Ook vanbinnen is er niks mis met hem. Het uitzicht is even wennen: de voorruit ligt enorm ver weg, dus je kijkt over een zee van dashboard en motorkap.

Wie wel eens in een oude Renault Espace heeft gereden: dat dus. Maar het zit verder allemaal prima in elkaar, en is redelijk eenvoudig te bedienen en af te lezen. De meterboel is wat priegelig (of lijkt dat alleen maar zo omdat er zo veel info op te vinden is?) en de enorme hoeveelheid knoppen op het stuur kan wat intimiderend overkomen. Went allemaal snel.

Het navigatiesysteem denkt duidelijk wat groter dan Nederlandse kneuterigheid. Dat gaf regelmatig aan dat we in Niemandsland reden, terwijl een tegen het raam geplakt TomTom-kastje keurig wegen en weggetjes zag. Maar, positief: bakken met ruimte, ook op de achterbank en in de bagageruimte.

Wat voor motoren liggen er in die Ford Edge?

Simpel: je hebt keuze uit precies één. Een tweeliter viercilinder biturbo diesel – net als in het vorige model. Hij heeft er wel 28 pk bijgekregen (nu 238) en over 500 Nm koppel zal ook niemand klagen. De standaard zestraps automaat heeft er twee trappen bij gekregen.

Je hoort de motor nauwelijks en hij beschikt eigenlijk altijd wel over voldoende power. Wat vreemd is de afstelling van het onderstel: voor zo’n grote reisauto is hij opmerkelijk stevig gedempt. Dat hoort bij de ST-Line-uitvoering, die nu eenmaal wat sportiever van aard is.

Dus ik kan ook een comfortabeler versie kopen?

Nope. De ST-Line is de enige versie. Tenzij je in België woont – daar hebben ze wel andere versies, en zelfs een handbak, als je dat wilt. Maar ja, Nederland-belastingland…

Dus één motor, één uitvoering…

Ja. Wel een compleet afgeladen uitvoering trouwens: je kunt het zo gek niet bedenken of het zit erop. Zelfs de 1.000 watt sterke Bang & Olufsen-audio is standaard. Maar goed, dat merk je dan ook in de kosten: € 76.145 kost ie…

…klinkt moeizaam

En dat is het. De concurrentie is nogal hevig, om niet te zeggen moordend. En om dan met één (diesel-, nota bene) motor, één uitvoering en één stevig prijskaartje de boel te gaan bestormen…

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)