Roept u maar, wat is de perfecte basis voor een Ford Mustang-kitcar? Wedden dat niemand – die niet al de titel van dit bericht las – ‘Peugeot 406 Coupé!’ riep? De door Pininfarina ontworpen coupé staat haaks op alles wat de Mustang is. Vloeiende lijnen, zachte vormen en een less-is-more-uitstraling. De Mustang is breed, brutaal en niet elegant of subtiel te noemen. En toch is de Peugeot met Italiaanse invloeden de perfecte basis voor een Amerikaanse filmauto.

Ronnie is net klaar met het restaureren met een Dodge Charger uit 1970. Deze wilde hij gebruiken om zijn dochter naar het eindgala van de lagere school te brengen, totdat hij een foto liet zien van de Ford Mustang uit de film Death Race uit 2008. ‘Als je deze kunt maken voor het gala dan mag de Charger in de schuur blijven staan’, zei zijn dochter. Het probleem was alleen: een echte Mustang is wat aan de prijs, en dan moet je ‘m ook nog ombouwen. ‘Toen ben ik op internet gaan zoeken naar betaalbare auto’s die ik met wat fantasie kon veranderen in een Death Race-Mustang, ik kwam uit bij een Peugeot 406 Coupé’, vertelt Ronnie aan TopGear.

Op 27 november 2019 kocht hij een Peugeot 406 Coupé en toen begon de zoektocht naar informatie. Goede foto’s van de Death Race-Mustang waren niet gemakkelijk te vinden, maar uiteindelijk stuitte Ronnie op een 3D-tekening van de Mustang. ‘De maten moest ik toch aanpassen aan die van de Peugeot omdat de lengte, breedte en wielbasis allemaal net iets anders is,’ zegt hij. ‘Op internet kijk ik vaak naar Mastermilo; wat hij en zijn team doen is leuk en leerzaam, daarom heb ik mijn project nu ook vastgelegd. Dat is ook te zien op YouTube en ik kan het nu zelf ook nog eens terug kijken.’

Geen dure spullen nodig

Ronnie begon de verbouwing van de Peugeot 406 met stukken karton. Gelukkig bestaat de Death Race-Mustang vooral uit hoekige delen die gemakkelijk te fabriceren zijn met dit basische materiaal. Het karton gebruikte hij als mal voor 1,5 millimeter dik staal. ‘Ik heb geen dure metaal bewerkingsspullen en ik probeer te laten zien dat dit ook niet altijd nodig is. Gewoon proberen en doen en als het mislukt, dan nog maar een keer’, zegt hij. De transformatie van de kartonnen versie naar het stalen object dat je nu ziet, kostte ongeveer 2 maanden tijd. Hij werkte er tot wel vijf dagen per week aan.

‘Om er een duidelijk aantal uren bij te zetten is lastig, voor mij is dat ook niet het belangrijkste. Mijn dochter vindt de auto prachtig en zegt nu dat ik de auto nog niet te veel mag laten zien want dan weet iedereen al in welke auto ze zit tijdens het gala’, alvorens hij de foto’s naar deze website met meer dan 1 miljoen bezoekers per maand stuurde. Voorlopig kun je de auto niet spotten op de openbare weg. ‘Nu dat de auto klaar is gaat hij natuurlijk nog niet de weg op, het is voor speciale gelegenheid, ik weet trouwens ook niet wat allemaal mag als je zo op de weg komt, maar daar is deze ook niet voor bedoeld. Het is in ieder geval wel een “eyecatcher” geworden’, meent Ronnie.

Man bouwt Peugeot 406 om tot Death Race-Mustang

Reacties

  • Erwin van Tiel heeft op 21 februari 2020 geschreven:

    Ronnie hij is mooi geworden!
    Goed bezig 😁

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)