
De Volkswagen Golf met een verbrandingsmotor is bezig met zijn afscheidstournee. Nog een keer mogen VW-fabrieksmedewerkers bougies, uitlaten en benzinetanks monteren voordat de Golf volledig elektrisch wordt. De laatste generatie met een verbrandingsmotor, die onder liefhebbers de 8.5-generatie wordt genoemd, heeft nu ook een Nederlandse prijs.
Als je zo af en toe op dit soort websites komt, weet je dat de nieuwe VW Golf er niet alleen wat anders uitziet, maar ook binnenin wat aanpassingen heeft gekregen. Zo is er nu ChatGPT-integratie en is er een 12,9-inch middenscherm, maar zijn er gelukkig ook (meer) fysieke knoppen te vinden. Qua motorisering verandert er ook het een en ander. De hybride GTE en eHybrid hebben een nieuwe aandrijflijn die zorgt voor 100 kilometer aan puur elektrisch rijbereik.
De Nederlandse prijs van de nieuwe Volkswagen Golf
De instapprijs van de gefacelifte Golf ligt lager dan die van zijn voorganger. De instapper kost nu minimaal 34.990 euro. Je krijgt dan de viercilinder turbomotor met 116 pk. Bij de pre-facelift kostte deze versie precies 1.000 euro meer. De wat leuker uitgevoerde Life Edition gaat voor minimaal 36.990 euro. Voor de facelift kostte deze versie 36.920 euro, die is dus vrijwel gelijk. Wil je hem met 150 pk, dan betaal je 41.490 euro.
De Golf eHybrid en GTE hebben een nieuwe aandrijflijn die respectievelijk 204 pk en 272 pk sterk zijn. De eHybrid is momenteel alleen beschikbaar als de ’50 Edition’, compleet met extra’s zoals Edition 50-logo’s en een verlicht VW-logo op de voorkant. Deze auto kost minimaal 44.490 euro. De normale eHybrid kun je pas ergens in juni bestellen. De sterkere GTE gaat voor minimaal 49.990 euro. De GTE van voor de facelift was een stukje goedkoper met een vanafprijs van 49.240 euro.
In België betaal je trouwens minimaal 30.660 euro voor de vernieuwde Volkswagen Golf. Je kunt daar ook nog een diesel-Golf shoppen met 2,0-liter TDI-motor met 116 pk. Daarvoor betaal je minimaal 34.125 euro. De Belgische en Nederlandse prijzen van de Volkswagen Golf R, GTI en Variant-uitvoeringen volgen later. VW kondigt trouwens ook aan dat er nog een R-line komt, maar we weten nog niet wanneer. Ergens in juli moet je de Golf 8.5 kunnen bestellen in Nederland. De snellere GTI- en R-modellen komen pas na de zomer.
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Alles wat je moet weten over de facelift van de Volkswagen Golf 8

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Je leven is een leugen: het logo van BMW is helemaal geen propeller

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’
