Formule 1 probeert altijd relevant te zijn voor de auto’s die je op de openbare weg vindt. Omdat de trend daar voornamelijk verduurzamen is, kan F1 niet achterblijven. Natuurlijk zijn de auto’s al een stuk efficiënter geworden door de hybride-motoren, maar ook het gebruik van rubber moet teruggedrongen worden.

Nu kunnen er dertien setjes droogweerbanden per team per weekend gebruikt worden. Reken dat door naar de rest van het veld en de rest van het seizoen en je hebt een behoorlijke stapel rubberen donuts. Om dit te verminderen wil F1 volgend jaar in twee raceweekenden testen met elf bandensets per team in een weekend.

Dat betekent dat de teams een stuk zuiniger moeten omgaan met de beschikbare sets. Om ze daarbij te helpen wil de FIA volgend jaar een nieuw kwalificatieformat testen. Hierbij staat van tevoren vast op welke compound de coureurs in elke kwalificatiesessie moeten rijden. In Q1 moeten ze op een hard setje naar buiten, in Q2 krijgen ze de mediums gemonteerd en in Q3 wordt de strijd om pole position beslist op de softs. Als de baan nat is, geldt dit uiteraard niet en mogen de teams zelf de bandenkeuze maken.

Op dit moment gebruiken de snelste coureurs de eerste twee kwalificatiesessies voornamelijk om de baan af te tasten en te kijken hoeveel grip ze hebben op de rode band voor Q3. Bij de twee aangepaste kwalificaties van volgend jaar zullen ze dus in Q3 in het diepe worden gegooid. Bij een nieuw kwalificatieformat is het eerst natuurlijk altijd de vraag of het werkt. Maar als dit een succes wordt, zal deze wijziging waarschijnlijk in 2024 de standaard worden.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)