
Dat Saab achter de schermen werkt aan een nieuw instapmodel, weten we al jaren. Daarom zijn we ook blij verrast dat de Zweden in Genève eindelijk de 9-1X kunnen tonen.
Want nu ze dit studiemodel uit de hoge hoed hebben getoverd, kan het vast niet lang meer duren voor we de Saab 9-1 in onze armen kunnen sluiten. We riepen het al eerder: er is geen merk te bedenken dat zoveel smachtende liefhebbers zo lang in de kou heeft laten staan.
Desondanks is de informatie die we over de Saab 9-1 hebben gekregen, nog behoorlijk summier. Ja, het wordt een drie- of vijfdeurs hatchback. Dat hadden we zelf ook kunnen raden. De 9-1 moet het opnemen tegen auto’s als de Mini en de BMW 1-serie. Klinkt ook logisch. De 9-1X doet uiterlijk enigszins denken aan de inmiddels bijna fossiele Saab Aero X concept. Lijkt ons nauwelijks een prestatie. Foto’s willen we zien, en eigenlijk zien we liever de productieversie dan alweer een concept car. Hopelijk wordt ons geduld snel beloond.
Meer van TopGear


Deze Saab meer dan 1 miljoen kilometer is (helaas) een groot mysterie

Is zo’n iconische Saab 9-5 na 14 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

Waarom bouwde Saab nooit een auto die zo cool was als de 9-X?

Er komt toch weer een nieuwe ‘Saab’! Deze opvolger van de 9-5 gaat in productie

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Mogelijk heb je tien jaar lang te veel betaald aan de RDW – zo krijg je je geld terug

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)
