Het Amerikaanse merk Ford is vastberaden om het ronderecord voor sportauto’s op de Nürburgring Nordschleife van de Duisters bij Porsche af te pakken. Dit wil Ford doen door een Mustang te bouwen die perfect is voor het circuit. Dit wordt de Mustang GTD – nee, het is geen diesel. De auto zit nu in zijn testfase en is al gezien met verdachte blote schokdempers.

Naast dat de Mustang GTD de meest krachtige straatlegale auto is die Ford ooit gemaakt heeft, valt hij erg op door de manier waarop de schokdempers gemonteerd zijn. Je kan bij de Ford Mustang GTD namelijk via een raampje naar een deel van de ophanging kijken. Je kunt zien hoe de schokdempers actief hun werk doen. Dit is een mooie manier om het professionele werk van Multimatic uit Canada te bewonderen. Of ja, professioneel: de tie wraps om de kabeltjes bij elkaar te houden, hadden Ford en Multimatic wel weg mogen werken.

Wat maakt de ophanging van de Ford Mustang GTD zo bijzonder?

Nee, het zijn niet de tie wraps die de schokdempers bijzonder maken. De Mustang GTD heeft een 5,2-liter V8 met meer dan 800 pk. Dat moet je, al helemaal bij een Mustang, goed op de straat krijgen. Daarvoor heeft Multimatic een speciaal onderstel ontwikkeld. De auto heeft zogenaamde ‘Adaptive Spool Valve’-dempers. De demper kan hierdoor binnen 0,015 seconden van compleet ingeveerd naar volledig uitgeveerd gaan.

Nu hoef je niet direct bang te zijn dat je je gebit verliest wanneer je over kinderkopjes rijdt. Dankzij dubbele veren moet de GTD genoeg comfort bieden voor een rustige zondagsrit. Maar met één druk op de track-knop staat de Mustang weer op scherp. De auto zakt dan vier centimeter en reageert sneller op stuurbewegingen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)