Een waterstofauto zal naast een elektrische auto waarschijnlijk altijd hopeloos inefficiënt blijven. Maar als er meer dan genoeg waterstof te krijgen is, dan maakt dat ineens geen donder meer uit. We schreven al eerder dat er een nieuw soort goudkoorts gaande is: tientallen bedrijven wereldwijd zijn in de race om goedkope waterstof uit de grond te halen. Deze natuurlijke waterstof heet ‘gouden waterstof’ – en dat heeft niets met het afbreken van de metaforische tent te maken.

‘We geloven dat we waterstof kunnen produceren voor een dollar per kilo of minder, in tegenstelling tot door de mens gemaakte waterstof die zes tot acht dollar kost in Australië’, zegt de managing director van het bedrijf Gold Hydrogen tegen Hydrogen Insight. Het bedrijf heeft het dan zelfs nog over Australische dollars – dus dat zou betekenen dat een kilootje van het spul zo’n 60 eurocent kost om te winnen.

Lees ook: Wat is het verschil tussen blauwe en groene waterstof?

Voor een paar euro naar Berlijn of Parijs

Een Toyota Mirai rijdt 650 kilometer op 5,6 kilo waterstof. Vanuit Nederland zit je dus voor een paar losse euro in Berlijn of Parijs. En zelfs als er nog accijnzen bijkomen (de overheid heeft ook inkomsten nodig, want een land runnen is geen goedkope hobby), dan hebben we het over tientjes. Momenteel betaal je ergens tussen de 17 en 30 euro voor een kilo waterstof.

Toyota Mirai waterstof tanken

Door waterstof uit de grond te halen, heb je geen dure windmolens of zonnepanelen nodig. Zo hoef je volgens de topman niet eerst miljoenen uit te geven voordat je ook maar één kilo van het spul hebt. Eén waterstofbron aanboren zou een investering van 1 miljoen euro vragen. Om nu de vraag van Australië te voorzien zou je nog geen 10 miljoen euro nodig hebben.

Waarom doen we dit al niet?

Om maar even met Family Guy te spreken: ‘Waarom financieren we dit in niet!?’. Als het allemaal zo makkelijk was, reden we natuurlijk allemaal al lang op waterstof. Volgens investeerder en analist Michael Liebreich komt er veel meer bij kijken. Hij denkt dat het (momenteel) onmogelijk is om goedkope waterstof bij de mensen te brengen. Zelfs als het spul helemaal gratis zou zijn, dan krijg je het niet voor een spotprijs bij het tankstation.

Liebreich zegt dat je naast de kosten voor productie ook nog moet nadenken over transport, opslag en distributie. En inderdaad: hoe krijg je de waterstof veilig en goed in Nederland als het in Australië uit de grond komt? Heel simpel gedacht zouden wij zeggen: met schepen die op waterstof lopen. Wat dan weer meehelpt is dat er vaak ook helium aanwezig is bij de waterstofbronnen. Dit waardevolle gas kunnen ze ook mee omhoog nemen voor wat extra inkomsten om de prijs verder te drukken.

Wanneer kun je op gouden waterstof naar Parijs of Berlijn rijden?

Onrealistisch is de prijs van 1 euro per kilo niet, want bijvoorbeeld ook de Amerikaanse Department of Energy heeft al eerder het doel gesteld om waterstof op te wekken voor 1 dollar per kilo in 2031. Momenteel zijn de eerste bedrijven bezig met de eerste waterstofputten te slaan. Vooralsnog is het onduidelijk hoe groot de rol gaat worden van gouden waterstof, maar zeker is dat waterstof een hoofdrol krijgt in Nederland de komende jaren.

In Nederland speelt waterstof als energiedrager een belangrijk rol in de duurzame toekomst. Hier willen we het spul gebruiken als brandstof voor industriële processen waar veel hitte nodig is, om energie te hebben als de zon niet schijnt, voor plaatsen die niet op het energienet zitten en voor zwaar transport als vrachtwagens en bussen. Dus niet per se om de Arc de Triomphe te bezoeken. Het scheelt dat Parijs toch ongelofelijk overrated is.

Reacties

  • RoelScoot heeft op 15 juni 2024 geschreven:

    Alleen als er een brandstofcel wordt gebruikt is een waterstofauto schoon en als je waterstof uit de haalt is het niet
    Circulair.

    Reageer
  • Ha2Oo heeft op 15 juni 2024 geschreven:

    Gouden bergen waterstof???
    Er bestaat GEEN natuurlijke waterstof!
    Punt uit basta.
    Waterstof wordt gemaakt uit water,
    Dit is H2O.. gescheiden door elektrolyse (water onder stroom zetten) heb je O (zuurstof) en H2 (waterstof).
    In de natuur komt het heel zelden voor omdat je hiervoor een metaal houdende grondsoort nodig hebt DIE aan een zijde plus geladen is EN aan de andere kant min “geladen” is.

    In Mali hebben ze naar het schijnt een bron gevonden.. die levert echter zo weinig op dat het niet de moeite waard is om gewonnen te worden.

    Je moet je voorstellen dat er onophoudelijk water stroomt van en naar … over/door een ertshoudende laag onder de grond , alwaar het niet ontsnapt !

    (Je moet je ook bedenken dat:
    Waterstof gecomprimeerd wordt tot 300 tot 700 bar om het te vervoeren.. en wil je het vloeibaar maken ,, moet het koelen tot MIN 253 graden Celsius !!!)

    Alle beweringen omtrent natuurlijk waterstof zijn fabeltjes

    • Dave heeft op 16 juni 2024 geschreven:

      “Waterstof wordt gemaakt uit water,
      Dit is H2O.. gescheiden door elektrolyse (water onder stroom zetten) heb je O (zuurstof) en H2 (waterstof).”
      Dat kan, en is leuk voor op school.
      Het kan echter ook worden verkregen uit de meest uiteenlopende fossiele brandstoffen zoals aardgas of zelfs steenkool.
      In de praktijk wordt de meeste waterstof echter geproduceerd op basis van methaan, CH4. (Meestal via stoom-reforming.) Overigens niet persé een heel schoon proces, en ook niet heel circulair.

      Reageer
    • H. Ydrogenium heeft op 16 juni 2024 geschreven:

      Dat is nou het ding. Dat hoeft niet altijd. Waterstof kan ook worden gemaakt door hitte, druk en een natuurlijke katalysator net zoals vroeger keukengas gemaakt werd door stoom over kolen heen te leiden, maar dit kan dus ook met metaalhoudende ofiolieten of waar veel ijzererts aanwezig zijn waar het ook heet is onder de grond. Maar het kan ook anders. Natuurlijke bestraling, verwering kunnen ook bronnen van natuurlijke waterstof zijn, en andere biochemische manieren die ik niet helemaal begrijp.

      Het probleem blijft inderdaad transporteert en hoe men de waterstof de auto in wilt krijgen. Dat idee met de pomp is gewoon ston en daar moet mee gestopt worden. Ik ben van mening dat cartridges de way to go zijn, zodat dit net zoiets wordt als het aan- en afkoppelen van campinggas. En anders moet die waterstof de basis worden van groene synthetische brandstoffen zoals methanol en mierenzuur.

      Reageer
    Reageer
  • Naftie heeft op 15 juni 2024 geschreven:

    Mooi idee, om waterstof per schip te vervoeren. Dat heeft Japan al bedacht, groene waterstof uit Australië verschepen naar Japan. Dat heeft 2 bedenkingen:
    – Japanse waterstofwagens zijn de meest vervuilende auto´s, als je de uitstoot van het schip meerekent. De diesel die het schip verstookt in dieselwagens tanken is beter voor het milieu.
    – Het schip op waterstof laten varen, mooi idee, maar na 86% van een enkele reis is de waterstof op. Dan moet je nog terug geraken….

    Reageer
  • Raoef heeft op 15 juni 2024 geschreven:

    Mooi om te lezen dat ze toch bezig blijven met het ontwikkelen van technieken om waterstof als alternatief te kunnen gebruiken.
    Alle tesla fans die jaren lang waterstof gingen afzeiken zullen nu wel met de bek vol tanden zitten.
    Waterstof is de beste vervanger voor brandstof voertuigen alleen is het een probleem dat het duur en inefficiënt is.(op dit moment)

    Ik rij zelf een ev en alhoewel het fijner rijden is, blijft het een probleem met laden.
    Genoeg laders die niet werken, mensen die op de ev laad plaats staan, mensen die de auto’s niet verplaatsen, kabels die vies worden welke je weer netjes moet schoonmaken en oprollen, het laden zelf duurt lang en voor mensen zonder een pas die standaard tarieven hebben weet je vaak niet wat je betaald zonder het internet te raadplegen.

    Reageer
  • De vrome ridder heeft op 14 juni 2024 geschreven:

    Al kost het 10 cent dan gaat het hier aan de pomp nog duur kosten, kijk maar naar zonnepanelen, gratis stroom kunnen we niet hebben want dan verdienen we niks. Dus dit zal ook wel weer een sigaar uit eigen doos worden.

    Reageer
  • If sounds too good to be true heeft op 14 juni 2024 geschreven:

    It probably IS to good to be true…

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)