Net als bij de overgang van benzineauto’s naar EV’s wil de Nederlandse overheid een goed voorbeeld zijn voor de rest van de (Europese) landen. Daarom moet ons land het knooppunt van groene waterstof vormen tussen Nederland, Duitsland en België. Dit gaan we doen door middel van een groot waterstofnetwerk.

Vrijdag 27 oktober gaf Koning Willem-Alexander het startsein voor de bouw van het netwerk. In 2030 een moet de infrastructuur gegroeid zijn naar 1.200 kilometer. Dit project moet 1,5 miljard euro gaan kosten. 750 miljoen euro wordt afgetikt door de overheid en het restant door de bouwer van het netwerk, Gasunie. Ergens in 2025 moet het eerste deel klaar zijn.

In totaal heeft Nederland een potje met 9 miljard euro voor de productie, opslag en het transport van groene waterstof. We gaan zelf groene waterstof opwekken door middel van windmolenparken, maar gaan het goedje ook importeren. Daarnaast moet er ook geïnvesteerd worden om groene waterstof op te slaan.

Het doel van Nederland met groene waterstof

De Nederandse overheid wil met het netwerk vijf grote industriële gebieden verbinden: Chemelot in Limburg, Yara in het Zeeuwse Sluiskil, de Tweede Maasvlakte bij Rotterdam, Tata Steel in IJmuiden en Eemshaven in Delfzijl. Het netwerk wordt maar voor een klein deel nieuw. 85 procent van de leidingen zijn oude pijpen die aardgas transporteerde.

Verwacht trouwens niet dat dit veel effect gaat hebben op de waterstofauto. Minister voor Klimaat en Energie, Rob Jetten zegt: ‘Waterstof is bij uitstek geschikt om onze industrie te verduurzamen en biedt economische kansen voor Nederland als belangrijke schakel in Noordwest-Europa.’

Waarom de investering niet gericht is op waterstofauto’s

Het blijkt dat je beter de industrie kunt verduurzamen met waterstof dan auto’s. Volgens RTL Nieuws is het duur om groene waterstof om te zetten van grondstof naar brandstof. Daarnaast raak je veel energie kwijt bij het omzetten, waardoor het dus inefficiënt is. De overheid vindt het beter om in te zetten op elektrische auto’s waarvan de energie wordt opgewekt met zonnepanelen.

Komen er dan wel waterstofauto’s naar Nederland? Waarschijnlijk wel. Staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat gelooft wel in waterstofauto’s. Ze denkt zelfs dat de brandstof ‘van onmisbare waarde’ gaat zijn. Daarover lees je meer in het artikel hieronder.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear