Vreselijk: mensen die ‘om je te helpen’ alvast de vaat in de gootsteen zetten. Zodra de kraan aan gaat, spoelt in de inhoud van de melkbeker over het bord, waar daarvoor alleen droge kruimels op lagen. In plaats van dat je een droog bord in de vaatwasser moet zetten, heb je nu papperige broodkruimels in een emulsie van melk en pindakaas. Adaptieve cruisecontrol doet in feite hetzelfde. Met de beste bedoelingen probeert het je te helpen, maar eigenlijk zorgt het alleen voor meer werk. En meer brandstofverbruik.

Het idee is goed: adaptieve cruisecontrol kijkt voor je en remt de auto af als er een voorligger is. Heb je vrij baan, dan gaat ie terug naar de ingestelde snelheid. Zo hoef jij de cruisecontrol niet meer aan of uit te zetten. Het probleem is alleen dat het een nogal dom systeem is dat bovendien (om heel logische redenen) te veilig is afgesteld – zelfs als je de kortste afstand instelt.

Als adaptieve cruisecontrol op ruime afstand iemand voor je ziet, dan begint de auto bijna ongemerkt al af te remmen. Je kunt dan alvast een rijstrook opschuiven, maar zeker als het snelheidsverschil niet zo groot is, rij je al een enorm stuk van te voren – en dus onnodig – links. Een andere optie is om handmatig een beetje gas te geven zodat de auto niet remt – maar dan zorgt het systeem dus voor extra handelingen.

Lees ook: Wat is de maximumsnelheid van cruisecontrol?

Bij normale cruisecontrol houdt de auto gewoon één vaste snelheid aan. Zodra je in de buurt bent van je voorligger, ga je er kort en snel voorbij. Je hoeft dan niet extra gas te geven. Je hebt ook niet dat het systeem toch een keer afremt zodat je weer bij moet accelereren – ook dit kost brandstof. En als je ervoor kiest om wat langzamer te rijden: als je voorligger geen constant tempo houdt, kost het jou ook brandstof of stroom.

Op 80-wegen is adaptieve cruisecontrol een stuk chiller

Het systeem werkt een stuk aangenamer als je geen haast hebt en toch rechts wilt blijven plakken, óf op 80-wegen. Daar kun je meestal toch niet inhalen. De auto remt dan rustig mee met het treintje waar jij onderdeel van bent. Al geldt hier ook weer dat het systeem niet kan anticiperen: pas als de persoon vóór je remt, doet het systeem dat ook.

Gelukkig zijn er automerken waar je het kunt uitschakelen

Het ligt net aan het type auto of het automerk, maar er zijn modellen waarbij je de adaptieve functie nog kunt uitschakelen. Dit doe je bijvoorbeeld door het knopje van de cruisecontrol wat langer in te drukken. Zo kun je zelf kiezen om bijvoorbeeld op de snelweg het ouderwetse systeem te gebruiken en op provinciale wegen toch de radar aan te zetten.

Reacties

  • Chris heeft op 25 juni 2024 geschreven:

    Mijn vorige auto had wel ACC, ideaal op lange reizen met veel verkeer en files, dan grijpt de ACC tijdig in, zo ook bij auto’s die vlak voor je neus naar links gaan. Ik heb nu het topmodel, parallel geimporteerd, die heeft in de NL -uitvoering ACC standaard, maar helaas in deze buitenlandse uitvoering niet. Ik laat het nu bijmonteren, kost niet veel en is veel veiliger dan alleen cruisecontrol.
    Alleen bij regen of sneeuw werkt ACC regelmatig niet en je moet vaak wat gas bijgeven omdat de ACC te vroeg naar mijn zin afremt voor een voorligger (hangt ook af van het merk)

    Reageer
  • Erik heeft op 24 juni 2024 geschreven:

    Helemaal eens met dit artikel.
    Wat ik er trouwens wrl aan wil toevoegen.
    Voor diegene die achter een ACC gebruiker rijdt is het net alsof je achter een neuroot rijdt.
    Op drukke wegen lichten de remlichten automatisch op bij iedere wat grotere snelheidsvermindering. Ontzettend zenuwachtig wrgbeeld ontstaat daardoor.
    Ook leuk, iemand zit op ACC en schuifelt mee in het rijtje totdat hij uitvoegt en ineens vooruit schiet omdat de acc de snelheid weer wil oppakken. Resultaat meteen een remactie na uitvoegen. Idioot rijgedrag dat de acc gebruiker zelden doorheeft.

    Reageer
  • EC Dubost heeft op 24 juni 2024 geschreven:

    Ik wil me niet overleveren aan systemen, dus die gaan bij mij uit. Remmen en gas geven wanneer ik wil.

    • Ivar heeft op 26 juni 2024 geschreven:

      Helemaal met je eens. Koste 100 euro als optie, maar niet aangevinkt. Al dat neurotische gerem met die ACC, vreselijk. Gas loslaten zonder remmen en de CC zelf bedienen werkt prima en minder irritant voor medeweggebruikers.

      Reageer
    Reageer
  • Mike heeft op 24 juni 2024 geschreven:

    Dat werkt niet omdat Nederland heel veel prutsers op de weg heeft. Ik kom net van noorwegen en wat een verademing is dat zeg. Niemand die er even tussen moet mensen die gewoon snelheid rijden. Ik was 5 km in Nederland en ergerde mij al dood. Was niet eens op de snelweg. Oh en daar heb je bijna geen stoplichten alleen rotondes.

    Mede daarom werkt acc irritant hier in Nederland niet omdat het systeem niet werkt maar alle prutsers op de weg, en mij God zijn dat er veel.

    Reageer
  • Ron heeft op 24 juni 2024 geschreven:

    Bullshit verhaal. Ik gebruik al vele jaren acc en dat geeft een veel rustiger rijervaring. De extra handelingen die hier genoemd worden heb je in veelvoud als je een normale cruisecontrol of niets gebruikt, maar dat noemt de auteur even niet. Gas geven, remmen moet je constant doen op de drukke Nederlandse wegen waardoor een ouderwetse cruisecontrol gewoon onpraktisch is, dat is mijn ervaring . Ik zet mijn acc al bij het wegrijden aan op 80 kmh want hij houdt afstand tot voorganger die langzamer rijdt in de bebouwde kom en zodra het kan accelereert de acc …heerlijk relaxed rijden in automaat met acc. Ik gebruik het al sinds 2007 en zou niet anders meer willen.

    • Rob heeft op 24 juni 2024 geschreven:

      Heerlijk relaxt veel te veel links blijven en files veroorzaken. Geen rekening houden met (iets) snellere auto’s achter je, doordat acc alleen maar vooruit kijkt. Maar gelukkig rijd jij vooraan in de file, dus voor jou niets aan de hand. (Bij voorbaat excuses voor het scheren over 1 kam)

      Reageer
    Reageer
  • Sjors heeft op 24 juni 2024 geschreven:

    Ik kan mij zelf helemaal niet vinden in dit artikel.
    ACC is echt het fijnste wat er is.
    We hebben al 4 jaar een T-Cross met ACC en wat is dat toch heerlijk. Kortste afstand instellen en je hoeft vrij weinig meer te doen op elke weg. Ook zeker op de snelweg gebruik ik het. Ik heb geen haast, blijf lekker rechts hangen en schuif af en toe baantje op.
    Resulteert in 4.4-4.6 liter/100km wanneer ik Utrecht – Amsterdam rijd voor werk. Dit terwijl fabrikant aangeeft dat gemiddelde 5.7 zou moeten zijn.

    We hebben er nu een 2e auto bij zonder ACC en wat een gedoe is dat zeg. Hele tijd geprutst met paar tikjes harder of zachter, nu al irritant. Is toch heel veel chiller dat de auto dat zelf reguleert? En ja, af en toe komt er een andere auto voor je invoegen. Zonder dat ik iets hoef te doen, remt de auto iets af en gaat daar achter hangen. Heerlijk!

    Ik wil niet meer zonder ACC iig

    Reageer
  • Ton Kuijper heeft op 23 juni 2024 geschreven:

    Ideaal, ik gebruik het altijd, ook in 30 km gebied.
    Je moet alleen opletten dat je op de snelweg niet achter een sukkelaar zit die afzakt naar 80, en jij dus ook.

    Reageer
  • Johan heeft op 23 juni 2024 geschreven:

    Mijn ervaring met ACC (en Drive Assist) op onze DS4 E-Tense zijn eerder positief, het werk best fijn en de afstand is vrij juist ingesteld (in de middelste stand).
    Wel moet je wat anticiperen op de voertuigen voor je die trager rijden en je tijdig naar links zetten.
    Dat je dan brandstof verspilt als je dit niet doet omdat je dan gaat afremmen om daarna terug te versnellen zal trouwens niet steeds zo enorm zijn en al zeker niet bij HEV, PHEV en EV gezien er daar energie terugwinning is via het regeneratieve remsysteem.
    Ben er best tevreden over vooral op langere snelwegritten.

    Reageer
  • Koenraad heeft op 23 juni 2024 geschreven:

    Ik ben best tevreden met dit systeem ook op de autostrade. Het vraagt bij aanvang wat leerervaring. Nu anticipeer ik tijdig zonder te veel overtollig afremmen en terug versnellen. Die afstand tot de vorige valt best mee. MERCEDES C 300E

    • HAARTJE heeft op 29 juni 2024 geschreven:

      Als luie rijder heb je gelijk, heb ook accu, toevallig ook sinds 2 mnd t-cross, heb 3 hiervoor 3 auto’s gehad met gewone cc, accu is gewoon erg kut, artikel inleiding geeft enigste juiste omschrijving.

      Reageer
    Reageer
  • Bram heeft op 23 juni 2024 geschreven:

    Ik gebruik ACC op het moment dat het kan. Wat heerlijk dat die wat taken uit handen neemt! Op de snelweg wil je die zo min mogelijk gebruiken, want inhalen is dan een betere optie, hiervoor moet je zelf lekker ver vooruit plannen. Maar als je gaat inhalen of afslaan, je kijkt over je schouder, en voor je gaan ze ineens op de rem. Dan is het toch heel fijn dat het voor jou ingrijpt! En zeker bij een automaat die ook nog eens zelf terugschakelt. Dus nee, ik kan me niet in de kritiek/feedback vinden. Gebaseerd op ACC in Mazda3 en Suzuki Swift.

    Reageer
  • GV heeft op 23 juni 2024 geschreven:

    Ik heb geen ervaring met ACC maar mijn idee is dat degene die ACC/AC nodig hebben hem niet gebruiken: Eerst halen ze je 20km boven het maximum in om vervolgens 20 eronder voor je te gaan rijden

    • Tjitte Storm heeft op 23 juni 2024 geschreven:

      Als beroepschauffeur ben ik het eens met dit artikel.
      Wanneer je rustig mee wilt rijden in een “treintje”, wat helemaal niet erg is met zo’n grote truck….mits je voldoende volgafstand hebt, is het een leuk systeem maar net als met de automatische versnellingsbakken kun jij veel beter anticiperen dan dat systeem.
      Altijd zelf blijven kijken en tijdig die cruise eraf en waar nodig de alarmverlichting erop bij naderende opstoppingen.
      Het is een hulpmiddel en geen vervangingsmiddel.

      Reageer
    Reageer
  • Ton heeft op 23 juni 2024 geschreven:

    De opmerking: het gaat een stuk relaxter als je geen haast hebt (over de 80km weg) slaat de spijker op zijn kop. Maar geldt natuurlijk ook voor de snelweg.
    Haast is het minst slimme wat je op de Nederlandse snelwegen kun hebben.
    Als iedereen ‘goes with the flow’ zouden we aanmerkelijk minder files hebben, en dus eerder op de plaats van bestemming komen.
    Mijn adaptieve cruise control in de Ioniq 5 werkt overigens vlekkeloos.

    Reageer
  • Jules heeft op 23 juni 2024 geschreven:

    ACC of alleen CC met een voorligger die steeds van snelheid wisseld op een 80 weg; zorgen voor voldoende afstand en beetje gokken welke snelheid deze persoon gemiddeld rijdt. Het kan inderdaad resulteren dat je soms tot wel 100m afstand hebt tot je voorligger. Met + en – snelheidsaanpassing kun je lichte aanpassingen doen die weinig van invloed zijn op je brandstof verbruik én comfortabel aanvoelen.

    Reageer
  • Pim Zomer heeft op 23 juni 2024 geschreven:

    In mijn BMW i3 zet ik ACC altijd uit, want daar werkt het systeem niet denderend bij slecht weer of juist heel veel zon.
    Bovendien is er altijd wel iemand die vlak voor je gaat rijden op de snelweg…

    Reageer
  • Henk heeft op 23 juni 2024 geschreven:

    Dat zal per merk toch wel verschillen? In een Tesla werkt het perfect en herken dan ook maar weinig van dit verhaal.

    • Kees heeft op 23 juni 2024 geschreven:

      Ook in een Tesla werkt dat niet perfect en dat merk je vooral als je er één inhaalt die onnodig op de middelste baan aan het toeren is; zodra je voorlangs komt om weer netjes naar de rechter baan te gaan gaat ook een Tesla gelijk flink en onnodig in de ankers.

      • Decolaman heeft op 23 juni 2024 geschreven:

        Dat valt wel mee hoor.
        Het ligt meer aan het, typisch minder veilige, rijgedrag van jezelf en anderen. Je hoort voldoende afstand te houden tot je voorganger en geen gevaarlijke situaties te veroorzaken. Dat betekend dus ook dat je pas naar rechts moet gaan als je voldoende afstand hebt gecreëerd. Iets dat de meeste mensen in theorie wel geleerd hebben ooit, maar zelden meer doen. In de praktijk willen mensen je rechts gaan inhalen als je dat toepast…
        Overigens als die mafkezen die te snel naar rechts gaan harder rijden gaat je tesla niet in de ankers, tenzij ze je snijden… bij mij niet in elk geval en ik heb de maximale afstand ingesteld. Lekker chillen op de weg met autopilot, in de stad, buiten de stad en op de snelweg! Doorgaans heb ik ook meer batterij over na en rit dan initieel voorspelt, terwijl ik niet of nauwelijks later arriveer dan voorspelt.
        Nog een voordeel als je de tesla het werk zoveel mogelijk voor je laat doen: stuk minder inspanning en stress.
        K kan niet wachten tot iedereen op FSD rijdt. Stuk rustiger en daarmee veiliger en zuiniger voor iedereen.

        • Piet heeft op 23 juni 2024 geschreven:

          Totaal niet veiliger voor iedereen. Er zijn al honderden doden gevallen door autopilot. Werkelijk een schande dat dit in de VS toegestaan is. De enige reden waarom er nog geen miljardenclaims tegen Tesla lopen is dat ze een leger advocaten inzetten om ieder slachtoffer te intimideren.

          • @edwin heeft op 24 juni 2024 geschreven:

            Ieder merk heeft tegenwoordig over-the-air updates. Zo speciaal is Tesla niet daarin. Waarin ze wel speciaal zijn, is dat ze hun halfbakken software testen in de open maatschappij met talloze ongelukken als gevolg. Een normale fabrikant doet dit op een afgesloten testcircuit, maar Tesla weigert daarin te investeren.

          • Edwin heeft op 23 juni 2024 geschreven:

            Ik vind de autopilot eerder te voorzichtig dan gevaarlijk. De ingrepen die ik doe zijn meestal omdat ik zelf net een andere keuze zou maken in het verkeer. Net zoals mensen daarin onderling verschillen. Maar alle miljoenen micro-ingrepen wereldwijd, zijn een fantastische manier om het zelf rijden steeds natuurlijker te doen verlopen. Een update die ik recentelijk kreeg zorgt ervoor dat de auto niet alleen de voertuigen ziet, maar ook de richtingaanwijzers. Dat betekent dat ook daarop geanticipeerd kan gaan worden, net zoals mensen dat nu hopelijk al doen. Het is onmogelijk om dit soort software in 1x perfect op te leveren. Dat doet geen enkele fabrikant. Het voordeel bij Tesla is tenminste nog dat er zeer frequent updates worden doorgevoerd. En dat zijn niet alleen veiligheidsupdates maar ook slimmigheidjes die het rijden en bedienen van de auto verbeteren. Zo heb ik sinds een maand of 2 automatisch adaptief grootlicht (matrix). De hardware was er al maar werd nog niet goed bevonden. Nu dat wel zo is, was het een simple software update waarvoor ik niet eens van de bank hoef te komen, laat staan naar een dealer hoef.

          • @piet heeft op 23 juni 2024 geschreven:

            Het is inderdaad totaal onverantwoord om béta testen van falende software in de praktijk uit te voeren, want een auto wordt dan gewoon een dodelijk wapen. Dit zegt alles de persoon Musk: de maatschappij interesseert hem niets. Alles voor zijn eigen centen en ego. Het blijft ronduit bizar dat er mensen zijn die dit nog goed proberen te praten.

          • Edwin heeft op 23 juni 2024 geschreven:

            Het gaat absoluut niet om honderden doden. Er gaan getallen rond van honderden incidenten enige tientallen doden. En het is allerminst bewezen in alle gevallen. Tesla heeft al bij een paar ongevallen aangetoond dat de bestuurder zelf reed en er geen sprake was autopilot die ‘op hol sloeg’ zoals werd geclaimd.

            Je kunt je bovendien afvragen hoeveel levens autopilot heeft gered, bijvoorbeeld van mensen die op hun telefoon zaten te klooien. Uiteindelijk hebben mensen nu nog de eindverantwoordelijkheid. En die nemen ze niet altijd, ook niet zonder autopilot.

            Maar het gaat gelukkig erg hard met die systemen.

            Momenteel rij ik vaak op autopilot in mijn Tesla en het werkt best aardig op de snelweg als je op de rechterbaan bivakkeert, of het rustig is. Op provinciale wegen is het ideaal. Zelf anticipeer ik nu absoluut nog beter op verkeerssituaties dan de auto. Maar elke ingreep die ik doe draagt bij aan het verbeteren van de algoritmes. Uiteindelijk gaat de auto beter rijden dan wij dat zelf kunnen.

            En op dat moment gaan de verzekeraars de premie verhogen voor diegenen die zelf willen sturen. Dat duurt heus nog even maar lijkt me onafwendbaar.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)