Veilig Verkeer Nederland (VVN) wil dat we geen 80 km/u meer gaan rijden op N-wegen, maar 60 km/u. De verkeersorganisatie maakt zich zorgen om het aantal verkeersongelukken op deze provinciale wegen. Volgens cijfers van de politie speelt 41 procent van de verkeersongelukken zich af op N-wegen, waar je nu vaak 80 km/u mag rijden.

Langs snelwegen staan vangrails en vaak is er plek om uit te wijken. Dit is op provinciale wegen anders, want daar staan bomen langs de weg, is de berm krap en zijn er slootjes. De kans op een ongeluk is groter en de gevolgen zijn vaak serieuzer. Volgens VVN is het verlagen van de maximumsnelheid op N-wegen van 80 naar 60 km/u nodig voor de veiligheid.

Ook meer handhaving

De VVN ziet ook graag meer handhaving. Volgens de organisatie ligt nu de focus op de snelwegen, maar ook op N-wegen zouden er meer trajectcontroles en onbemande snelheidscontroles kunnen komen. Volgens NOS is de provincie Utrecht al bezig met een plan om de maximumsnelheid van 20 procent van de N-wegen te verlagen van 80 naar 60 km/u.

Hoeveel tijd ben je kwijt door verlaging maximumsnelheid op N-wegen?

Het is een simpele rekensom. Bij een afstand van 100 kilometer ben je met 80 km/u zo’n 1 uur en 15 minuten onderweg. Als je 60 rijdt, dan doe je over de zelfde afstand 1 uur en 40 minuten. Dat is dus 25 minuten langer. Nu rij je niet zo heel vaak 100 kilometer aan één op een provinciale weg.

Realistischer is misschien een rit van een halfuur te pakken. Een ritje van 30 minuten op een 80-weg, zou net geen 40 minuten kosten bij een 60-weg. Dit is wel het geval als je het gehele halfuur strak 60 of 80 rijdt. Vaak heb je op N-wegen te maken met rotondes of kruispunten – die kosten net zoveel tijd.

Nog meer afleiding?

Eigenlijk mag je dit niet als excuus aanvoeren: als je aan het rijden bent, dan ben je aan het rijden en niets anders. Toch zijn mensen geen volmaakte wezens en afleiding of zelfs verveling sluipt er al snel in. Je kunt je afvragen als mensen nu al niet van hun telefoon kunnen blijven, of 60 rijden een slim idee is. Anderzijds wil je slecht gedrag niet belonen door veiligheidsmaatregelen niet in te voeren.

Reacties

  • Thijs heeft op 2 maart 2023 geschreven:

    Van 130 naar 100 op snelwegen was ook al zo’n fantastisch plan! Veel snelheidsverschil, veel frustratie en irritatie, veel mensen die iets anders doen dan autorijden omdat – ook door de steeds ‘makkelijker’ te besturen auto’s – het autorijden simpelweg saai wordt. En dat voor een paar procentjes stikstofreductie waar elders veel grotere slagen gemaakt kunnen worden. En dat willen ze nu ook op provinciale wegen, en dan naar 60 km/u! Beetje pruttelen en kleven totdat je kunt inhalen.. Nee, dit wordt vast een groot succes en bijzonder veilig! Not!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)