We zijn – en worden nog steeds – overspoeld met geëlektrificeerde oude 911’jes. Het grootste gedeelte daarvan slaan we over, maar zo nu en dan zit er een speciaal exemplaar bij. Zo ook deze 911 van de 964-genereatie die geëlektrificeerd is door Kalmar. Maak kennis met de Kalmar 7-97 E-Volt: misschien wel letterlijk en figuurlijk de groenste 911-restomod.

Kalmar maakt de 911 zo duurzaam dankzij het gebruik van grote secties van de donorauto’s. Denk aan een heleboel aluminium en glas. Daarnaast worden er nieuwe ‘plantvezel’ panelen voor het in- en exterieur gebruikt. Deze panelen zorgen volgens de maker voor 78 procent minder CO2-uitstoot dan wanneer Kalmar koolstofvezel panelen had gebruikt.

Die duurzame vervanger voor koolstofvezel is ook behoorlijk licht. Hoe licht? Het drooggewicht van de Kalmar 7-97 E-Volt is ongeveer 1.300 kilo. Even veel als de originele Porsche 911 964 Turbo met benzinemotor dus. Verder is er een nieuw type luchtinlaat voor de koeling van de aandrijflijn.

De Tesla-motor van de elektrische Porsche 911 964 Turbo

De lichtgewicht EV wordt gekoppeld aan een gerecyclede Tesla Model S-aandrijflijn. De elektromotor zit op de achteras en produceert 456 pk en 600 Nm. Ter vergelijking: de benzine-964 Turbo heeft maximaal 360 pk. De restomod schiet van 0 naar 100 km/u in minder dan vier seconden. De koets is aerodynamischer dan het origineel en heeft dus minder luchtweerstand. Dat is prettig voor de actieradius die 320 kilometer is wanneer je de 63-kWh batterij vol hebt geladen.

Vanbinnen heeft Kalmar een moderne airco geïnstalleerd, zit er een audiosysteem in de vloer verwerkt en is er Apple CarPlay. Verder is er volnerf leer dat je billen warm houdt en iets dat ‘half-anilineleer’ heet. Wij hadden ook geen idee, maar blijkbaar is het leer gemaakt met een bepaalde kleurstof die licht gepigmenteerd is. Klinkt in ieder geval erg luxe. En duur.

De prijs van de Kalmar 7-97 E-Volt is niet mals

‘Voor ons moest het meer zijn dan gewoon een elektromotor in een 911 leggen. Dus we keken hoe ver we hem konden verduurzamen’, zegt Kalmar-oprichter Jan Kalmar over zijn creatie. Wil je er eentje hebben? Dat wordt dan 450.000 euro alstublieft. En dan moet je nog zelf een auto aanleveren. Voor hetzelfde geld heb je een nieuwe 911 S/T in Nederland.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)