Best veel mensen zagen de Porsche 911 Dakar en zeiden ‘cool ding, maar 314.900 euro voor een 911 GTS met kaplaarzen?’. Diezelfde mensen wijzen vervolgens naar huis-tuin-en-keuken offroad-conversies van oudere 911’s die klaar lijken te zijn voor een zombie-apocalyps. Dus hoe vind je dit idee: neem de goedkoopste, gebruikte Porsche 911 – de watergekoelde 996 – en laat professionals er een offroader van maken.

Dat is precies wat deze Kalmar Automotive RS-6 is. Ja, die naam zorgt voor stoom uit de oren van Audi-advocaten, denken we. Wat we hier hebben, is een oude Porsche 911 996 – als de 996 was ontworpen door Bear Grylls (die gozer die zich op een onbewoond eiland laat droppen en om te laten zien hoe je kunt overleven met minimale middelen. En een cameraman). Kalmar testte de 911 op de bevroren meren van Lapland bij temperaturen onder de -35 graden Celsius.

De aanpassingen aan de Porsche 911 996

Het bedrijf trok alle geluiddempende middelen en een groot deel van het interieur uit de auto en plaatste een rolkooi. Tegen het buikje van de 996 is 8 millimeter dikke bescherming geplakt en hij staat 80 millimeter hoger op z’n poten dan het origineel. De aandrijfassen, schokbrekers, topmounts en bussen zijn versterkt of ingeruild voor betere componenten.

Optioneel monteert Kalmar een hydraulisch systeem om de Porsche op normaal asfalt 50 millimeter te laten zakken. Maar dat is niet ons favoriete onderdeel aan deze 911. Nee, het leukste is het feit dat de RS-6-behandeling op iedere 911 van de 996-generatie met een vast dak kan worden losgelaten. Neem dus een Carrera, een Carrera 4 of, als je het goed wilt aanpakken, een Turbo. Kietelen ze ‘m zelfs tot meer dan 500 pk voor je. Een offroad-GT3 zou trouwens pas echt te gek zijn.

Wat kost de ombouw van je Porsche 911 996 naar een offroader?

Heb je een basisauto ingeleverd, dan hoef je alleen nog maar te kiezen voor een eigen kleurstelling en 45.000 euro (exclusief belastingen) naar Kalmar over te maken. Bij dat bedrag is de donorauto dus niet inbegrepen. Een tweedehands 996 Carrera pik je in Nederland al op voor minder dan 30.000 euro, dus voor ruimschoots minder dan een ton kun je je eigen Porsche 911 996 Dakar hebben. Een derde van wat je voor de echte betaalt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)