Nou, het heeft heeft even geduurd, maar nu is er dan eindelijk duidelijkheid over de wegenbelasting voor de elektrische auto in 2025 (en daarna). Het is ook allemaal niet makkelijk voor de overheid. Om iedereen in een elektrische auto te krijgen zijn er behoorlijk wat prikkels nodig, en het liefst financieel. Nieuwe technologie moet soms eventjes een duw in de rug krijgen.

We kunnen stellen dat dat wel is gelukt: zoals je gisteren al kon lezen, verkoopt de elektrische auto in Nederland beter dan auto’s met enkel een verbrandingsmotor. Nu kun je er erover soebatten of de hoogte van de subsidies terecht zijn en over de effectiviteit, maar over een ding is iedereen het wel eens: het is voor velen namelijk heel erg onoverzichtelijk en onduidelijk hoe het nu zit met de bijtelling, SEPP-subsidie en vooral de motorrijtuigenbelasting, in de volksmond ook wel de wegenbelasting genoemd.

Er zijn namelijk diverse tarieven afhankelijk van het type motor. Dieselrijders betalen enorm veel, benzinebroeders het normale bedrag en voor de PHEV (tot 50 gram CO2-uitstoot) geldt er het halftarief. Wegenbelasting voor een elektrische auto is er momenteel niet, maar dat gaat de komende jaren veranderen. Nu is dus duidelijk hoe het zit vanaf 2025 en daarna.

Nog veel korting op de wegenbelasting voor de elektrische auto in 2025

Het was al bekend dát het ging veranderen, maar nog niet in welke mate. Gelukkig is er nu einde aan alle onzekerheid, want de plannen uit de Voorjaarsnota zijn afgehandeld, zo meldt Vereniging Elektrische Rijder. In 2025 krijgen eigenaren van elektrische auto’s nog wel korting op de wegenbelasting, namelijk 75 procent. Ze betalen dus een kwarttarief vanaf volgend jaar.

In 2026 gaat de korting langzaam teruglopen met 40 procent korting tot en met 2028. In 2029 en 2030 is er respectievelijk nog 35 en 30 procent korting, maar daarna is het over met de pret. Vanaf 2031 moet er gewoon volle bak wegenbelasting betaald worden voor de elektrische auto. Als we dan nog niet aan het rekeningrijden zijn, tenminste. Al is de vraag of dat nog doorgaat.

  • Tot en met 31 december 2024 – MRB vrij
  • 2026 t/m 2028 – 40% korting
  • 2029 – 35% korting
  • 2030 – 30 % korting
  • 2031 en daarna: – geen korting

PHEV-rijders gaan in 2026 volledige wegenbelasting betalen

Dan is er ook nog nieuws over het tarief voor de plug-in hybrides. Die betalen zoals gezegd het halftarief (50% korting dus), maar dat wordt vanaf 1 januari 2025 dus 25 procent korting. Vanaf 2026 komt de korting in zijn geheel te vervallen.

Waarom is dit zo’n heet onderwerp?

De motorrijtuigenbelasting is een bijzonder heikelpunt. De hoogte van de motorrijtuigenbelasting is namelijk afhankelijk van het gewicht van de auto. Hoe hoger het gewicht, hoe hoger het bedrag en dat is juist het knelpunt. Een PHEV heeft ten opzichte van een benzineauto een extra elektromotor en accupakket. Daardoor is een plug-in hybride al gauw 100 tot 200 kilo zwaarder dan de benzineauto waarop deze gebaseerd is.

Bij een elektrische auto is het zo mogelijk nog schrijnender dat de korting komt te vervallen in 2030. Ondanks dat de techniek zich razendsnel ontwikkelt, zijn EV’s alsnog veel zwaarder dan een gelijkwaardige auto met verbrandingsmotor. Ook veel elektrische occasions zullen dan ineens (veel) minder interessant zijn. Er vindt overigens wel een evaluatie plaats in 2027 om de plannen definitief te maken voor de daaropvolgende periode. Dus toch nog een beetje onzekerheid.

Reacties

  • J van Ree heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

    Tja regering, eerst iedereen lekker maken met subsidie en salderen van zonnepanelen.
    En dan alles heel duur weer terug pakken, het zijn gewoon……..

    Reageer
  • Ben heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

    Rare toestand. Gestraft worden omdat je schoon en stil auto rijdt. Duurdere wegenbelasting dan vergelijkbare benzine auto.
    Ook gewicht klopt niet want de grote Amerikaanse grijs kenteken diesel pick-up zijn heel goedkoop in de wegenbelasting. Raar. Ook caravans zijn 0 euro. Rijden niet zoveel maar toch. Campers moet ook veel voor worden afgedragen terwijl die meestal in het buitenland of op een camping staan.

    Reageer
  • Henk heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

    Geldt het nieuwe tarief alleen voor auto’s gekocht in 2025, of ook op auto’s die al in 2024 en eerder werden gekocht?

    Reageer
  • Wout heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

    Rekeningrijden zal tegen dan ingevoerd zijn. Wedden?

    Reageer
  • Des heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

    Dan wordt de volgende privé auto gewoon nog een verbrandingsmotor, dat gaat voor veel mensen dan niet lonen.
    En om nu een nieuwe (occasion) te kopen met het risico dat je die over een paar jaar aan de straatstenen niet kwijt komt is ook geen optie voor vele

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear