‘Stuur maar een SEPPje’, kun je roepen naar de overheid wanneer je als particulier een elektrische auto koopt of rijdt met private lease. Het plan was om de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren te gaan afbouwen, maar Staatssecretaris Vivianne Heijnen laat weten dat de SEPP in 2024 gelijk blijft aan dit jaar. De reden is dat de vraag naar EV’s onder particulieren tegenvalt.

Als je wilt dat er meer elektrische auto’s gekocht worden door particulieren, dan is het wegnemen van de SEPP voor 2024 het laatste wat je moet doen. Volgend jaar blijft de subsidie voor een nieuwe elektrische auto dus 2.950 euro. Het oorspronkelijke plan was om het bedrag te verlagen naar 2.550 euro. Het geld dat aan het einde van het jaar nog in het SEPP-potje zit, gaat mee naar volgend jaar.

Nooit meer laden? Universiteit vindt een manier om buitenlucht om te zetten in elektriciteit

Subsidie voor een tweedehands elektrische auto in 2024

De subsidieregeling voor het kopen van een tweedehands elektrische auto blijft volgend jaar ook in stand. Particulieren die een gebruikte EV kopen, krijgen daarvoor 2.000 euro zakgeld van de overheid. Deze moet je wel bij een erkende dealer kopen en er zitten nog wat extra voorwaarden aan. Je EV op papier aan je partner verkopen, levert dus niets op.

Welke voorwaarden hangen er aan de SEPP in 2024?

Het zou wel lekker zijn om de helft van de aanschafprijs van een Opel Rocks-E van de overheid te krijgen. Maar helaas, dát gaat niet. De auto moet tussen de 12.000 en de 45.000 euro kosten en verder rijden dan 120 kilometer. De gekochte auto moet daarna minimaal drie jaar op naam blijven staan en private leasen moet vier jaar. Dit controleert de overheid naar eigen zeggen regelmatig.

Volkswagen ID.3 facelift 2023 zijkant aan het opladen bij een huis aan een wallbox

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland heeft een autolijst met alle EV’s die in aanmerking komen voor de SEPP, zowel nieuw als gebruikt. Het is belangrijk om vooraf goed te kijken, want de subsidie vraag je pas achteraf aan. Als je niet goed checkt, heb je wel al de nieuwe auto gekocht, maar loop je 2.950 of 2.000 euro mis. Een beetje autodealer zal je er ook graag mee willen helpen.

EV’s zijn nog te duur

Renault Zoe opladen

De grootste reden om nog geen EV te rijden blijft geld. Voor kopers van tweedehandsauto’s is de aanschafprijs het grootste probleem. Wie een nieuwe EV overweegt loopt ook tegen de prijs aan, maar daar speelt de actieradius ook nog een grote rol bij. Van de mensen die wel al een EV kochten, geeft 19 procent aan dat de SEPP de doorslag gaf.

Tot slot nog een lekker vrijblijvende conclusie van het onderzoek: ‘Een hoger subsidiebedrag is voor 53 procent van degenen die nu geen EV overwegen namelijk een reden om in de toekomst “zeker”, “waarschijnlijk” of “misschien” een EV te overwegen.’ Dit klinkt als het enquête-equivalent van ‘zet maar eventjes op de mail’.

Reacties

  • F heeft op 23 november 2023 geschreven:

    ja allemaal leuk zo’n EV maar heb je ook nagedacht dat mensen of bedrijven dat ding niet willen hebben omdat je straks aan de geel honger kan gaan liggen van de wegenbelasting die je moet betalen !!

    en dan kunnen ze met een leuk idee komen voor het rekening rijden daar gaan we als burger en zeker de bedrijven straks ook weer keihard mee genaaid gaan worden

    de auto is de grootste melkkoe van Nederland dat is in heel Europa bekend

    en wat denk je van de bedrijven die gewoon verplicht worden om zo’n pokkending aan te schaffen anders kunnen ze geen werkzaamheden in een binnenstad meer uitvoeren als je geluk hebt dan kan je misschien nog met een overgangsregeling de binnenstad en dat is dan tot 2028 en dan moet je zo’n pokkending hebben want de overheid gaat er vanuit dat je dan genoeg gespaard heb om het aan te kunnen schaffen !

    En dan nog eens dat opladen je kan maar 200 a 250 km met dat ding rijden dat betekend dan dat je personeel gewoon 1 en half uur per dag aan het laden is.

    als je 20 man in dienst hebt is dat 30 uur per dag wat je als werkgever gewoon door moet betalen
    want ja laden hoort bij je werk dan
    maar 30 uur per dag is dan wel 150 uur per week X zullen we zeggen 30,- euro per uur is 4500,- per week wat de werkgever mag betalen dit is dan een 18000 per maand !!! hier is gewoon niet tegen aan te werken want als je een beetje een eerlijk bedrijf runt ga je dit niet allemaal bij je klanten in rekening brengen !!!

    dus hoe ga je als bedrijf / kleine ondernemer sparen om dat pleuris ding aan te schaffen als je personeelskosten de pan uit reizen ?????

    waar is de overheid dan met subsidies voor bedrijven je kan 1 keer een lullige 5000 euro krijgen voor elke bedrijfswagen die je moet aanschaffen
    en een beetje goede accu bedrijfswagen kost 80000,- en dan mag je het laadvermogen niet overschrijden met al je gereedschappen en spulletjes en dan nog het mooiste je kan er nog geen eens een aanhanger vol met puin mee trekken !!! en dan is je accu nog sneller leeg !!!

    als ze echt willen dat werkgevers en bedrijven overstappen op die elektrische pokkendingen dan zullen ze VEEL goedkoper moet worden en tenminste een actie radius moeten hebben van een 750 km op 1 volle accu of gaat de overheid alle bedrijven in Nederland die 18000 euro per maand vergoeden aan onnodige personeelskosten

    en dan is iedereen maar aan het klagen dat alles zo duur wordt !!!

    dit komt door het ZAKKEN VULLENDE BELEID van de overheid over onze rug
    hun rijden nog steeds met hun diesels rond in den haag !!!
    zouden ze zelf niet eerst van die elektrische dingen gaan aanschaffen en dan ook alle voertuigen met het CD kenteken vervangen voor elektrisch dat zie ik ze niet doen !!!

    wat was de uitspraak vroeger ??

    EEN BETER MILEU BEGINT BIJ JEZELF..!!!
    en dat zien we de overheid weer eens niet doen

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear