Het mooiste smoesje dat we de afgelopen jaren te horen kregen van een dealer, was dat het ‘verplicht was om de onderhoudsboekjes weg te gooien bij het exporteren’. Die Mazda 3 MPS met slechts 48.000 kilometer op de teller maar toch met gigantische instapschade, hebben we daarom toch maar laten staan. Jammer. Blijkbaar komt het tegenwoordig nog regelmatig voor dat geïmporteerde auto’s een teruggedraaide kilometerteller hebben.

De Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT) bedenkt niet alleen geniale campagneslogans als ‘tellerfraude, draai er niet voor op’, maar houdt ook de statistieken bij. In een persbericht vertelt de VAT dat er vorig jaar 254.646 auto’s geïmporteerd werden naar Nederland, waarvan 59 procent uit Duitsland. Maar liefst 20 procent van de Duitse auto’s had een teruggedraaide teller. Twintig! Dan snap je waarom sommige mensen graag een ONK’tje willen: een auto met een Origineel Nederlands Kenteken.

Per ongeluk een auto kopen met een teruggedraaide teller, zou gemiddeld 1.900 euro kosten. Het grootste deel van dit bedrag is wat iemand te veel betaalt. Een auto die eigenlijk 200.000 kilometer heeft gelopen in plaats van de geadverteerde 100.000 kilometer is immers een stuk minder waard. Leuk om te weten: in België houdt men wel heel streng bij wat de tellerstanden zijn. Daardoor is de eventualiteit op fraude bij een Belgische auto is kleiner: de kans is daar slechts 2,2 procent.

Meer teruggedraaide tellers

Aan TopGear Nederland legt een woordvoerder van de VAT uit dat er wel steeds minder auto’s in Nederland zijn met een teruggedraaide teller. Het aantal geïmporteerde auto’s met een verkeerde kilometerstand neemt toe, maar er worden meer frauduleuze auto’s gesloopt dan er weer bijkomen. Het Nederlandse wagenpark wordt dus wel eerlijker.

Mensen die binnen Nederland tellers terugdraaien, zorgen volgens de VAT voor zo’n 70 miljoen euro aan schade. Het aantal frauduleuze auto’s dan de grens overkomt, zorgt voor maar liefst 91 miljoen euro aan schade. Dit is een toename van 21 miljoen euro in de afgelopen drie jaar. ‘Schade waar kopende consumenten vaak pas achteraf  mee worden geconfronteerd’, zegt het VAT.

Slimme en domme terugdraaiers

Volgens het persbericht waren er vorig jaar ruim 73.000 auto’s die al in Nederland waren waarvan de tellerstand ineens niet meer klopte in de RDW-database. Dit zijn niet allemaal fraudegevallen, maar het kunnen ook foutjes zijn in de administratie. Ook zijn er nog een hoop auto’s waarvan de fraude niet gezien wordt door de RDW. Dit noemt de VAT ‘slimme terugdraaiers’, zo legt een woordvoerder uit aan TopGear Nederland.

De tellerstand wordt in Nederland bij elk bezoekje aan de garage geregistreerd. Maar als je de auto telkens voordat je naar de garage gaat een klein stukje terugdraait, wordt dit niet gezien. Zo zijn er blijkbaar Porsche-eigenaren bekend bij de VAT die voor elk beurtje de auto met 10.000 kilometer terugdraaien om de waarde van hun sportauto te behouden. Dan heeft de auto bijvoorbeeld na vijf jaar niet 100.000 kilometer gelopen, maar 50.000 kilometer. Altijd goed zelf blijven opletten, dus.

Reacties

  • Frank heeft op 14 augustus 2024 geschreven:

    Of er met de teler geknoeid is kun je ook aan andere zaken zien.. “het hele plaatje moet kloppen” slijtage van o.a de bestuurder stoel.pedaalrubbers. stuur. Daaraan kun je echt wel zien of er 1 ton is afgehaald

    Reageer
  • DICO heeft op 14 augustus 2024 geschreven:

    “carpass” systeem in België geeft een correct beeld van de kilometerstand met verplichte registratie van de kilometerstand bij onderhoudswerkzaamheden, bandenwissel en dergelijke. Aanvullend is er tevens melding van zware schade (al dan niet met herstelling) dat het voertuig voorheen opliep. Zo mooi zijn dit systeem over Europa uit te breiden, maar de vele lobby’s hebben dit tot op heden verhinderd.
    Het ontbreken van die “carpass” bij de verkoop van een tweedehandsvoertuig is op zich al een goede aanduiding dat men meer dan op z’n hoede moet zijn.

    Reageer
  • Fomo heeft op 14 augustus 2024 geschreven:

    Zelf 2 keer camper uit Duitsland geïmporteerd. Alleen met boekjes. Mijn camper is uit 2014 met 45k. Voor een camper is dat geloofwaardig.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)