
Je moet heel vakkundig elke vorm van internet, televisie of radio hebben vermeden vanochtend als je niet weet dat er vandaag code geel geldt in Nederland voor dichte mist. En zelfs als je de media niet vertrouwt, dan kun je je eigen onderzoek doen door je kop naar buiten te steken. Dat er mist hangt, mag duidelijk zijn. Hoe kan het dan oneindig veel mensen zonder verlichting rijden vandaag?
Zonder te overdrijven: vanochtend zagen we elke minuut minimaal één auto zonder brandende achterlichten rijden. We durven er geen exact percentage aan te hangen, maar als we het royaal afronden naar boven, is het 100 procent. Dus jij maakt deze domme fout ook, statistisch gezien. Dus check de volgende rit eens of de (juiste) lampen van je auto wel echt branden.
Je auto is te dom om de lampen aan te zetten, dus doe het zelf
De verklaring is voor de hand liggend: mensen zijn gewend dat de automatische stand van de verlichting al het werk doet en ze denken niet meer zelf na. Een groeiend probleem, ook buiten de auto. De lichtsensor weet niet dat er mist hangt: je auto denkt dat er gewoon daglicht is. Bij veel auto’s betekent dit dat de dagrijverlichting aan de voorkant ingeschakeld is, maar dat de achterlichten uit blijven. En zo zie je veel auto’s zonder verlichting rijden.

Bij een aantal auto’s staat de achterverlichting gelukkig altijd aan, maar bij veel nieuwe auto’s is dit niet het geval. Zo zien we vrij jonge modellen van Mercedes of Hyundai waarbij de verlichting aan de achterkant uitgeschakeld is. Aan de voorkant branden de ledjes waardoor de bestuurder misschien denkt dat de verlichting aanstaat. Het advies is zelfs bij nieuwe auto’s: vertrouw niet op de automatische stand en al helemaal niet bij mist. Zet zelf je lampen aan.

En nu is het heus niet zo dat je helemaal onzichtbaar bent, want er is wel wat daglicht, maar handig is het niet. Zeker met de saaie kleurkeuzes in Nederland, vallen auto’s nogal snel weg in de mist. Het KNMI geeft niet voor niets een code geel af, dus het minste wat jij kunt doen is even checken of je verlichting is ingeschakeld. We vermoeden dat 90 procent van deze bestuurders niet in de gaten heeft dat de verlichting uitstaat. De overige 10 procent boeit het niet.
Andersom zien we het ook nog veel: mensen die bij een zweempje mist gelijk de achterste mistlamp inschakelen. Als toppunt zagen we een auto van een rijschool met de achterste mistlamp ingeschakeld bij meer dan 50 meter zicht. We zullen heus niet zo flauw zijn om te zeggen dat het een rode Polo van de rijschool Alblas was, dat zou niet zo netjes zijn. We konden niet zien of het een leerling was of een instructeur achter het stuur. En we weten ook niet welke erger is.
Lees ook: Omgewaaide boom mist BMW op een tak na

Schummi heeft op 18 januari 2025 geschreven:
Lang leve Volvo.
Voor en achter licht brandt altijd.
symfo heeft op 17 januari 2025 geschreven:
Vanmorgen van Arnhem naar Den Haag gereden in de mist. Het viel op dat er veel auto,s zonder achterlichten reden. Ik ben ze gaan tellen vanaf Ede, kwam tot 23 in totaal. Nogal zorgelijk
TripleBee heeft op 16 januari 2025 geschreven:
Ik heb dan nog liever dat ze zonder lichten rijden, dan dat ze met hun mistlichten aan rijden terwijl er zoals op de foto ruim 100m zicht is. Vaak steek ik mijn grootlichten aan als ik achter een mistlichtenrijder rijd. Als er een auto op 20m achter je rijdt, heeft die je wel gezien. Ook al hangen er lage wolken.
Bob heeft op 16 januari 2025 geschreven:
De remlichten doen het toch? Die zie je toch?
Peter heeft op 16 januari 2025 geschreven:
Vind je dat zelf nou geen domme opmerking
Ronny heeft op 16 januari 2025 geschreven:
Grootste flater ooit in Nederland. Dagrijverlichting. Levensgevaarlijk. Ze hadden beter verlichting aan bij levering dynamo moeten verplichten. Dan heb je altijd je lichten branden. Deze dagrijverlichting is echt de grootste flater ooit. Op Rutte na dan.
K- Brh heeft op 19 januari 2025 geschreven:
..ergens eind jaren ’70 ,is er na diverse protesten ..,oh,nee klachten..,past beter bij de Nederlanders..,beweerd dat de Saab rijders ,daar ging het immers om; Saab’s en Volvo’s kwamen toen standaard met ingeschakelde verlichting ,zo uit de fabriek-iets met veiligheid en ervaring omtrend ,moeilijk woord nu ,”winterse omstandigheden”. De mondige Nederlandse bestuurder vond zichzelf oud en wijs genoeg om -uiteraard- zelf te bepalen of er wel-,danwel,niet met verlichting aan zou moeten worden gereden. Gevolg; alle Saab’s moesten voor de uitlevering nog effe door de werkplaats om deze lichtschakelaar zo aan te passen dat de “volwassen”bestuurder dit zelf kon beslissen. Als die veranwoordelijke zakkenvullers in Brussel ook maar een bee-ee-eetje verstand van zaken hedden ,hadden ze bij de intrede van die dagrijlichten een duidelijk; NEE! moeten roepen ,heel simpel: motor aan =licht aan! En al die debiele lichtautomaten…,eruit slopen die troep!. (auto-) rijden word inderdaad steeds gevaarlijker omdat steeds meer “mensen”/slaapschapen zich volledig op deze troep gaan vertrouwen.
Rijden niet twijfelen heeft op 15 januari 2025 geschreven:
Sinds kort wordt het grootlicht automatisch uitgezet. Normaal heb ik mijn lichten ook automatisch staan, maar vanochtend heb ik ze zelf aangezet. Ik zie de laatste tijd vaak mensen zonder licht in het donker rijden, omdat hun dagrijverlichting aanstaat en hun dashboard verlicht is. Meestal geef ik een seintje, maar kijken ze me dan dom aan in plaats van de lichten aan te zetten.
Canon-Eye heeft op 15 januari 2025 geschreven:
Ik rij al een kleine 60 jaar altijd met verlichting aan, ongeacht het tijdstip en de weersomstandigheden. Sinds ik auto’s met dagrijlicht rij, heb ik ervoor gezorgd dat de achterlichten ook ALTIJD branden als het contact aanstaat. Ik wil simpelweg nooit over straat zonder dat de achterlichten aanstaan.
De automaatstand gebruik ik sowieso niet. Ik beoordeel graag ZELF of ik de DRL voldoende vind of dat ik toch het dimlicht aanzet omdat die automaat me net wat te laks reageert op beginnende schemering.
Andrew heeft op 15 januari 2025 geschreven:
Het is gewoon dom van heel veel
Autofabrikanten dat dagrijverlichting alleen aan de voorkant in werking is. De achterkant is zeker zo belangrijk, zo niet veel belangrijker. Dus waarom doen niet alle fabrikanten dit?
TripleBee heeft op 16 januari 2025 geschreven:
Omdat dit niet Europees verplicht is. In Scandinavische landen wel. Gelukkig kun je bij de meeste auto’s de DRL Scandinavisch laten coderen. Dan branden de achterlichten wel mee. Het is dus niet dom van de fabrikanten.
Alfa Novanta heeft op 15 januari 2025 geschreven:
Ik heb het opgegeven. In de natuur geldt het recht van de sterkste en de slimste, dus op den duur roeit deze soort zich vanzelf uit.
Richard heeft op 15 januari 2025 geschreven:
EDIT: Je hebt gelijk – en aangepast!
Leefvrij heeft op 15 januari 2025 geschreven:
Weten jullie bij Top Gear een reden, waarom de automatische verlichting op auto’s zit? Dit slaat toch nergens op. Zorg gewoon dat je verlichting aan is als je de auto start. Bij vier van de vijf auto’s die ik heb gehad, (allemaal verschillende merken) gingen de lichten uit als ik het contact uit zette. Ik heb een hekel aan automatische verlichten, net als dat automatische grootlicht, wat nooit goed werkt
ernst heeft op 15 januari 2025 geschreven:
Een zeer groot probleem en voedingsbodem voor nare ongelukken. En net als jullie redactie, ik snap al deze bestuurders echt niet. Wat mij betreft geen sjoege van je auto, totaal geen verkeersinzicht icm weersomstandigheden en levensgevaarlijk bij dergelijke omstandigheden. Rij ze zelf ook regelmatig voorbij tijdens bijvoorbeeld hevige regenval en schemer en dan geen achterlichten…… Als je er dan voor gaat rijden en met je mistlamp knippert ten teken dat verlichting te wensen over laat, wordt dat vaak ook niet begrepen en eigenlijk nooit op gereageerd. Gemak dient de mens maar deze bestuurders brengen naast zichzelf ook mij als mede weggebruiker ernstig in gevaar.
Heb aantal jaren geleden de toenmalige minister van verkeer gevraagd of bij de typegoedkeuring het niet verplicht moet worden dat bij daglichtled voeren ook de achterlichten moeten branden precies om deze reden. Uiteraard nooit wat van gehoord. Chapeau dat jullie dit onder de aandacht brengen; is bij mij net als bij jullie grote ergernis dit verschijnsel