De EV begint steeds meer ingeburgerd te raken. Dat is ook niet vreemd, want de eerste deugdelijke elektrische auto’s kwamen zo’n 10-12 jaar geleden op de markt. Sindsdien is de ontwikkeling van de EV in een stroomversnelling gegaan, wat ook te zien is aan de verkopen. Gisteren konden we melden dat 1 op de 3 nieuw verkochte auto’s een EV is. Hoe zit het dan met de gebruikte elektrische auto in ons land?

Nou, we kunnen je mededelen dat de verkopen van gebruikte EV’s in Nederland met 72 procent zijn gestegen. Voor de goede orde, de totale verkopen van gebruikte auto’s zijn met 12 procent gestegen. Door het op deze manier te vermelden, lijkt het alsof de gebruikte elektrische auto extreem veel populairder is dan de benzine-occasion.

Gebruikte elektrische occasion minder populair dan diesel

Een klein beetje TopGear-nuance is dan ook wel op zijn plaats. In de eerste acht maanden van dit jaar werden er 63.467 gebruikte elektrische auto’s verkocht, het totaal aantal gebruikte benzineauto’s dat verkocht werd in diezelfde periode is 1.052.533. In totaal werden er alleen al in augustus 193.940 occasions verkocht, en staat de teller voor 2024 op 1.403.851.

Dus ja, elektrische occasions worden populairder, maar hebben nog een lange weg te gaan. Qua keiharde registraties is zelfs diesel nog populairder in Nederland met 95.889 exemplaren. Dat is ook niet zo gek, want de occasionmarkt is mede afhankelijk van wat er een paar jaar eerder nieuw is verkocht.

De stijging in de verkoop van nieuwe elektrische auto’s zal zich over een jaar of vijf (wanneer de meeste leasecontracten zijn afgelopen) ook op de occasionmarkt manifesteren. Dat verklaart waarom er nog wat dieseltjes zijn en waarom nog niet iedereen is overgestapt naar een gebruikte elektrische auto.

Komt het door de subsidie?

Een andere reden waarom de elektrische occasion stijgt in populariteit, is dat de kosten van het dagelijks leven flink zijn gestegen. De rentes zijn hoog, waardoor private lease ineens een stuk duurder is. Ook zijn er steeds meer laadvoorzieningen en hebben huizen vaker dan ooit zonnepanelen op het dak.

Vreemd overigens dat in het persbericht van de BOVAG dat men met geen woord rept over de SEPP-regeling, een subsidie om een elektrische auto te kopen. Voor occasions is het potje dit jaar helemaal op. We zijn dus ook vooral benieuwd hoe de verkopen van gebruikte elektrische auto’s zich in de komende maanden blijven ontwikkelen zonder de subsidie.

Gebruikte occasions top 5 modellen augustus 2024

  1. Volkswagen Polo (40.666)
  2. Volkswagen Golf (37.919)
  3. Toyota Aygo (21.656)
  4. Ford Fiesta (21.358)
  5. Renault Clio (20.557)

Reacties

  • Anton heeft op 7 september 2024 geschreven:

    Ach elektrische auto’s zijn alleen interessant voor bedrijven, en milieu hippies met te veel geld! En juist die groep koopt hoofdzakelijk nieuwe auto’s! Jan met de pet die een occasion koopt heeft niet genoeg geld voor een elektrische occasion dus die koopt of een benzine of een diesel afhankelijk hoeveel hij of zij rijd!

    Reageer
  • Ben de Belazerde heeft op 6 september 2024 geschreven:

    Het gaat de EV rijders alleen om de voordeeltjes en niet om zogenaamd groen rijden. De diesel blijft er gewoon ondanks de pest acties van de criminele graaiende overheid.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear