
Zelfs als je netjes pechhulp hebt afgesloten, dan is het handig om wat extra eten en drinken in de auto te leggen. Want als je met pech langs de weg komt te staan, dan bestaat de kans dat je eventjes moet wachten tot de ANWB er is. Volgens Omroep Brabant is het momenteel zo druk dat de pechdienst zelfs het verlof van wegenwachters heeft ingetrokken. Wil je nou voorkomen dat jouw auto niet start, luister dan naar het advies dat de pechhulp geeft.
Het is een advies dat we hier al vaker hebben gegeven: gebruik je auto niet voor korte ritjes. Het starten van een koude motor is überhaupt niet fijn voor de slijtage, dus dat wil je hoe dan ook minimaliseren. Ook voor je accu is het niet goed om korte ritjes te rijden. Zeker als het buiten koud is, kan dit ervoor zorgen dat je met een zwakke accu staat. Je mag dit ook een zwakku noemen. In dit geval hebben we het dus over de 12-volt accu van je brandstofauto.
Waarom zijn korte stukjes slecht voor de accu?
Het starten van een auto kost een hoop energie van de accu. Je auto is voorzien van een dynamo, dus die energie komt heus wel weer terug. Maar als jij alleen maar korte stukjes rijdt, dan gaat er telkens net iets meer stroom uit de batterij dan er weer bijkomt. De rest kun je zelf invullen. Als de accu al bijna leeg is en je laat de auto op een koude nacht buitenstaan, dan heb je kans dat ie niet meer start. Of als ie een dagje buiten bij het kantoor staat en je wilt om 18:00 uur naar huis rijden.
Boodschappen op de fiets gaat ook niet
We snappen dat je niet de weekboodschappen in je rugzak krijgt. De oplossing is vaak simpel: plan het net wat beter. Doe de boodschappen aan het einde van de werkdag. Dan heb je net de accu volgeladen tijdens de rit naar huis. Of doe de boodschappen in de buurt van je werk en rij daarna naar huis. Dit scheelt ook brandstof, want je brandstofmotor is het onzuinigst wanneer hij koud is. Uiteindelijk scheelt het ook tijd als je de ritjes combineert.
Gekke Henkie heeft op 15 januari 2025 geschreven:
Pilletje vergeten in te nemen Hans. Volgende keer wel doen. Scheelt een hoop onzin typen!!
Red Roef heeft op 16 januari 2025 geschreven:
Paard&Wagen maar weer van stal halen
Cis heeft op 15 januari 2025 geschreven:
Net als thuis en overal elders doen mijn vrouw en ik ook in de auto routineus altijd alle elektrische attributen uit zodra die niet meer nodig zijn. Bewust een witte auto, dus in zomer minder vaak en minder lang airco nodig. In winter de airco, achterruit- en spiegelverwarming uit zodra condens is verdwenen, ventilatie op laagst nodige stand. Bij aankomst gaan ventilatie en lichten uit vóór uitzetten motor. Bij vertrek gaan deze na starten pas aan als de motor loopt, bij condens geldt dit ook voor glasverwarmingen en airco. Vorige accu werd pas na 9 jaar ’s winters wat zwak. Elektriciteitsverbruik thuis is beduidend lager dan Nederlands gemiddelde.
Piet heeft op 15 januari 2025 geschreven:
Hier heb je een lintje.
Cis heeft op 15 januari 2025 geschreven:
Sorry Piet. Ik weet dat het allemaal open deuren zijn. Toch zie ik om me heen regelmatig mensen starten met lichten, ventilatie, airco en radio aan, die ze dus ook de vorige keer niet hebben uitgezet (wat voor een airco ook nog een ander nadeel heeft). Mensen profiteren graag van techniek, maar willen er desondanks helaas zo weinig mogelijk van weten. Hoop dat ik met mijn uiteenzetting toch een paar mensen enig begrip bij breng.
MCB heeft op 15 januari 2025 geschreven:
Ik dacht dat het artikel over het gebruik van de 12V loodaccu ging.
Maar iemand waarover wordt geopperd dat hij zijn pillen niet geslikt heeft, haalt nu alle problemen van de wereld erbij.
Ik vind het prima dat iemand zijn ongezouten mening geeft, maar wel graag eerst de pillen slikken, anders kunnen we het niet volgen.
Cis heeft op 15 januari 2025 geschreven:
Sorry, ik weet het, het zijn allemaal open deuren. Toch zie ik om me heen regelmatig mensen die starten met lichten en/of airco en/of ruitverwarming aan, vandaar mijn uiteenzetting. Veel mensen die graag profiteren van techniek weten er te weinig van, zijn er niet in geïnteresseerd en hebben er geen respect voor. En zijn hierdoor onnodig minder zelfredzaam.
TFD heeft op 15 januari 2025 geschreven:
“Veel mensen doen dit, en staan er nooit bij stil”.. ze doen dit en staan toch juist stil?
Erik heeft op 15 januari 2025 geschreven:
Een elektrische auto is de oplossing. Geen probleem om daarmee korte ritjes te doen.
Piet heeft op 15 januari 2025 geschreven:
Inderdaad! Zoveel fijner nu ik er eentje heb. Hoef je daar niet meer over in te zitten. En lekker voorverwarmde auto altijd.
hans peperkamp(techneut) heeft op 15 januari 2025 geschreven:
Het is schandalig om een Elektrische Auto aan te schaffen.Voor nog geen 7,50 euro per dag en onder zeer moeilijke werkomstandig heden,het delven van Lithium/Koper/Mangaan/Zilver/Neodym en nog meer milieu-vervuilenden grondstoffen en ook het maken van de E-Auo’s kosten héél veel Energie.Via youtube.nl (tik in) ZDF HD planet e der wahre Preis von Elektroautos (tik in) Bolivien im Lithium .In de zéér corrupte landen,waar Mensen Rechten totaal ontbreken.En waar gaan de afgedankte gebruiks-auto’s naar toe,uit de EU gebonden landen naar die Afrika en daar weer worden verkocht,en een tweede auto-leven ,(tik in) TÜV nicht bestanden? Hier landen etc. Kabel eins Doku.En dat is wat er ontbreekt in Kabel-land Nederland tov. de Schotelbezitters in de ontvangst van de exakte waarheden,kabelkijkers worden voor dom gehouden,en wat ze niet weten,daar zeuren ze ook niet over.Gezien de Mensen-Rechten,moet je eigen kapot schamen,om elektrische auto’s te aanschaffen.Het alternatief: (tik in) Toyota hybriden Car: de ontwikkelingen van de Otto 4 slag kleppenmotor met waterstof-injectie.En waterstof kunnen we ook in Nederland zelf produceren.Maar zolang we nog door Sinterklasen worden omarmt door het subsidie beleid,maar ook als dat wegvalt,en de wegenbelasting en de auto-verzekeringen gaan stijgen,en de E-Auto’s geen ene moer gaan kosten,en niet meer te verkopen zijn,en dan de enorme afschrijvingen,dan moet je vooral als werknemer blijven rijden door je werkgever aangeschafte E-Auto’s,en dan nog de 20%? bijteling van de catelogeswaarde’s van de E-Auto’s op je inkomen,kan dat betekenen dat geweldig blij moet wezen,met de E-Auto’s.Het zijn vooral de Duitse publieke/deelstaat TV omroepen die een juiste beeld geven.Het zijn vooral de Duitse GRUNEN die de Duitse Economie omzeep helpen,want we gaan allemaal E-Auto’s rijden?.En nu nog in Nederland die millie-groepen,die een enorme Economische schade’s aanrichten.Als je tegen fossiel-brandstoffen bent,ga dan naar je eigen ouders,en vraag dan waarom ze jou op deze millieu-onvriendelijke wereld hebben gezet?,en dan hadden ze beter het prakje in de WC laten dumpen.Nu 18 miljoen inwoners in Nederland! in 2050 30 miljoen inwoners in Nederland?, die moeten eten/plassen/poepen/wonen.Zorg voor minder kinderen,en geef ze een kans om niet te geraken in een Burger-crisis.Want die toekomst ligt om minder kinderen te verwekken.En daar hoor je de millieu-groeperingen niet over.Maar het zal mijn tijd wel duren,met mijn huidige leeftijd van 80 jaar.Wat doet je kinderen/kleinkinderen aan?, in wat voor wereld komen ze terecht?.
Cis heeft op 15 januari 2025 geschreven:
Beste Hans,
Milieugroepen zijn niet absoluut tegen het gebruik van Fossiele Brandstoffen, maar wel tegen het overmatige, gemakzuchtige en zelfs gesubsidieerde gebruik ervan. Zien wel degelijk het grote probleem van kinderarbeid en gebrek aan mensenrechten. Volgens allerlei berekeningen zijn elektrische auto’s, rekening houdend met extra milieubelasting bij productie, al na enkele jaren gebruik minder milieubelastend dan brandstofauto’s. Ons huis is van het gas af en elektrisch neutraal (allebei lang geleden gestopt met roken en een goedkope Dacia uit 2013, hierdoor geld overgehouden). Na plaatsing 10 extra zonnepanelen en uitsluitend midden op de dag laden zouden wij zonder enig extra brandstofgebruik het hele jaar elektrisch kunnen rijden (wij gebruiken vooral -gewone- fiets en OV). Overigens heb ik (68) mij destijds na 2 kinderen laten steriliseren: je moet niet meer kinderen op de wereld zetten dan om jezelf en je partner te vervangen (een eventuele ‘2e leg’ kan dus hooguit één kind zijn en uitsluitend bij een nieuwe partner die nog kinderloos is). Groet.
hans peperkamp(techneut) heeft op 15 januari 2025 geschreven:
Dat hadden ze ook in de Derde Wereld-landen moeten doen,steriseren van de mannen,dan waren er minder ongelukkige kinderen in die vaak zeer corrupte maatschappijen.Doet totaal geen kennis krijgen,zich verder te kunnen ontwikkelen.Via: youtube.nl (tik in) ZDF HD planet e der wahre preis van Elektoauto’s en Bolivien im Lithium Rausch (tik in) Elektroschrott von Bayern nach Ghana,en ziet de kinder-arbeid.(tik in ) mit der Energiewende in den Blackout en Blackout- wie gut sind wir auf Hessen vorbereitet ohne strom?.En dat is het verschil tussen Kabelkijkers Nederland tov de Schotelbezitters,in de weergave van de exakte waarheden.Het is feitelijk om te huilen,inzake de achterstand in kennis overbrengen.Wat de Kabelkijkers niet weten,daar zeuren ook niet over.Maar ze kunnen wel die vaak onzinige SHOW talk TV programma’s ontvangen.Het zal nooit gaan over de technologische kennis overdracht.Het moet blijven binnen de denkbeelden van de presentatoren.Hoe anders via de Duitse MODERATORS,die heel veel exakte kennis in huis hebben,en dat delen met kijkers. Ziet via: NDR.de Themen A-Z energiewende/ wasserstoff/windkraft etc. u kunt het laten vertalen in de Nederlandse Taal,als je de Duitse Taal niet beheerst.Waar blijft de NPO.
Piet heeft op 15 januari 2025 geschreven:
Haha alles goed met je mafkees?
Simon P. Stokvis heeft op 14 januari 2025 geschreven:
Af en toe even opladen met een acculader. Niks aan het handje. EN een opgeladen startbooster aan boord kan je net helpen bij je werk om te starten voor je thuisreis. Overigens is er een verschil tussen niet willen starten (vaak lege accu en/of defecte dynamo) en niet willen aanslaan (meestal geen brandstof of geen bougievonk).
Ben heeft op 15 januari 2025 geschreven:
Wat ook wel zou helpen is dat je niet alles aan hebt staan wanneer je gaat starten.
hans peperkamp(techneut) heeft op 14 januari 2025 geschreven:
Via: youtube.nl (tik in) Akku in de kou-Cornelis Schetst.Geeft weer de exakte kennis overdracht,inzake zoals ik al geschets is heb,inzake de teruggang van akku’s bij lage winterse buiten-temperaturen.
hans peperkamp(techneut) heeft op 14 januari 2025 geschreven:
Maar waar hebben we het over: over een Loodzuur/AGM/GEL akku batterijen.Via Google.nl (tik in) AGM of Gel akku’s,en neem kennis van deze techniek,die beter bestand is tegen zeer lage buiten-temperaturen.En hoe doen ze dan in de landen,waar winterse-buiten-temperaturen vaak -20 of lager zijn.In ALASKA is -40 geen uitzondering.En in Finland/Zweden/Norwegen/Hongarije/Polen en meerdere Oosbloklanden.?.Waar -12/18/20 vele malen voorkomen.En hoe zit het met de Elektrische Auto’s,bij zeer lage buiten-temperaturen.De Lithium-batterijen staan bekend dat lage en hoge buitentemepraturen,daar minder voor geschikt zijn.Ze staan meestal wel bij de eigenaars in verwarmde garage’s.Ik verwacht een zeer Deskundige verklaring van de inzenders.En geen eigen Nacistische niet goed onderbouwde uit eigenbelang informatie.