We steken het niet onder stoelen of banken: de Alfa Romeo Giulia is een uiterst fijne sportsedan. Zelfs met de basismotor is het leuk sturen. Natuurlijk, er zijn concurrenten met een moderner infotainmentsysteem of meer configuratiemogelijkheden. Als het om rijeigenschappen gaat, is het een buitengewoon prettige metgezel. Een nadeel is dat er nogal weinig uitvoeringen beschikbaar zijn. Daar komt verandering in, want naar verluidt komt er een kleinere benzinemotor in de Alfa Giulia.

Voordat we onze Alfa Romeo-slingers ophangen in de mancave, moeten we wel een kleine kanttekening plaatsen. De motor is aangekondigd voor de opvolger van de huidige Giulia, aldus Autoplus. Het is sowieso goed nieuws dat er een opvolger komt van de Giulia en zijn crossover-broer, de Stelvio. We dachten lange tijd dat de Giulia en Stelvio volledig elektrisch zouden worden, maar daarvoor acht het merk de tijd nog niet rijp.

Een zes-in-lijn in de Alfa Romeo Giulia?

Of beter gezegd, moederbedrijf Stellantis denkt dat enkel een volledig elektrische Giulia nog niet haalbaar is. Het concern investeert 200 miljoen dollar in de Sterling Heights-fabriek in de Verenigde Staten. De motor is een 1,6-liter viercilinder turbomotor die ook gebruikt gaat worden in andere Stellantis-producten. Alfa Romeo zegt het Giorgio-platform (waar de huidige versie op staat) vaarwel en stapt over op het STLA Large-platform.

Het voordeel van het nieuwe platform is dat het veel veelzijdig is. Het kan zowel gebruikt worden voor verbrandingsmotoren als elektrische varianten. Zo kan Stellantis met een platform twee markten bedienen. BMW past een soortgelijke tactiek toe met bijvoorbeeld de 4-serie, die ook als elektrische i4 verkrijgbaar is. Voor puristen kan het een issue zijn dat de motor van hun Alfa uit Amerika komt. Aan de andere kant, de basis van de Maserati-V6 uit de vorige Ghibli en Quattroporte stamt ook uit de VS.

Zelfde platform als de Dodge Charger

Elektrische Dodge Charger 2024 - vierdeurs achterkant

De nieuwe Dodge Charger staat ook op dit STLA Large-platform. Hier is niet alleen een volledig elektrische versie van, maar ook een versie met een zes-in-lijn motor en achterwielaandrijving. Er is nog niets bekend over een zescilinder voor de nieuwe Giulia, maar in theorie zou het mogelijk zijn om een volwaardige BMW-concurrent neer te zetten mét achterwielaandrijving en een zes-in-lijn.

Nog eventjes geduld, uiteraard

Voor Alfa Romeo zou het betekenen dat ze in één klap mee kunnen komen met de concurrentie, iets dat nu nog niet lukt, getuige de verkoopcijfers. Er wordt helaas niet gesproken over de komst van meerdere carrosserievormen. Een Giulia Sportwagon zou in Noord-Europa zeker aanslaan. Niet iedereen wil de upgrade maken naar een SUV. De komende generatie wordt overigens meteen de laatste Alfa Giulia met benzinemotor, de generatie daarna zal wel enkel elektrisch zijn.

Lees ook: Luide Alfa wekt eekhoorntjes uit winterslaap en maakt boswachter boos

Het duurt overigens nog even voordat de nieuwe Giulia in de showrooms komt te staan. Eind 2025 komt de Jeep Wagoneer op de markt. Die maakt gebruik van hetzelfde platform en dezelfde aandrijflijnen. Daarna is de Giulia aan de beurt. Alfa Romeo kennende zullen ze hun tijd ervoor nemen. Tot die tijd kun je nog genieten van de huidige Alfa Giulia (review).

Reacties

  • Centro Stile heeft op 17 september 2024 geschreven:

    Mooi zo! Hou maar qua uiterlijk zoals ie nu is. Koop ik er gewoon weer een.

    Reageer
  • Dave heeft op 17 september 2024 geschreven:

    “Niet iedereen wil de upgrade maken naar een SUV.”
    Dit is een erg vreemde zin. Ik kom er maar niet uit.
    Maar hij klopt in ieder geval niet.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)