Ah, vroeger. Die goede oude tijd. Toen vond men het nog leuk om gewoon auto’s te verzamelen en er zelf van te genieten. Geen driehonderd stories op Instagram per week of YouTube-filmpjes met statische presentaties. Nee, gewoon een tuinstoel, kop koffie, een gevulde koek en genieten maar. Het nadeel is dat het publiek er geen kennis van nemen, zoals bij deze bijzondere Rudi Klein Collection.

Rudi Klein was een Duitse slager die in de VS aan de slag ging met een autosloopbedrijf en links en rechts wat auto’s verzamelde. Daar zaten de meest obscure parels tussen. Niemand had daar weet van, want Rudi was niet bepaald zijn aan het showen met zijn collectie. Sterker nog, toen hij in 2001 overleed hielden zijn zoons de collectie grotendeels achter gesloten deuren. Het wordt daarom ook wel de ‘grootste geheime autocollectie ter wereld’ genoemd.

Alles is bijzonder (en geld waard) bij de Rudi Klein Collection

Enkele weken geleden werd bekendgemaakt dat RM Sotheby’s zich over de veiling ging ontfermen. Dat betekent dus dat we te weten komen wat voor parels Rudi Klein verzameld had. Dat zijn niet alleen auto’s, want het gaat om onderdelen, motoren, carrosseriën en auto’s die bijna niet meer te restaureren zijn. Je zou kunnen denken dat het oud ijzer en wrakhout niets meer waard is, maar Rudi Klein wist heel erg goed wat bijzonder was en wat niet.

Rudi Klein Collection Volkswagen Transporter met Lamborghini Miura erop

Dus ook voor de prijs van diverse onderdelen die geveild worden, kun je alsnog een hele mooie nieuwe auto kopen. De meeste Porsche-motorblokken moeten tussen de 2.000 en 5.000 gaan opbrengen. Dat geldt ook voor de meeste Porsche-wrakken. Klein was gespecialiseerd in Porsches, dus vandaar de oververtegenwoordiging van het Duitse merk in deze collectie. Maar er zitten ook nog een paar hele bijzondere parels tussen.

Hoogtepunten Rudi Klein Collection

Speciaal voor jullie hebben we alle 204 kavels even bekeken. Nu is het sowieso de motor waard om zelf even door de lijst heen te gaan, maar speciaal voor jullie hebben wij een top 5 samengesteld met opmerkelijke kavels. Dat hebben wij geheel gratis en voor niets gedaan voor jullie. Uiteraard kan het zijn dat jullie zelf iets anders zouden selecteren voor de top 5.

Lees ook: Zo kocht een man op een veiling van de overheid auto’s voor 1 euro per stuk

Laat in de comments weten wat voor jullie de hoogtepunten waren. Want in principe konden we meerdere top 5’s maken (misschien moeten we dat ook maar gaan doen). Goed nieuws voor de commentsectie: er komt geen enkel onderdeel uit China en bij het samenstellenDe geschatte bedragen zijn omgerekend van dollars naar euro’s.

Lamborghini Miura P400 S

Dit is een collectie van iemand die 23 jaar geleden overleden is. Dus ja, dan weet je dat er werk aan zit om’m op te knappen. In dit geval is het niet zo dat je er met een microvezel poetsdoek bent, ook al kost 24,99 euro. De complete voorzijde van de Miura P400 S mist namelijk. Desalniettemin moet deze 448.932 tot 628.505 euro gaan opbrengen. Maar ja, een goede Miura P400 S doet al snel 1.500.000 euro.

Iso Grifo A3/L Spider Prototipo Bertone

Rudi Klein Collection Iso Griffe Roadster by Bertone rood zijkant voor

Ja, er zijn ook hele mooie Italiaanse sportauto’s die geen Ferrari, Maserati of Lamborghini heten. De Iso Grifo kennen we allemaal als een coupé, maar er was dus ook een roadster. En met een bedoelen we eentje. Deze werd gebouwd om de reacties te peilen om de auto in productie te nemen. Daar is het nooit van gekomen, maar de auto verscheen wel op de Salon van Genève in 1964. De waarde wordt geschat op 628.505 tot 897.865 euro.

Ferrari 275 GTS Pininfarina

Rudi Klein Collection Ferrari wrak zijkant

Het is niet eens het duurste kavel, deze Ferrari, maar ook bij lange na niet de goedkoopste. Dat wringt toch wel een beetje, want dit is zelfs te weinig om een wrak te noemen. Er zit een heel verhaal vast aan de auto, maar nauwelijks onderdelen. De aanbieder geeft aan dat deze bende roest ‘het potentieel heeft om een gesprek op gang te krijgen in een garage’. Tja, met een doos gevulde koeken lukt dat ook. Ben je aan de lijn, moet je 26.935 tot 35.914 euro apart houden, want dat moet dit opleveren.

Audi Quattro

Rudi Klein Collection Audi quattro rood schuin voor zij

Als we dan toch mogen kiezen wat er in de top 5 staat, dan gaan we voor deze originele Audi Quattro. Met origineel bedoelen we dat deze niet getuned is, niet dat alle originele onderdelen er nog op zitten. Zo mist het complete interieur, bijvoorbeeld. Maar dit is een geweldige basis als projectauto. Leg er een DAZA-vijfcilinder uit de TT-RS in en knap ‘m helemaal op. Voor het geld hoef je het niet te laten, want de quattro moet 2.953 tot 4.489 euro opbrengen.

Mercedes 300 SL Alloy Leichtmetallausfuhrung

Rudi Klein Collection Mercedes 300 SL Alloy zilvergrijs zijkant voor lekke band


Het duurste kavel van de Rudi Klein Collection is de Mercedes-Benz 300 SL ‘Leichtmetallausfuhrung’ uit 1956. Dit is een speciale variant van de 300 SL, speciaal voor circuitgebruik bedoeld. Er zijn er slechts 29 van gemaakt. Deze moet ongeveer (omgerekend) 4.040.392 tot 5.387.190 euro gaan opbrengen. En dan krijg je die lekke band er gewoon bij. Mocht je liever een cabrio-versie hebben, er staat ook een 300 SL op de lijst van de Rudi Klein Collection-veiling.

Reacties

  • Björn heeft op 17 september 2024 geschreven:

    Probeer maar eens originele onderdelen te vinden van deze zeldzame auto’s.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear