Het was een van de grotere verrassingen tijdens de derde dinsdag van september. Op Prinsjesdag – eigenlijk er al iets voor – kregen we het nieuws dat het kabinet de afbouw van voordelen voor elektrische auto’s zou versnellen. Dat was een bijzondere maatregel, omdat men juist iedereen in een elektrische auto probeert te krijgen. De reden waarom het toch bijgedraaid moet worden is bijzonder knullig te noemen.

Nu betaal je geen wegenbelasting voor je elektrische auto en volgend jaar ook nog niet. EV-rijders zouden in 2026 nog 40 procent korting krijgen op de wegenbelasting, maar dit is 25 procent korting geworden. De EV wordt dus duurder dan beloofd. Volgens het nieuwe kabinet ligt het aan een dubbele rekenfout van het oude kabinet, zo meldt De Telegraaf. Ja, je verzint het niet.

Eerste fout: vergeten dat EV’s zwaarder zijn

Ten eerste vergat men dat elektrische auto’s veel meer wegen dan auto’s met een verbrandingsmotor. Dat is bijzonder knullig, want dat meergewicht was destijds een van de redenen om de motorrijtuigenbelasting iets aan te pakken. Een EV weegt al gauw 30 procent meer dan een vergelijkbare benzine- of dieselauto. Omdat het gewicht hoger ligt, liggen de bedragen hoger.

Over de zwaardere EV’s moet dus meer wegenbelasting betaald worden. Maar als je korting geeft, valt de korting ook hoger uit. Immers: 10 procent over 100 euro is minder dan 10 procent over 200 euro. Met het berekenen van de korting, hield het kabinet dus rekening met een te laag gewicht. En zo werd er teveel korting berekend. Dit wordt nu dus gecompenseerd.

Tweede fout: verkeerde inschatting

De tweede fout is een te sobere prognose. Er zijn simpelweg veel meer elektrische auto’s verkocht dan was beoogd. Volgens De Telegraaf rekende het kabinet nog met oude cijfers. De maatregelen die zijn getroffen om een elektrische auto populairder te maken, hebben dus wel degelijk geholpen. Het probleem hiervan is dat er dus meer mensen korting krijgen op de wegenbelasting, en daardoor komt er te weinig geld binnen.

Lees ook: Ga jij meer betalen voor je (private) leaseauto nu de wegenbelasting voor EV’s stijgt?

De EV lijkt op deze wijze slachtoffer te zijn geworden van zijn eigen succes. Maar hoe moet dat in de toekomst? In de toekomst zal een elektrische auto een stuk duurder worden in de vaste lasten. Al die elektrische auto’s die de komende jaren op de tweedehands markt terecht komen, zijn dan minder interessant voor de occasionkoper. Natuurlijk kunnen belastingen op auto’s met verbrandingsmotor ook gewoon (flink) worden verhoogd. Sla je twee vliegen in een klap.

Aanvankelijk was het de bedoeling dat eigenaren van elektrische auto’s vanaf 1 januari 2026 gewoon motorrijtuigenbelastingen gingen betalen. Het vorige kabinet (Rutte 4) wilde echter de klimaatdoelen halen en had als maatregelen om het voordeel geleidelijker af te bouwen tot 2031. Op deze manier zou de elektrische auto alsnog interessant(er) blijven voor nieuwe autokopers.

Reacties

  • Soojgeijs heeft op 30 september 2024 geschreven:

    Dat is zo, anderzijds, door hun grootte en hun nog grotere gewicht zullen – straks – een paar miljoen EV’s een forse aanslag plegen op het wegennet, bruggen en viaducten. Een fors hogere MRB is dus niet zo gek.

    Reageer
  • Jan heeft op 30 september 2024 geschreven:

    Inderdaad heel knullig deze rekenfout van dit kabinet. De ANWB zegt dat dit kabinet draait en onbetrouwbaar is door de MRB van elektrische auto’s te verhogen in strijd met het eerder aangenomen voorstel van de Tweede Kamer en de Eerste Kamer. Dit is onbetrouwbaar en slecht bestuur volgens de ANWB website.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)