(advertorial)

BMW Motorrad kennen we van de toermotoren, retro-motoren en natuurlijk de immens populaire enduro’s. Het Duitse merk is van alle markten thuis. Net als met de personenautodivisie is rijdynamiek een belangrijk onderdeel van het DNA bij BMW Motorrad. De legendarische BMW K1 (je weet wel, die rood-gele) was een Autobahn-stormer eerste klas. Bij de boxermotoren zagen we de R 1100 RS, die aanzienlijk sportiever waren dan de RT’s waar de politie bijvoorbeeld mee rijdt.

Na de millenniumwisseling zette BMW extra aan met de K 1300 S en K 1300 R. Dat waren hogesnelheidsmotoren met veel vermogen. Het droeg enorm bij aan de merkbeleving van BMW. De S 1000 R is de eerste superbike van het merk. Deze combineren topprestaties met wendbaarheid en de nodige dosis emotie. In plaats van één motor, zijn er vier modellen. We stellen ze graag aan je voor.

S 1000 R

Het begint met de BMW S 1000 R. Dat is een sportieve naked bike, waarbij het rijplezier voorop staat. Nu is dat met alle motoren het geval, maar bij de S 1000 R neemt BMW het bloedserieus. Het is een relatief en vooral lichte motor. Het blok zelf is de bekende watergekoelde eenliter met maar liefst 170 pk.

Het is niet alleen de absolute snelheid, dan wel de relatieve. Bij de S 1000 R draait het om rauwe sensaties. Dat komt mede door het minimalistische design en benadering van de S 1000 R. De topsnelheid is meer dan 200 km/u is hier niet het belangrijkste. Op bochtige binnenwegen of over bochtige bergpassen is deze motorfiets in zijn element. En jij dus ook.

S 1000 RR

De eerste echte superbike van BMW en een van de snelste nieuwe BMW’s, En ja, dan rekenen we ook de auto’s mee. De BMW S 1000 RR was bij de introductie in 2008 een sensatie en werd sindsdien bijgeschaafd. Het huidige model (de K67) is er sinds 2019 en krijgt ook geregeld wat updates om telkens sneller, strakker, lichter en beter te zijn.

Zo is de motor nu voorzien BMW ShiftCam, waarmee de nokkenassen een andere positie in kunnen nemen en de viercilinder meer toeren kan draaien. Het maximumvermogen van S 1000 RR is 210 pk bij 13.750 toeren. Niet alleen zijn de prestaties adembenemend, maar het geluid mag er ook zeker zijn. De topsnelheid is 303 km/u – zo’n 100 km/u méér dan de gewone S 1000 R.

M 1000 R

De BMW M 1000 R zien we de legendarische letter M op een motorfiets. De letter van topprestaties, rijplezier en design zijn natuurlijk redelijk universeel op voertuigen. Daarbij heeft een motorfiets ook altijd achterwielaandrijving, zoals het hoort. Het zijn echter zeker niet alleen uiterlijke aanpassingen. De M 1000 R krijgt de krachtige ShiftCam-motor mee. Ja, 215 pk op een naked-motorfiets, want waarom niet?

Het is natuurlijk een BMW, dus je kan de M 1000 R helemaal samenstellen zoals je wil. Ondanks het ruige karakter kun je de M 1000 R laten uitrusten met handvatverwarming en cruisecontrol. Maar je kan de M 1000 R ook nog sportiever aankleden met een M Titanium uitlaat en het M Competition Package, carbon velgen en een laptimer.

M 1000 RR

Helemaal bovenaan de voedselketen staat de BMW M 1000 RR. De M van Motorsport is er niet alleen voor de sier. De M-versie is nog lichter en nog krachtiger. Zo levert de motor nog eens zes pk extra, waardoor je in totaal 218 pk onder je rechterhendel hebt zitten. Bijzonder knap uit een eenliter viercilinder motor zonder turbo die je even kunt opschroeven.

Je kunt de M 1000 RR herkennen aan de diverse carbon-onderdelen, waarvan de ‘winglet’ aan de voorzijde het meest opvallend is. Een BMW sportieve BMW-motorfiets is net als een auto ook visueel onderscheidend en extra sportief. Ook de iconische driekleur (blauw, violet en rood) geven de motor een unieke look.