(advertorial)
Sinds de oprichting is het ABB FIA Formule E Wereldkampioenschap een kweekvijver voor innovatie. Het brengt hoge snelheden, adembenemende actie en intrigerende strategieën naar enkele van ’s werelds meest iconische locaties, zonder dat er ook maar een druppel benzine wordt verbrand. En hoewel de elektromotoren die de auto’s aandrijven op zichzelf hoogtepuntjes van engineering zijn, kun je stellen dat het de banden zijn die de weg voor de gewone automobilist plaveien.
Hankook is de officiële technische partner en bandenleverancier voor de sport sinds het recent afgeronde negende seizoen, en de iON Race werd in nauwe samenwerking met de raceklasse ontwikkeld. Deze band is ontworpen om bij alle weersomstandigheden maximale prestaties te leveren, en de technologie daarachter heeft ook het design van de Hankook iON evo en iON i*cept straatbanden beïnvloed. Deze werden specifiek ontwikkeld om met het toegenomen koppel en gewicht van moderne EV’s om te gaan.
Voorwaarts
Ontwikkelingsrijder Benoît Tréluyer hielp om de Hankook iON Race-band voor de Formule E fijn te slijpen. De drievoudig Le Manswinnaar legt uit dat de uitzonderlijkheden van de klasse het tot een unieke uitdaging maakten. ‘Het was lastig om deze banden voor alle omstandigheden te ontwikkelen, met de wetenschap dat je maar één soort kunt hebben, in plaats van regenbanden en slicks’, zegt hij.
Hij gaat verder: ‘Hoge prestaties bij alle condities, dat is moeilijk te bereiken. Maar ik denk dat we ons snelheidsdoel hebben behaald, en dat zonder de duurzaamheid uit het oog te verliezen.’ Hankook ging niet over één nacht ijs om de toewijding van de Formule E aan een duurzame toekomst voor de autosport te steunen. Bijna 30 procent van de nieuwe band voor de Gen3-auto is gemaakt van duurzame materialen, en alle gebruikte banden worden aan het eind van een raceweekend gerecycled.
De Fransman was onder de indruk van de vooruitgang die Hankook in de aanloop naar het seizoen met de banden boekte. ‘Het snel beschikbare gripniveau verraste me, er was niet veel voor nodig om ze op te warmen’, zegt hij. Als je om het even welke soort autosport volgt, ken je de klachten van de coureurs over de boordradio over degradatie; de reden dat de iON Race werd ontworpen om de rolweerstand te minimaliseren. ‘Degradatie was in het verleden een cruciaal aandachtspunt – er was veel laterale beweging’, herinnert Tréluyer zich. ‘Maar het uithoudingsvermogen van deze banden was vanaf dag één erg indrukwekkend. Er zat zijdelings nauwelijks beweging in.’
Trickle-down techniek
Het gezegde in de elite van de autosport luidt: als je stilstaat, ga je achteruit. Wat was precies de benadering van Hankook bij het verfi jnen van de performance van de iON Race-band? ‘Je bent nooit helemaal tevreden. Als je dat wel bent, ben je niet competitief genoeg’, zegt Tréluyer. ‘Natuurlijk voerden we veranderingen door om de grip op nat te maximaliseren en dergelijke, maar het indrukwekkendst vond ik dat we, telkens wanneer we weer naar de referentieband keken, nooit te ver van het oorspronkelijke concept bleken af te dwalen.’
Wanneer het aankomt op de ambitie van zowel Hankook als Formule E om een impact te maken die verder reikt dan de autosportwereld, kan Tréluyer zich daar geheel in vinden. ‘Banden voor EV’s moeten compleet anders zijn’, legt hij uit. ‘Je rijdt elektrische auto’s anders dan brandstofauto’s. Bij technologie die in de autosport wordt ontwikkeld, is altijd al een trickle-down effect te zien waardoor nieuwe vondsten hun weg naar straatauto’s vinden. Met deze Hankookbanden werkt het precies hetzelfde.’
De iON-familie
Goed nieuws voor EV-eigenaren: Hankook heeft de performance, het uithoudingsvermogen en de veelzijdigheid van de iON Race weten toe te passen bij de fabricage van iON-straatbanden. De iON evo en evo SUV zomerbanden zijn ontworpen om een lagere rolweerstand en minder afrolgeluid te koppelen aan een hoog draagvermogen.
Daarnaast zorgt aerodynamische optimalisatie voor een hogere effi ciëntie en dito bereik. Bij de iON i*cept en i*cept SUV winterbanden wordt de nieuwe compound voor het profi el gemaakt met natuurlijke olie, voor meer grip op nat wegdek. De banden passen zich naadloos aan het wegoppervlak aan met minimale laterale vervorming.
Stabiele maar flexibele profielblokken helpen om frictieverlies te minimaliseren en het momentum op gladde wegen te behouden. Bovendien zal Hankook eind dit jaar een iON all-seasonband in Europa introduceren. Dus wat de omstandigheden op de weg ook zijn, het iON-gamma biedt altijd het beste voor jouw EV.
Ontdek meer over Hankooks samenwerking met Formule E op hankook-motorsport-media.com
Reacties