(advertorial)

Als je gevallen bent voor de stijl, de bijzondere freestyle-deuren of simpelweg het rijplezier van de Mazda MX-30, dan sta je nog voor één belangrijke keuze: de volledig elektrische uitvoering of de plug-in hybride. De vanafprijs van de twee uitvoeringen van de MX-30 is nagenoeg gelijk, dus het ligt er maar net aan wat je met de auto van plan bent. In dit artikel leggen we je de verschillen uit.

De volledig elektrische Mazda MX-30 EV haalt 200 kilometer op één acculading. Als je veelal in de stad rijdt, dan kun je zelfs 265 kilometer halen na een laadsessie. De meeste mensen in Nederland rijden bij lange na niet 200 kilometer op een dag, dus voor deze mensen is een MX-30 EV meer dan genoeg. En anders kun je met een laadsnelheid van 50 kW in slechts 25 minuten van 20 naar 80 procent laden.

De Mazda MX-30 R-EV

Wil je het grootste deel van je ritten elektrisch rijden, maar wel de optie behouden om op benzine zo nu en dan verder te rijden, dan kan de MX-30 R-EV de betere optie zijn. Na een laadsessie kun je met deze auto 85 kilometer volledig elektrisch rijden. Na deze afstand springt de rotatiemotor bij om als generator de accu bij te laden. Het rijden gebeurt altijd op de elektromotor.

Het grote voordeel van de rotatiemotor is dat ie licht en compact is en weinig geluid maakt. De speciale techniek zorgt voor minimale trillingen, zodat de rotatiemotor in de achtergrond de accu kan bijladen. Liever laden dan tanken? Dan kun je in 30 minuten van 20 naar 80 procent laden via een snellader. Het beste van beide werelden, dus.

Benieuwd geworden? Bekijk de Mazda MX-30 op de website van Mazda.

Het ontwerp van de Mazda MX-30

Het design van de MX-30 is een mooi voorbeeld van het sprekende Kodo-design van Mazda. Het subtiele, stoere, minimalistische ontwerp wordt niet onderbroken door opvallende details. Vanbinnen bevat de MX-30 duurzame materialen, zoals kurk op de middenconsole en deurgrepen, voor een natuurlijke uitstraling – maar dan wel zonder bomen te kappen.

De aandrijflijn mag dan wel modern zijn, de MX-30 heeft nog altijd het authentieke rijplezier dat je van Mazda gewend bent. De Electric G-Vectoring Control Plus zorgt voor een haarscherpe besturing, terwijl de gebalanceerde gewichtsverdeling consistent weggedrag in bochten verzekert. Ongekend rijplezier. Bekijk de Mazda MX-30 op de website van Mazda.