De toekomst is elektrisch, maar misschien niet volledig. Niet iedereen kan elke dag thuis laden en er moet serieus geïnvesteerd worden in het laadnetwerk. Daarom zijn een hoop bedrijven bezig met alternatieven voor EV’s. Bijvoorbeeld het Spaanse INNengine. Hun piepkleine motor die lichter, krachtiger en efficiënter zou zijn dan een normale benzinemotor moet bijdrage aan een duurzamere toekomst.
De motor van INNengine is een zogenoemde ‘opposed-piston engine’ of een ‘tegenzuigermotor’. Bij het grootste deel van de brandstofmotoren krijgt elke zuiger zijn eigen cilinder. Bij dit type motor zitten er twee zuigers in één cilinder. In het midden vindt de explosie plaats waardoor de zuigers van elkaar weg bewegen. Een lastig verhaal, maar in de video onderaan zie je precies wat we bedoelen.
Technisch gezien is deze bijzondere uitvinding ook een 1-takt motor. Hij zou volgens INNengine maar liefst 400 procent krachtiger zijn dan een conventionele 4-takt motor en 22 procent zuiniger. Bovendien zou het gewicht van 38 kilo ook 70 procent lager zijn. De 500-cc versie zou hetzelfde vermogen moeten genereren als een conventionele 2,0-liter benzinemotor.
Waterstof is het ontbrekende puzzelstukje
INNengine denkt dat de motor perfect is als range-extender, het liefst zelfs op waterstof. Door een efficiënte en compacte verbrandingsmotor in een EV te monteren, kan de accu kleiner worden en zijn er minder grondstoffen nodig. Als je niet al te vaak hoeft te tanken (omdat je de accu ook laadt aan de stekker), willen mensen best een stukje omrijden voor waterstof, denkt de baas van het bedrijf.
Hoewel INNengine vooral spreekt over een toepassing als range-extender, hebben ze de motor ook werkend gekregen in een Mazda MX-5. Vooralsnog zijn er nog geen automerken die plannen hebben om de Spaanse 1-takt motor te gebruiken.
McDulle heeft op 6 oktober 2022 geschreven:
Op dit filmpje zie je de werking veel beter,
op tijdstip 4:52 spreekt men van een 3 takt motor 🙄🙄
https://youtu.be/gqc0KZRKreE
Warm water opnieuw uitgevonden…
em.lange@kpnmail.nl heeft op 6 oktober 2022 geschreven:
Mooi idee. Licht en krachtig voor LPG/benzine en waterstof.
Waterstof is de toekomst en elektrische auto’s zullen het nooit worden. Er zijn onvoldoende grondstoffen om voor iedere auto een grote elektrische auto accu te bouwen, bovendien zijn de accu’s van elektrische auto’s niet recyclebaar, geven enorm giftig chemisch afval, veroorzaken die bij het rijden 2-3X meer fijnstof dan benzine auto’s. Elektriciteit is niet duurzaam te maken omdat opslag daarvan niet mogelijk is. Voor iedere kwuur zonnepaneel/windenergie staat een gas of kolencentrale evenveel energie te verstoken om niets te doen, zie de documentaire “planet of the humans”; met alternatieve energie verbruiken we MEER fossiele brandstof. De stroompieken die zon/wind veroorzaken om ze in het net te injecteren zijn uiterst schadelijk, dat is de hoofdveroorzaker van de kanker etc. waarvoor Nederland een uitkoopprogramma heeft voor huizen die te dicht bij een hoogspanningsmast staan. Zonnepanelen maken je eigen elektriciteitsdraden in huis schadelijker dan de elektriciteitsmast verderop dus waterstof is de oplossing.
Het enige wat werkt is zon/wind waterstof te laten opweken en dat drukloos opslaan in een staalmatrix container. Daar kan je dan je traditionele HR ketel, gasfornuis en auto op laten werken.
Hans heeft op 5 oktober 2022 geschreven:
Oud principe toegepast in de fv430 tank. Rolls Royce opposite piston engine. 6 cilinders twaalf zuigers. Loopt en reageert super. Lust alles wat brand. Blijkbaar niet al te betrouwbaar want het Engelse leger heeft ze allemaal vervangen door normale turbo diesel motoren. Maar technisch wel bijzonder.
ChrisO heeft op 5 oktober 2022 geschreven:
Leuke techniek maar, zoals door anderen al gemeld, gebaseerd op het systeem van Junkers.
O.a. in het motoren museum in Nieuwe Niedorp kun je er 1 werkend bewonderen.
Waar dat 1 tact op slaat weet ik niet, ik zie nogsteeds de zuigers een arbeid slag maken en een compressie slag aldus het 2 tact principe.
Zoals zoveel “nieuwe” uitvindingen mbt verbrandingsmotoren, oud idee in nieuw jasje
Mark heeft op 5 oktober 2022 geschreven:
1 takt is onmogelijk, de takten zijn de aantal zuiger bewegingen om een cyclus compleet te maken. De cyclus is enkel compleet als je zuiger weer terug in je oorspronkelijke positie hebt staan. Om de zuiger naar zijn oorspronkelijke positie te brengen zul je na een wijkende slag altijd een terugkerende slag benodigen, dus minimaal 2.
Daarnaast is de opposed-piston engine een zeer bekend uitvoering en geen primeur.
Paulus heeft op 5 oktober 2022 geschreven:
Voor de oorlog was Junckers in Duitsland ook met zo’n idee bezig voor vliegtuig diesels. Boven en onder een krukas, zuigers die naar elkaar toe bewogen. Die hebben dus ook echt gewerkt, want ze vlogen ermee. Dus dat deel is niet nieuw. De oplossing zonder drijfstangen is wel apart, scheelt veel in massa. Ben benieuwd of het wat wordt, want al die batterijen…….
Marko heeft op 5 oktober 2022 geschreven:
Compleet kansloos idee. Mechanisch gezien veel te complex en te veel verliezen in wrijving en geometrie. Bovendien zijn er veel efficiëntere manieren om waterstof als brandstof in te zetten.
Dus, waarom zou je dit doen?
Bram Hakstege heeft op 5 oktober 2022 geschreven:
Als je een dubbelwerkende 2-takt een 1-takt mag noemen, dan zijn die er wel geweest; o.a. de grote Stork-scheepsdiesel motoren van ca 1932-1950 waren van dit type. Aan beide kanten van de zuiger vond (beurtelings) een verbranding plaats (beetje in analogie met een stoommachine). Vooral de brandstofinspuiting van de onderste verbrandingskamer en de doorvoer van de zuigerstang door de onderste verbrandingsruimte was problematisch en toen met drukvulling ook een hoger vermogen kon worden bereikt uit een simpeler motor is men van het principe van de dubbelwerkende 2-takt afgestapt.
Holvoet Frans heeft op 4 oktober 2022 geschreven:
Het is niet omdat de ontsteking tussen 2 cilinders ontstaat dat dan meer vermogen hebt.
Piet heeft op 4 oktober 2022 geschreven:
Mooie doorontwikkeling zoek eens op doxford diesel marine engine voor een voorbeeld hiervan
Piet heeft op 4 oktober 2022 geschreven:
https://www.dieselduck.info/historical/01%20diesel%20engine/Doxford/index.htm
Jaco heeft op 4 oktober 2022 geschreven:
Super tof dat ze de brandstofmotor verder ontwikkelen en ook de brandstoffen worden door ontwikkeld (denk aan E-fuel)
Verder ben ik geen techneut, maar meen ik dat deze motor geen 1-takt is, maar een 2-takt: elke zuiger moet 2 slagen(compressie en expansie) maken voor een volledige verbrandingscyclus. Het byzondere is dat ze met 2 zuigers en 2 krukassen werken waardoor de kracht verdubbeld.
Een 1takt-motor zou ook tof zijn, maar bestaat nog niet, meen ik…ben benieuwd of dat kan: een zuiger die zowel bij de opgaande als de neergaande slag expandeerd…