Cummins ACE: 1.500 pk diesel voor leger

Een soort boxermotor, maar dan net even anders

Cummins ACE dieselboxermotor
Foto('s): Cummins

Hoewel Amerika geen dieselland is, is Cummins daar toch echt wel een begrip. Het Amerikaanse bedrijf bouwt potente dieselmotoren die je terugvindt in pick-ups, maar ook in vrachtwagens, schepen en zelfs treinen. Pas sleepten ze een contract binnen van de Amerikaanse overheid voor een bijzondere nieuwe dieselmotor.

De nieuwe motor van Cummins heet ACE, wat staat voor Advanced Combat Engine. De cilinders staan niet in een V-vorm, maar ze liggen plat, net als bijvoorbeeld bij de motoren van Porsche en Subaru. Het grote verschil is dat de zuigers andersom liggen en de explosie ertussenin plaatsvindt, in het midden van de motor. Hierdoor is er bijvoorbeeld geen cilinderkop. Dit noemen ze ook wel een ‘opposed-piston engine’ of een ‘tegenzuigermotor’. Aan beide kanten van de motor zit een krukas.

Wat maakt de Cummins ACE zo bijzonder?

Volgens de motorenbouwer is de Cummins ACE 13 procent zuiniger dan vergelijkbare militaire motoren. Bovendien is de motor schaalbaar, waardoor ze drie-, vier- en zescilinders kunnen produceren. Let wel: per cilinder zijn er dus twee zuigers. Het vermogen loopt uiteen van 750 tot 1.500 pk. Die laatste krijgt twee turbo’s. Bovendien is er een mogelijkheid om elektrificatie toe te passen als het nodig is.

Nog een voordeel van de nieuwe Cummins ACE is dat de motor compact is. Hierdoor is er meer ruimte voor bepantsering, wat nogal belangrijk is bij legervoertuigen. Bovendien past de motor hierdoor gemakkelijk in bestaande voertuigen, zoals het M88-pantservoertuig. In totaal krijgt Cummins 87 miljoen dollar voor de ontwikkeling van de nieuwe dieselmotor.

Reacties
  1. Herman zegt op 8 augustus 2021 om 13:45:

    Motor staat in het Louman museum in Den Haag ,,,,,

  2. Daan zegt op 7 augustus 2021 om 09:08:

    Niets nieuws: “Napier Deltic”

  3. Jas zegt op 6 augustus 2021 om 23:52:

    Dit principe zit ook in een Engelse locomotief

  4. Dex zegt op 6 augustus 2021 om 09:16:

    Explosies? Bedoel je niet ontbranding? Of is het ding constant aan het pingelen haha

  5. Paul zegt op 5 augustus 2021 om 19:36:

    mensen, ik rikd m zelf, de huidige 3 cilinder van 1000 cc is een prima auto 90 pk en verbruik van 1: 25

  6. Frans zegt op 5 augustus 2021 om 18:47:

    Commer ts3

  7. DuCrochet zegt op 5 augustus 2021 om 16:27:

    Principe Junkers Jumo aircraft diesel

  8. DuCrochet zegt op 5 augustus 2021 om 16:24:

    Junkers jumo tweetakt luchtvaartdiesel gebruikte dit principe al voor de 2e wereldoorlog.

  9. Erik zegt op 5 augustus 2021 om 13:32:

    Als dat zo is dan is het geen boxer maar een “opppossed crankshaft” opstelling. Oftewel 2 krukassen. Zou wel de 3 cilinder een stuk makkelijker realiseerbaar maken

  10. Henk zegt op 5 augustus 2021 om 10:35:

    Een beetje jammer dat er in jullie tekst niet staat dat deze geen valvetrain heeft omdat de zuigers tegen elkaar bewegen.

    • sabder zegt op 5 augustus 2021 om 18:20:

      wat is een valvetrain?

      • Frans zegt op 6 augustus 2021 om 22:34:

        Valvetrain is het geheel aan kleppen en nokkenas. Deze motor is een tweetakt diesel zonder kleppen.

    • Erik zegt op 5 augustus 2021 om 13:32:

      Als dat zo is dan is het geen boxer maar een “opppossed crankshaft” opstelling. Oftewel 2 krukassen. Zou wel de 3 cilinder een stuk makkelijker realiseerbaar maken

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken