Er is de laatste tijd een hoop tumult omtrent de milieuzones in de binnenstad. In 2025 komen er namelijk vijftien nieuwe milieuzones bij in Nederland. En dan zijn er ook nog eens zogenoemde ZE-zones. Misschien heb je boze ondernemers gehoord omdat ze niet met hun busjes het centrum in mogen, maar hoe zit dat dan met jouw personenauto? Mag jij volgend jaar ook bij vijftien steden niet naar binnen?

De nieuwe milieuzones die in 2025 van kracht gaan, gelden enkel en alleen voor bedrijfswagens. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je ineens ergens niet meer naar binnen mag. Maar dat betekent niet onbeperkt toegang voor oudere diesels, want er zijn momenteel al milieuzones in Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Rotterdam. En die worden vanaf 2025 strenger. Goed om gelijk te weten: voor personenauto’s gelden deze milieuzones alleen voor diesels.

Strengere milieuzones voor personenauto’s

Het eerste wat heel belangrijk is om te weten, is dat de gemeenten nu nog zelf kunnen bepalen waar en wanneer ze een milieuzone invoeren. Ook mogen ze zelf bepalen hoe streng deze milieuzones maken. Rij je diesel? Dan heb je minimaal Euro 4 nodig om toegang te krijgen tot deze milieuzones. Vanaf 1 januari 2025 wordt dat Euro 5. Je kunt je kenteken invoeren op de milieuzone-website om te kijken of je naar binnen mag. Vanaf bouwjaar 2011 is je diesel sowieso Euro 5, maar sommige oudere ook al.

Diesel ouder dan 40 jaar?

Dit is bijna onvoorstelbaar, maar je mag met een Mercedes-Benz 200 Diesel uit 1984 (of daarvoor) wél gewoon een milieuzone inrijden. Die auto geldt nu als oldtimer en oldtimers ziet men als hobbyauto’s. We vragen ons ook ten zeerste af of er nog taxibedrijven met een W123 of W124 rijden, die paar diesels die het overleefd hebben, gaan het verschil niet maken, natuurlijk.

Roetfilter eraf, mag dat?

Voor sommige auto’s is het mogelijk om het roetfilter te verwijderen. Dit dien je aan te geven bij het RDW. Vervolgens betaal je ook meer motorrijtuigenbelasting, dankzij de zogenaamde fijnstof. Dit is mogelijk bij auto’s gebouwd tot en met 2017. Zonder de roetfilter mag je sowieso niet naar binnen bij de bestaande milieuzones – ook niet in 2025.

Reacties

  • Patrick heeft op 6 augustus 2024 geschreven:

    Het interessante is dat ze er hiermee enkel voor zorgen dat ondernemers het land doorcrossen in een dieselbus en deze net buiten de ZE zone parkeren om vervolgens samen met een elektrische bus de laatste kilometer naar de klant te rijden. Kwa uitstoot gaat er dus weinig veranderen. Voor ondernemers is elektrisch rijden momenteel onmogelijk totdat er betaalbare opties zijn met een bereik van 500km (bij volle belading + aanhanger).

    Reageer
  • De feestverhuurder heeft op 5 augustus 2024 geschreven:

    Goedendag

    Wij van de feestverhuurder hebben besloten dat wij per 1-1-2025 geen leveringen meer zullen doen in zero emissie zones

    Inmiddels hebben wij de gemeente Rotterdam aangeschreven dat zij op zoek zullen moeten naar een andere leverancier voor de evenementen die wij voor hen deden.

    Ook de organisatiebureaus en particulieren klanten zullen opzoek moeten naar een andere leverancier.

    Zijn we blij met deze beslissing. Nee!

    Zeker niet

    Wij hebben doorgerekend of de baten de lasten dekken en helaas is dat niet zo.

    We hebben gekeken naar alle opties. Van het kopen van nieuwe autos tot de aangeboden bezorgdiensten die wel de zones in mogen.

    Alle opties zijn overwogen helaas is de beste optie door niet meer te leveren en onze pijlen te richten op activiteiten buiten deze zones.

    Als een penalty aan gemeente die een zero emissie beleid hebben, hebben we ook besloten om helemaal geen opdrachten meer aan te nemen van deze gemeente.

    Mochten de gemeente met een zero emissie beleid afzien of een aanpassing doen op het beleid zullen we onze keuzes heroverwegen.

    Helaas moeten we als ondernemers moeilijke keuzes maken.

    • Jammer maar helaas heeft op 5 augustus 2024 geschreven:

      Voor jullie 10 anderen. Gebrek aan ondernemerschap.

      • Steven heeft op 5 augustus 2024 geschreven:

        Dat de gemeente dit maar zo mogen doen onder de noemer milieu
        Terwijl niets bewezen is dat het echt ern schonere lucht geeft
        Vooral Amsterdam waar de vliegtuigen de hele dag over de stad vliegen
        .

        • @steven heeft op 5 augustus 2024 geschreven:

          Geen uitstoot = schonere lucht. Dat is niet zo moeilijk toch?

          Je kan best argumenten bedenken waarom dit een overdreven maatregel is, of dat de kosten groter zijn dan de baten, maar dat het er schoner van wordt in de stad is een duidelijk feit.

          • Dieselrijder w203 2004 heeft op 6 augustus 2024 geschreven:

            Maar door er voor te betalen, de fijnstofbelasting, is de uitstoot minder natuurlijk 🤔. Dit is echt typisch Nederlands.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Karel heeft op 4 augustus 2024 geschreven:

    En weer een artikel met allemaal van die radicalen die reageren. Ik vraag me steeds meer af of ik hier op Topgear.nl of bij Stormfront ben…

    Reageer
  • Snappie heeft op 4 augustus 2024 geschreven:

    AGENDA 2030:

    15 minutes city!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (open lucht gevangenis)

    • @wappie heeft op 4 augustus 2024 geschreven:

      Haha daar zijn de complot wappies al…

      Het grappige is dat die 15 minute cities als concept juist heel goed zijn. Veel minder verloren tijd en grondstoffen en veel meer kwaliteit van leven. Maar dat is moeilijk te zien als je met je aluminium hoedje die onzin moet napapegaaien.

      • Sander heeft op 4 augustus 2024 geschreven:

        Ik vind het beledigend en niet van vriendelijkheid en respect getuigen om je medemens bij kritische opmerkingen gelijk een complotdenkers te noemen. Ik vind dit heel treurig. Dus u bent bij deze vergeven. Want iedereen krijgt een nieuwe kans.

        Ik bezit als particulier een busje…. die 1 op 13 minimaal rijdt.. benzine, maar ik mag straks vele steden niet meer in. Soms kan ik de bus nemen en dat is prima… maar als ik in Breda wil zijn zou ik een km voor ik breda in rijdt , de fiets uit de bus moeten halen, zadel en wiel erop en verder met de fiets moeten gaan om werkelijk in Breda te komen. 15 minuten stad….. tja het valt wel binnen de 2030 categorie deze maatregel, beste snappie. Voor sommigen zoals @wappie is het denk ik confronterend de waarheid te horen.

        • @sander heeft op 4 augustus 2024 geschreven:

          Waarschijnlijk ken je het niet, maar het “15 minute city” verhaal is weer een nieuwe complottheorie, nu de complot figuren er achter zijn gekomen dat het wel heel balachelijk was dat ze zeiden dat je van vaccins magnetisch wordt.

          Het is dus helemaal niet vreemd dat hier een spottende opmerking over maakt want al die complot theorieën zijn ook bespottelijk.

          • Piotr heeft op 4 augustus 2024 geschreven:

            Ik zie ook de gevolgen van het vaccineren om me heen: dat Covid onder controle is en we weer normaal kunnen leven.

            Verder heb ik niet zoveel boodschap aan mensen die wetenschappelijk onderzoek ontkennen en ongefundeerde leugens propaganderen.

          • Superwappie zoals de normies zeggen heeft op 4 augustus 2024 geschreven:

            En helaas het zijn geen complotten is gewoon de keiharde waarheid

          • Superwappie zoals de normies zeggen heeft op 4 augustus 2024 geschreven:

            Nee en jij ontkent nog steeds de vele sterfgevallen van de vaxen hartkwalen, uitvallen van lichaamsselen tia etc etc mrna is niet zo heel best hoor ben blij dan maar een wappie te zijn zie veel gevolgen vannde vaxen om me heen en steeds meer bij jonge mensen ook nu, maarjah hou die oogklepjes maar op en doe maar of er niks aan de hand is

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Remco heeft op 3 augustus 2024 geschreven:

    Ik heb eens navraag gedaan bij de rdw.
    En wat blijkt dat een auto met euro 5 op kenteken een euro 5 blijft. Ook als het roetfilter is verwijderd. Je betaald dan wel fijnstof belasting maar kun je wel een milieu zone inrijden zonder bekeuring.

    Reageer
  • Jaap heeft op 3 augustus 2024 geschreven:

    Politici vaardigen een wet of maatregel uit puur om redenen van publicitair belang. Niemand weet het fijne van milieuvervuiling, maar iedereen wil “iets” doen, ook al weten ze niet wat. En er zijn altijd “deskundigen” die voor de pers wat roepen om hun naam genoemd te hebben. Er zal ongetwijfeld ergens een waarheid in zitten, maar niemand die echt het fijne weet. En met een schot hagel raak je altijd wel iets.

    • @jaap heeft op 3 augustus 2024 geschreven:

      Zoek het RIVM onderzoek naar fijnstof bij Tata eens op. Wat zijn daar de gevolgen? Bijzonder veel kankergevallen in de omgeving. Diesels stoten meer fijnstof uit dan elk alternatief. Wat denk je dat daar de gevolgen van zijn?

      • Gehaktbal heeft op 4 augustus 2024 geschreven:

        Rivm lult makkelijk. Hier vlakbij de hoogovens heb ik een melkglazen tafel in de tuin staan die ik bijna elke dag moet schoonmaken omdat hij zwart ziet. In corona tijd was dat ineens veel minder vaak. Raar toch? Hoogovens zijn niet gestopt met werken maar vliegtuigen waren er veeeel minder die periode. En oh oh wat zijn we goed bezig met eclectisch rijden. 80% van de stroom komt uit de gas of kolencentrale. En dan heb ik het nog niet eens over hoe ontzettend veel meer vervuiling zo’n batterijen auto veroorzaakt bij de productie er van. Het slopen van dat spul hoor je helemaal niemand over. Dan nog iets, de stad niet meer in met een diesel maar je mag wel de ringweg om die steden rijden want dat fijnstof blijft daar ook keurig hangen…..

        • Ikke heeft op 4 augustus 2024 geschreven:

          Diegene die het hardste roepen en afkeuren wat een ander wel of niet doet rijden en maar groen dwars blijven doen en denken de wereld te redden generatie. Hou toch op we kunnen in nederland niet met zn allen door 1 rietje ademen om alles te kunnen opladen etc tegelijk en oja als we op vakantie gaan, willen diegene wel graag vliegen! Hoppa hoeveel uitstoot? Ja maar das vakantie…oke kan ik heel het jaar een vieze euro 5 voor rijden
          Maar wie ben ik?

          Kutland

          • Rot op heeft op 4 augustus 2024 geschreven:

            Mensen die NL een kutland noemen kunnen beter oprotten. Landverraders.

          Reageer
        • Guido heeft op 4 augustus 2024 geschreven:

          Laat ze lekker in de stront zakken in die kut steden.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Thierry Baudet heeft op 3 augustus 2024 geschreven:

    Hoezeee mijn adjudanten! We hebben weer een artikel gekaapt!

    Leve Vladimir, leve Xi!

    Wij zullen net zo lang strijden tot de elk artikel van ons is en mijn portemonnee vol met Roebels en Renminbi’s!

    • Zeno heeft op 3 augustus 2024 geschreven:

      Nou je bedoelt het vast sarcastisch maar het voelt idd alsof ik op fvd.nl ipv topgear.nl zit. Het internetriool met alleen maar radicale paupers die hun eigen frustratie op de maatschappij afreageren.

      Reageer
    Reageer
  • Alexandra heeft op 3 augustus 2024 geschreven:

    Het draait zoals gewoonlijk weer om geld maar we doen het deze keer voor het milieu. Tijd om wakker te worden mensen. Macht en geld al eeuwenlang!!!

    • EC Dubost heeft op 3 augustus 2024 geschreven:

      Gelukkig. U bent wakker en steeds meer mensen zullen ontwaken.

      • Sander heeft op 4 augustus 2024 geschreven:

        AlexandrA, da s een goede! Ze willen ons ev s verkopen…. maar die koop ik niet!

        • Dot heeft op 4 augustus 2024 geschreven:

          Gunst ja, je zou eens vrijwillig in een fijne auto met een extreem lage milieu-impact gaan rijden die bijna niks aan brandtof kost als je huidige modelletje op is, arme jij!

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Marc heeft op 3 augustus 2024 geschreven:

    Niet meer naar de steden gaan ,zo simpel is dat.

    • Rob heeft op 3 augustus 2024 geschreven:

      Uitbannen die steden ja! Dus:

      GEEN AAN EN AFVOER GOEDEREN!

      Moet je eens kijken hoe snel ze ‘respect’ gaan tonen voor het bedrijfsautoverkeer..

      Wil die arrogante smoelen dan graag zien!!

      Wip die smoelen

      • Bert heeft op 4 augustus 2024 geschreven:

        Dat moeten we gaan doen grote steden mijden
        En er niks meer gaan maken en leveren

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Arjan3107 heeft op 3 augustus 2024 geschreven:

    Logiserwijs mag je dus wel met vergunning (kost geld) de lulieuzone in. Die hele lulieuzone is dus enkel om de staatskas cq gemeentekas te spekken want vrijstelling middels vergunning is gewoon wie betaalt mag mijn longen wel vervuilen.
    Geld t weer niet voor die ouwe diesel die particulier rijd, maar dat is ook weer een kwestie van tijd. Bedenken de heren en dames ook even dat ondernemers zorgen voor werk en dat die de economie ook draaiend houden? We worden al genoeg belast met allerhande flauwekul. NL is een van de zwaarst belaste landen. En nog is het niet genoeg. Die hele Lulieuzones hebben totaal geen zin zo. Of alle diesels eruit zowel bedrijfsmatig als particulier en ook de ouwe meuk of gewoon afschaffen die onzin

    Reageer
  • R huisman heeft op 3 augustus 2024 geschreven:

    Dus het gaat die politici niet om het milieu want slap lullen kunnen ze allemaal want als ik mijn roetfilter eruit haal moet ik 15% meer betalen

    • Henk heeft op 3 augustus 2024 geschreven:

      Dus omdat jij meer moet betalen is het milieu niet belangrijk? Lekker simpel weer. Wat dacht je van de fijnstof van die oude roetbakken en wat dat doet met de gezondheid van mensen?

      • Henk de Vries heeft op 3 augustus 2024 geschreven:

        Ik denk dat je de strekking van zijn reactie niet begrijpt…
        Als R huisman zijn roetfilter verwijderd en 15% meer belasting moet betalen is het milieu daar niet bij gebaat maar alleen onze staatskas.

        • Ali As heeft op 3 augustus 2024 geschreven:

          Geen probleem hoor, milieuzones, maar maak het elektrisch rijden dan aantrekkelijker. Je mag nu geen laafkabel over de straat leggen, Chinese goedkope autos worden duurder gemaakt, subsidies afgeschaft. Het gaat inderdaad alleen om geld.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Dree heeft op 3 augustus 2024 geschreven:

    Een APK-goedgekeurde euro-6 dieselauto stoot minder fijnstof, minder stikstofoxide en minder CO2 uit dan een benzineauto. Het is volkomen ridicuul om juist deze auto’s te verbieden. Maar daarnaast hebben burgers nu een legaal gekochte auto die ze niet overal meer kunnen gebruiken.

    • Fact checker heeft op 3 augustus 2024 geschreven:

      TNO heeft de uitstoot van verschilende soorten auto’s onderzocht. De stikstofuitstoot van een dieselmotor is 17x zo hoog als die van een benzinemotor.

      Reageer
    Reageer
  • Henk heeft op 3 augustus 2024 geschreven:

    Als je ontheffing krijgt dan is er geen landelijke ontheffing.
    Dus bij elke gemeente een aanvraag doen weer een kosten post voor ons burgers

    Reageer
  • R.van slingerland heeft op 3 augustus 2024 geschreven:

    We pretenderen dat electrisch het schoonste is, maar joe zit het dan in indonesie waar regen wouden worden gekapt om nikkel uit de bodem te halen.Ik dacht dat bomen zuurstof zuiverden.En dan de mensen die met een diesel rijden en op gas betalen de ĥoofdprijs wegenbelasting omdat het voertuig zwaarder weegt hoe zit het dan met electr rijden.er klopt geen zak van .Het gaat alleen om het geld.Maar dat word ook op de verkeerde manier verbrast

    • Chris heeft op 4 augustus 2024 geschreven:

      Bomen zorgen voor zuurstof en CO2 opname door fotosynthese. Deze CO2 opname door al het groen wordt niet meegenomen in de totale CO2 uitstoot in de IPCC rapporten. Vliegen zorgt voor een uitstoot van 55-70% van de CO2 uitstoot.
      Als kleine ondernemer kan ik in 2027 geen zero emissie zone meer in. Electrische equivalent van mijn huidige bus kost tussen de 70000 en 80000 is voor mij niet haalbaar. Actieradius is op papier onbelast max. 180km. Beladen en met aanhanger en in de winter blijft daar…. Km van over. Nee gelukkig wordt het niet duurder voor de klant. Alleen de laatste zin klopt niet in dit verhaal..

      Reageer
    Reageer
  • Björn heeft op 3 augustus 2024 geschreven:

    Als je met jou diesel Antwerpen niet binnen mag, dan kan je een dagpas kopen voor €35 en dan mag die diesel opeens wel Antwerpen in.

    • John K heeft op 3 augustus 2024 geschreven:

      Dus de wet word gehanteerd,maar als je extra betaald mag je wel de mileau zone in.
      Inderdaad het draait weer om geld

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear