Geen nieuws, maar even een herhaling omdat de regels nu echt zijn ingegaan. Vanaf 1 januari 2025 hebben veertien gemeentes zogenoemde zero-emissiezones ingevoerd. Deze ZE-zones zijn anders dan de bestaande milieuzones. Daarvan zijn de regels dit jaar iets aangescherpt. Gelukkig zijn de regels voor personenauto’s heel makkelijk.
Laten we beginnen met de bestaande milieuzones. Deze zijn wat strenger geworden en in sommige steden is er wat verwarring. In Arnhem (foto 1 hierboven) hangen bijvoorbeeld borden die de milieuzone inluiden, maar er ontbreekt belangrijke informatie die bijvoorbeeld in Utrecht (foto 2) wel wordt vermeld: de milieuzones in Nederland gelden alleen voor dieselvoertuigen. Vanaf nu zijn in deze gebieden alleen dieselauto’s met emissieklasse 4 of 5 en hoger welkom. Dit is afhankelijk van of een gemeente een groene of een blauwe zone instelt. Benzineauto’s zijn altijd welkom, ongeacht leeftijd of uitstootklasse.
Hoe oud mag een dieselauto zijn voor de milieuzone?
Wanneer er een nieuwe emissiestandaard wordt geïntroduceerd, hoeven fabrikanten hier niet gelijk aan te voldoen, maar dit mag natuurlijk wel. Er zijn dus bepaalde bouwjaren waarin er zowel Euro 4- als Euro 5-diesels verkocht zijn. Diesels in de klasse Euro 4 vind je vanaf 2005; Euro 5 kom je rond 2009 al veel tegen. Is jouw dieselauto dus tien jaar oud of jonger, dan zit je in de meeste gevallen wel goed. Het makkelijkst is om op Milieuzones.nl je kenteken in te voeren – dan weet je meteen of je auto welkom is.
Lees ook: Zoveel duurder wordt de wegenbelasting voor jouw auto (ook als je een benzineauto hebt)
Zero-emissiezones zijn alleen voor bedrijfsauto’s
Vanaf 1 januari 2025 hebben veertien gemeenten zero-emissiezones voor vracht- en bestelauto’s ingevoerd. Als er daarnaast geen bordjes staan die aangeven dat je een milieuzone in rijdt, mag je hier dus gewoon naar binnen met je personenauto met diesel- of benzinemotor. Overigens kunnen gemeenten deze zero-emissiezones invoeren binnen een bestaande milieuzone, ter vervanging van een milieuzone, maar ook zonder eerder een milieuzone te hebben gehad.
Als je een bedrijfsauto hebt omgebouwd tot camper moet je wel oppassen bij deze zero-emissiezones, want het kan zijn dat de regels dan wel voor jou gelden. Als jij vanaf 1 januari 2025 als bedrijf een dieselbusje hebt gekocht, moet je ook oppassen: het kan zijn dat een dieselbusje van 31 december 2024 wel naar binnen mag, maar eentje van 1 januari 2025 niet.
EC Dubost heeft op 9 januari 2025 geschreven:
Economische zelfmoord.
??? heeft op 10 januari 2025 geschreven:
Laat je nakijken gekkie
Edwin heeft op 8 januari 2025 geschreven:
Kunnen wij als dieselrijders nu ook korting krijgen op de wegenbelasting? Aangezien we nu gebruik kunnen maken van een kleiner percentage van het totale wegennetwerk.
L.h.m.clemens heeft op 9 januari 2025 geschreven:
Heb g.klasse.s d.en..oprijwagens..allen 40.jaar en ouder..met apk..hoe zit het daarmee???0031654335143..ps.ben alles a.h.verkopen ben 73.jaar..goedkoopste aanbieder van europa..nl.holland..waths ap::0654335143..
L.h.m.clemens heeft op 9 januari 2025 geschreven:
Mooi!!410.d.oprijwagen met apk..en..g.klasse.s..79.80.en..1982..0654335143..
@edwin heeft op 8 januari 2025 geschreven:
Nee, net zoals rokers ook geen korting krijgen in een restaurant omdat ze niet binnen mogen roken.
stephan heeft op 8 januari 2025 geschreven:
rammen en drammen om een accu auto te kopen.
John K heeft op 8 januari 2025 geschreven:
lekker duideliik weer .2 borden met identieke betekennis alleen een ander onderschrift bordje.Waarom wel of niet 1 bord.Dus wel of geen zone.Wanneer als je er voor staat omdat je onbekend bent wat dan.Nederland ?Waar is de eenheid
Sabrerator heeft op 8 januari 2025 geschreven:
Voor diesel personenwagens hebben Utrecht en Amsterdam vanaf 01-01-2025 een blauwe zonde (euro-5) en Den Haag en Arnhem nog een groene zone (euro-4).
Gelukkig staat dat NIET op een centrale website van de overheid, zou ook te makkelijk zijn.
Rm heeft op 8 januari 2025 geschreven:
Snap zelf niet zo goed waarom ze met bedrijfswagens beginnen maar goed het is kennelijk belangrijker als je voor de lol naar de steden komt met je diesel wagen want een ontheffing was al mogelijk voor bewoners
Lush heeft op 7 januari 2025 geschreven:
Een overzicht van de 14 milieuzones zou een welkome aanvulling zijn in dit artikel. Ik rijd een oude dieselcamper en wil graag weten waar ik niet meer welkom ben.
Björn heeft op 7 januari 2025 geschreven:
In België heb je er ook een aantal, maar tegen betaling mag je er wel met je oude diesel binnen. Daarom noemen wij België ook wel eens Absurdistan of Bananenrepubliek.
Rob heeft op 7 januari 2025 geschreven:
Kennen we in Nederland ook dat betalen. Uiteindelijk draait het dus om geld. Betalen lost het gecreëerde milieu probleem toch niet op!
Namens de longen van onze kinderen heeft op 7 januari 2025 geschreven:
Bedankt!
Idioot gevonde heeft op 7 januari 2025 geschreven:
Jij spoort niet.. terug naar je kliniek.
Longarts heeft op 7 januari 2025 geschreven:
Want auto’s met veel uitstoot zijn gezond voor de kinderen in de omgeving waar die auto’s rijden?
Björn heeft op 9 januari 2025 geschreven:
Ik ben opgegroeid in de jaren 80 toen er nog geen sprake was van die milieunormen, ik ben ondertussen 45 jaar en mijn longen zijn nog kerngezond. O ja, ik ben vorig jaar na 30 jaar gerookt te hebben gestopt. Volgens de dokter heb ik de longinhoud van een niet roker.
@bjorn heeft op 9 januari 2025 geschreven:
Er zijn ook mensen die 40 jaar met asbest werken en gezond zijn. De meeste mensen die dat doen gaan echter lang daarvoor dood aan kanker. Hier geldt hetzelfde.