In Amsterdam kunnen fervente wielrenners vanaf afgelopen vrijdag mee in het tempo van de auto’s. Sinds vrijdag 8 december geldt in de meeste delen van de hoofdstad een snelheidslimiet van 30 km/u. De voorzitter van de RAI Vereniging, Frits van Bruggen, vindt dat we nu moeten doorpakken. Hij wil overal dezelfde regels en dus ook een maximale snelheid van 30 km/u in de stad.
De nieuwe maximumsnelheid zou alleen geleden op wegen waarbij de rijbanen niet gescheiden worden door een vangrail of een andere barrière. Met de nieuwe snelheidslimiet van 30 km/u in de stad worden de snelheidsverschillen in tegengestelde richting kleiner en moet het risico op ongelukken ook kleiner worden.
Van Bruggen legt bij het AD uit waarom we juist nu de regels moeten aanpassen: ‘Onze steden en dorpen zijn ooit gebouwd om te voet, te paard of met de boot te doorkruisen. We leven inmiddels echter met 18 miljoen mensen op dit kleine stukje land, waarvan de helft in de stad. Samen bezitten we meer dan 9 miljoen auto’s, ruim 23 miljoen fietsen, waarvan er al 4 miljoen elektrisch zijn. Er komen verder meer en meer andere elektrische vervoermiddelen bij.’
Daarnaast vindt Van Bruggen dat er in 2022 ‘véél te véél’ ongelukken in het verkeer waren. Vorig jaar overleden er 745 mensen en raakten er 20.000 gewond in het Nederlandse verkeer. ‘Er moet dringend wat veranderen om onze steden leefbaar en veilig te houden’, vult de RAI-voorzitter aan. Een belangrijke verandering moet het rechttrekken van de verkeersregels in Nederland zijn.
Nieuwe verkeersindeling in Nederland
‘Nu zijn de regels in elke gemeente anders, wat voor chaos en onduidelijkheid zorgt bij weggebruikers’, benadrukt de voorzitter. Ook stelt de RAI Vereniging een nieuwe verkeersindeling voor. ‘Fietsers, voetgangers en auto’s krijgen elk hun eigen gebied om zich te verplaatsen: van trottoir en fietspaden tot voetgangersgebieden, fietsstraten, 30 en 50 kilometerwegen.’
Dit zou moeten zorgen voor een betere verkeersstroom en meer veiligheid. ‘Een hoverboard of airwheel mogen op de stoep zolang ze niet harder dan 10 km/u gaan. Fietsen, snorfietsen, e-bikes en e-steps met een limiet van 25 kilometer per uur kunnen bij elkaar op het fietspad’, zegt Van Bruggen. TopGear Nederland heeft de politie gevraagd om een reactie. Zodra we die hebben, delen we de reactie.
Canon-Eye heeft op 11 december 2023 geschreven:
Ik zie alweer dezelfde fout: er wordt gesproken over “e-bikes met een limiet van 25 km/u”.
Laat het nou toch ‘ns een keer voor eens en voor altijd duidelijk zijn: e-bikes hebben op zich GEEN maximumsnelheid.
De enige eis waaraan de gewone e-bike én de speedpedelec aan moeten voldoen, is dat de ondersteuning ophoudt bij snelheden boven 25 respectievelijk 45 km/u. Wie in staat is om op eigen knieënstoom sneller te rijden, MAG DAT gewoon.
Een op borden of in regelgeving vastgelegde maximumsnelheid, zoals BV. 80 buiten de bebouwde kom, 50 daarbinnen, en de op borden aangegeven maxima op wegvakken en in 30/60 zones gelden voor ALLE voertuigen, dus ook voor de e-bikes.