500 Abarth nu ook echt

Eerder deze week werden de nieuwssluizen bij Abarth voorzichtig opengezet met de eerste tekeningen van de snelste 500. Top Gear heeft nu de eerste echte foto’s van dit spectaculaire krentenbolletje.

Fiat houdt woord, Abarth wordt niet alleen serieus opnieuw op de markt gezet, maar is meteen ook een afzonderlijk merk binnen de groep. En daarbij hoort een eigen hoofdkantoor dat binnen acht maanden werd gerealiseerd.

Leuke blabla uit een persbericht, maar wij willen gewoon nieuwe auto’s zien! En ook in die zin worden we op onze wenken bediend. De eerste plaatjes van de 500 Abarth zijn vrijgegeven. Nee, helaas nog geen echte foto’s, maar een artist impression die het dikke uiterlijk van het sportieve kleintje al goed laat zien. De lijnen van de oorspronkelijke 500 Abarth uit de jaren zestig zijn keurig overgenomen. Niet omdat dit voor de fabrikant goedkoper is, maar omdat het nu eenmaal past bij het retro-uiterlijk van de 500.

 
Als de Schorpioen op het front prijkt, zit er onder de motorkap een 16-klepper met een vermogen van 135 pk. En dat is een nog niet eerder gebruikte versie van de 1,4-liter T-Jet. Italianen houden van knopjes. In plaats van een variabele stuurbekrachtiging die overdreven meehelpt bij inparkeren hebben veel Fiats een City-knop om hetzelfde effect handmatig te verkrijgen. Wat een onzin!

Diezelfde ‘knopjes waanzin’ krijgt de 500 Abarth. Normaal levert de geblazen 1,4-liter een koppel van 180 Nm, maar door op de Sport-knop te drukken wordt dit op elektronische manier naar 205 Nm verhoogd. Laat maar zitten dat knopje en geef de kleine Abarth permanent het hoge koppel mee!

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken