Vandaag werd bekendgemaakt dat iemand een hond heeft gekloond. Dat hoeft voor ons niet per se, maar het bracht ons wel op een idee: als je een auto klonen kon, voor welke exoot zou je dan gaan? Natuurlijk zijn er genoeg mensen die replica’s (van prachtig en inventief tot hilarisch slecht) samenstellen van onderstaande onbereikbare zeldzaamheden, maar dat is hier niet waar we op doelen. Dit zijn auto’s waarmee de wereld een mooiere, betere plek zou zijn als er meer van waren gemaakt. Dit zijn de beste auto’s om te klonen.

Auto klonen? Ja graag!

01. Ferrari F40

Dit hoeven we niet uit te leggen, toch? De fantastische F40 werd gebouwd van 1987 tot 1992 en zou oorspronkelijk maar in een oplage van 400 stuks op de weg verschijnen. Het werden er uiteindelijk 1.311. Van ons mag dat aantal zeker nog eens maal honderd. Klonen, die handel.

02. Lancia Stratos HF Stradale

De kleine, venijnige Lancia werd in de jaren ’70 beroemd met zijn rallyprestaties en werd, conform de homologatieregels, ook voor straatgebruik geproduceerd. Nog geen 500 stuks liepen er bij Bertone van de band, maar de Italianen hadden er gemakkelijk meer kunnen slijten. Een Stratos op elke straathoek? Wij zouden ervoor tekenen.

03. Shelby Cobra 427

Het icoon van de hand van racelegende Carroll Shelby. Hij was gebaseerd op een klein Brits sportautootje, maar met de enorme Ford V8 die Shelby erin lepelde en de uitgebouwde carrosserie die hij creëerde, veranderde het karakter van de Cobra volledig. Misschien wel de vaakst gerepliceerde auto ooit, maar doe ons maar een originele kloon.

04. Audi Sport Quattro S1

Omdat eighties rallybeesten cool zijn. De ‘gewone’ Audi Quattro was al niet te versmaden, maar de gehomologeerde Sport-versie – inclusief 320 millimeter kortere wielbasis voor extra wendbaarheid – zal voor altijd onthouden worden als een van de meest spectaculaire manieren om langs een stoffig rallypad in één kuchende, sissende en sputterende beweging je baard te laten scheren.

05. Lamborghini Miura

De eerste supercar ooit. Althans, de eerste die een beetje leek op wat we nu als supercar zien: een V12 middenmotor, onmogelijk laag, onmogelijk breed, onmogelijk onbereikbaar. Daarom zouden er meer Miura’s moeten zijn. Het is immers niet zo dat iemand ‘m ooit zat zou worden.

06. Mercedes 300 SEL ‘Rote Sau’

Een van onze guilty pleasures, als je het ons toestaat. Met deze toerwagen, het eerste product van AMG, joeg Mercedes eind jaren ’60 iedereen de stuipen op het lijf. De 6,8-liter V8 klinkt oorverdovend goed en de auto zelf is zo verslavend bizar dat we er maar wat graag onze dagelijkse kilometers mee zouden maken. Met een kloon, dan.

07. Fiat Multipla

Wat had je dan verwacht? Goed, de productieaantallen van de Multipla liepen ruimschoots in de zes cijfers, maar hoeveel zijn er nog over? En hoeveel liggen er al hopeloos toegetakeld op de sloop? We mogen het niet toestaan dat dit twintigste-eeuws design-hoogtepuntje langzaam uitsterft. Daarom: klonen. En mocht er daarbij iets misgaan, dan wordt ie er in ieder geval niet onooglijker op.

Reacties

  • Rick Keller heeft op 24 oktober 2016 geschreven:

    Mag ik de Multipla inruilen voor een Alfa Romeo 33 stradale en die meteen op 1 zetten.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)