Het is vaak eventjes te makkelijk om telkens maar weer grappen te maken over de staat van het Belgische wegdek en de manier waarop ze het onderhouden. Maar vaak gebeurt het vanzelf: dan noemen wij alleen de feiten, en vormt de grap zich vanzelf. Zo ook het nieuwste wegproject in België. De wegbeheerders plannen daar gewoon op acht jaar ellende en files.

Het gaat om het Viaduct van Vilvoorde bij Brussel – een van de drukste verkeerspunten van West-Europa. Dit is een bouwwerk uit 1978 dat 100 jaar mee moet gaan. Echter is het in 2023 al toe aan ingrijpende renovaties. Het project om het viaduct weer fris te krijgen, zou maar liefst acht jaar duren. De eerste drie jaar worden de rijstroken versmald en gaat de snelheid omlaag naar 50. En dat is nog maar het begin.

Vijf jaar lang dikke ellende

Vanaf 2027 gaat er steeds één rijstrook dicht, waardoor er ‘veel hinder’ wordt verwacht. En dat vijf jaar lang. Stel je eens voor dat je nu al weet dat je de komende acht jaar in de file moet staan naar je werk. Best pittig. Overigens is dit al de methode met de minste files, want in alternatieve scenario’s zouden er nog meer rijstroken dicht zijn.

Het viaduct is trouwens 1.700 meter lang en staat op 22 pijlers. Het staal zou vermoeid zijn, maar ook het beton is aangetast door smeltwater en strooizout. Ook moet er asbest verwijderd worden. Omdat ze toch bezig zijn, komt er gelijk nieuw asfalt op de brug dat stiller moet zijn. Als je uitgaat van 180 werkdagen in een jaar, renoveren ze dus 1,1 meter per dag.

Nog eens tien jaar file bij Brussel?

Het wordt misschien nog erger, want België wil ook de Brusselse Ring opnieuw gaan inrichten, zo meldt VRT. Deze werkzaamheden moeten maar liefst tien jaar gaan duren. En iedereen die weleens in de ochtend of avond in de buurt van Brussel heeft gereden, weet hoe erg de files daar zijn. Als ze klaar zijn, kunnen ze waarschijnlijk weer aan de voorkant beginnen.

Wanneer de werkzaamheden bij Brussel gaan beginnen, is nog niet bekend. De werkzaamheden aan het Viaduct van Vilvoorde moeten in augustus van start gaan. Zeker is in ieder geval dat het minimaal de komende tien jaar gedoe is op de Brusselse Ring. Misschien toch maar dichter bij het werk gaan wonen?

Reacties

  • Chris heeft op 25 maart 2023 geschreven:

    En dan klagen ze hier in Nederland,
    We hebben wel eens last van files.
    In België is het een gronies probleem.
    Elke dag minimaal ander half uur kijkt niemand meer van op.
    Groet Chris
    (Vrachtwagen chauffeur )

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Chris Reactie annuleren

(verplicht)