Auto’s zijn soms net mensen. Ze kunnen heel goed tegen water, maar als je ze lange tijd onderdompelt, dan loop je toch tegen problemen aan. In 2019 overstroomde een deel van het Spaanse Alicante waarbij 1.200 auto’s waterschade opliepen en als total-loss werden bestempeld (de foto hierboven is ter referentie). De meeste auto’s waren nog nieuw en een deel had zelfs nog geen kenteken. Uit cijfers van het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) blijkt nu dat maar liefst 800 van die auto’s ineens in Nederland zijn opgedoken.

Wat gebeurt er met de 800 auto’s met waterschade?

Dat verschilt van auto tot auto. Een deel zal uit elkaar gaan voor onderdelen. Een kunststoffen bumper die onder water heeft gestaan, daar is in principe weinig mis mee. Helaas zijn er ook malafide doeleinden te bedenken voor de wrakken. Zo kan het chassisnummer overgezet worden naar een gestolen voertuig, zodat die auto ineens legaal blijkt. Ook kan de verdronken auto worden opgeknapt en als nieuw worden verkocht.

Wat wordt hieraan gedaan?

‘Als voor één van deze 800 voertuigen een Nederlands kenteken wordt aangevraagd, zal de RDW de identiteit en de eventueel herstelde schade nauwgezet controleren. Bij malversaties of onveilig herstel zal er geen kenteken worden afgegeven’, meldt een woordvoerder van het LIV aan TopGear. In dit geval gaat het dus goed, maar dat is niet altijd zo.

Meer controle

Volgens Hendrik Steller, manager van het LIV, zijn de overstromingen in Spanje slechts het topje van de ijsberg. Als er in Europa iets gebeurt, zoals rellen of overstromingen, dan verdwijnen die schadeauto’s snel over de grens. ‘Nederland mag geen onderzoek doen naar de technische staat van een importauto. Dat alleen al zorgt ervoor dat je die wrakken niet eenvoudig buiten je landsgrenzen kunt houden’, zegt hij. Een auto kan hier dus vrij de grens overkomen en verkocht worden. De auto moet na de import uiteraard nog wel gekeurd worden.

‘Als in ons land een auto onder water heeft gestaan, wordt die door de verzekeraar total loss verklaard en gaat het wrak naar de sloop. In veel andere Europese landen ‘bemoeien’ verzekeraars zich er niet of nauwelijks mee’, meldt steller.

Steller pleit voor een Europa-brede aanpak. Hij ziet graag dat er één register komt waarin afgeschreven auto’s worden opgenomen. Elk land kan dan zien of een auto nog de weg op mag. ‘Zowel het Verbond van Verzekeraars als de RDW zijn op de hoogte en gaan onderzoeken of dit te realiseren is. Het zal een lange weg zijn, maar het begint ergens’, meldt de LIV aan TopGear.

Reacties

  • Bigsel heeft op 4 maart 2021 geschreven:

    ‘Nederland mag geen onderzoek doen naar de technische staat van een importauto. Dat alleen al zorgt ervoor dat je die wrakken niet eenvoudig buiten je landsgrenzen kunt houden’

    We zijn het braafste jongetje van de klas en hebben in Nederland overal wetten en regels voor maar dit soort zaken hebben we dan weer net niet geregeld. Blijft bijzonder……..

    • Ikke heeft op 4 maart 2021 geschreven:

      Natuurlijk mag je zelf wel onderzoek doen alleen de RDW is er niet verantwoordelijk voor. Dat mogen ze ook niet zijn omdat we open handel hebben binnen de EU. Als je graag die dik uitgevoerde auto uit Duitsland wil importeren is dat handig, als je een schadebak buiten wil houden is het minder handig.

      Reageer
    Reageer
  • Jaco heeft op 4 maart 2021 geschreven:

    Wie draagt de schade ? De verzekeraars en die hebben dus belang bij de hoogste opbrengst van het wrak.

    Reageer
  • J.P. heeft op 3 maart 2021 geschreven:

    Als schade auto’s door de verzekering zijn uitgekeerd, kan het chassisnummer er uit geslepen worden en is het wrak niet anders bruikbaar dan voor demontage……….toch?

    • Mattijn Nederend heeft op 4 maart 2021 geschreven:

      Dat is hier wellicht zo, maar waarschijnlijk in niet alle andere landen. Vandaar ook de vraag naar een uniforme aanpak

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)