Genoeg ruimte, redelijk wat snelheid, veel plezier en comfort voor elke dag. Een hete hatchback is altijd een goede keuze. Maar wat als je een of meer van deze waardes loslaat, of juist versterkt? Meer ruimte – omdat er geen achterbank in zit, bijvoorbeeld. Of ruil plezier in voor doodsangst. Of comfort voor nog meer snelheid. Dan krijg je een losgeslagen hatchback. Hieronder zie je negen voorbeelden van extreme hete hatchbacks. De ene nog dwazer dan de andere.

VW Golf GTI Clubsport S (2016)

Prijzen toen/nu: € 50.390 (NL) / € 45.000 Doelgroep: Mensen die graag supercars vernederen in pensionado-vermomming

Wat bezielde ze?

Als VW de Mezcal en de gloeisticks tevoorschijn trekt en gedurende een weekend helemaal stukgaat, is dit het resultaat: een Golf die er nagenoeg hetzelfde uitziet als een normale, maar dan nog beter in elkaar gezet. Met 310 pk en een gebrek aan achterbank wist de Clubsport S zelfs een Nürburgring-record te behalen. In handen van een zekere mevrouw S. Schmitz zou ie de gemiddelde 911 met gemak z’n achterlichten laten zien.

Toyota GR Yaris (2020)

Prijzen: € 60.000 (NL) / uitverkocht (B) Doelgroep: Jij, als je slim bent

Wat bezielde ze?

Dit is het bewijs dat alle snelheids-georiënteerde technici die Toyota in de jaren negentig in de kelder opsloot inmiddels hun weg naar buiten hebben gebeiteld. Nadat de GT86 en de Supra het merk opnieuw op de kaart zetten bij ‘mensen die snelle auto’s tof vinden maar geen Porsches kunnen betalen’, komt Toyota met de GR Yaris: een vierwielaangedreven, 261 pk sterke rallyhatch die bijna helemaal nergens op slaat. En dus, ook al reden we nog slechts een prototype, zijn we stapelgek op ’m.

Renault Megane R26.R (2008)

Prijzen toen/nu: € 38.800 (NL) / € 30.000 Doelgroep: De voltallige TopGear-redactie

Wat bezielde ze?

De gelukkigen die de gestripte, van PVC-ruitjes voorziene R26.R reden op een droog, plakkerig circuit noemen het een spirituele ervaring: één zijn met een hot hatch die z’n bestuurder nog net niet lichamelijk koppelt aan het asfalt. Ongelukkigen die ’m reden op een koude, regenachtige snelweg in de avondspits denken minder jubelend terug aan de hete Renault. Hun ervaring was meer van het niveau ‘ongeplande wortelkanaalbehandeling tijdens wereldwijd tekort aan verdovingsmiddelen’. Met dank aan banden die ‘straatlegaal’ zijn op dezelfde manier dat snooker een ‘sport’ is (technisch juist, maar niet een typering waar je iets aan hebt) is de R26.R op een natte ondergrond volstrekt hopeloos. Op een droge ondergrond is hij mogelijk de geweldigst rijdende hot hatch van allemaal.

Peugeot 205 GTI T16 (1984)

Prijzen toen/nu: n.b. / € 200.000+ Doelgroep: Types die zich een Finse rallyheld wanen

Wat bezielde ze?

De 205 T16 was het meest dodelijk snelle product van de dodelijk snelle Groep B-rallyklasse. In 1985 en 1986 claimde hij de WRC-titel in handen van Timo Salonen en Juha Kankkunen. Iedereen die dacht dat hij/zij de skills van een koudbloedige Fin had, kon die theorie beproeven met deze homologatieversie. Het feit dat ie 200 pk had in plaats van de 500 pk van de Groep B-auto was waarschijnlijk een opluchting voor verzekeringsmaatschappijen, maar bood iets te zeer van zichzelf overtuigde bestuurders toch weinig soelaas.

Renault 5 Turbo (1980)

Prijzen toen/nu: € 30.562 (NL) / € 90.000 Doelgroep: Mensen die geen boodschap hadden aan waar de motor ‘hoorde te zitten’

Wat bezielde ze?

Eind jaren zeventig zag Renault de rallysuccessen van de Lancia Stratos met lede ogen aan – de Fransen wilden ook een stukje van de middenmotortaart. Alleen had Renault geen geschikte auto paraat om een potje mee te gaan rally’en. Wat ze wel hadden: de brave 5 hatchback met een dwarsgeplaatst motortje voorin. Wat als ze dat blok en de achterbank er nou eens uit sloopten en iets heets met een turbo achter de voorstoelen inbouwden? Pourquoi pas, dacht Renault, en zo geschiedde. Dit was het begin van de middenmotor-hatchbacks met lichte crashneigingen, een hoek van het autospectrum die zonder meer tot de TG-favorieten behoort. Er werden uiteindelijk zo’n 5.000 exemplaren van de Renault 5 Turbo geproduceerd. Ongeveer 4.000 hiervan zijn nog steeds op hun dak te spotten in greppels door heel Frankrijk.

MG Metro 6R4 (1985)

Prijzen toen/nu: n.b. / € 250.000+ Doelgroep: Mensen zonder functionerende ogen

Wat bezielde ze?

Als de Fransen een rallyauto voor de straat bouwen, ziet het resultaat eruit als, nou ja, een R5 Turbo of een 205 T16. Als de Britten het doen, lijkt het of kinderen hebben geprobeerd om een Rover Metro tot ruimteschip om te bouwen met papier-maché en Tipp-Ex. Maar hij mag dan het gevolg zijn geweest van een ontspoorde handenarbeidklas, de Metro 6R4 Clubman was wel degelijk indrukwekkend. De homologatieversie van de Groep B-racer werd gebouwd door Williams F1 en haalde 250 pk uit dezelfde V6 die later in de Jaguar XJ220 kwam te liggen.

Renault Twingo Twin’Run (2013)

Prijzen toen/nu: onbetaalbaar / nog altijd onbetaalbaar (als niemand ’m intussen heeft platgereden) Doelgroep: Bedoeld om Twingo-kopers ervan te overtuigen dat ze iets interessanters kochten dan enkel een oma-boodschappenautootje

Wat bezielde ze?

De Twin’Run was een uniek bouwsel dat nooit het conceptstadium zou ontstijgen. Hij moest het publiek enthousiast maken voor de aankomende nieuwe Twingo met de motor achterin – waarmee hij, zo beloofden de Renault-bazen, z’n carrosserievorm zou delen. De verbazing onder potentiële Twingo-klanten was groot toen bleek dat de Twin’Run een 320 pk sterke V6 in het midden had liggen. Helaas had de echte Twingo dan wel de carrosserie, maar niet de snelheid, de honger naar bochten of de enorme motor van de Twin’Run. Toch jammer.

Aston Martin Cygnet V8 (2018)

Prijzen toen/nu: hoog / hoog Doelgroep: Eén heel rijke Aston-klant

Wat bezielde ze?

Een verbouwde Toyota iQ met een prijs van ruim 40 mille? De Cygnet zaaide bij iedereen verwarring. Toen rustte Aston ‘m ook nog eens uit met de techniek van de Vantage S, waardoor er een 400 pk sterke, met leer beklede kinderwagen ontstond. Ze bouwden één exemplaar op verzoek van een gewaardeerde, wellicht ietwat krankjoreme klant. Met een top van dik 270 km/u en minder wielbasis dan spoorbreedte is het geen verrassing dat er sindsdien niets meer van de koper is vernoemen.

Toyota Aygo Crazy (2008)

Prijzen toen/nu: Als je het moet vragen… laat jezelf medisch onderzoeken Doelgroep: Beïnvloedbare negenjarigen

Wat bezielde ze?

‘Dus ze denken dat we saai zijn?’ ‘Dat is wat het marktonderzoek zegt. Toyota: degelijk, betrouwbaar, beetje saai.’ ‘Absurd! Laten we een Aygo nemen, een 200-pk viercilinder in het midden hangen en wat wielkastverbreders en stickers ertegenaan gooien. Dan noemen we ’m de AYGO CRAZY! Zullen we eens zien wie er saai is.’ ‘Ik ga er meteen een in elkaar zetten. Maar, eh… We gaan ’m toch niet echt in productie nemen, hè?’ ‘Nee, natuurlijk niet. We zijn niet gek.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear