Hoe zal het Nederlandse wagenpark er in 2040 uitzien? Op dat moment is de verkoop van nieuwe benzineauto’s (op een paar uitzonderingen na) al vijf jaar verboden. Gaat iedereen dan braaf aan de elektrische auto, of blijven we met z’n alle stug doorrijden met oude benzineauto’s? Dat zal deels afhangen van alle kosten, maar zoals het er nu naar uitziet, hebben de Nederlanders wel een voorkeur.
Uit een onderzoek van Autotrack en Gaspedaal onder 2.000 benzinerijders blijkt dat maar liefst 96 procent niet van plan is om over te stappen op een elektrische auto, zo schrijft het AD. Ruim de helft van de mensen vindt een elektrische auto nog te duur, maar 37 procent twijfelt ook nog over hoe lang zo’n batterij meegaat. Het vervangen van de batterij kost tegenwoordig nog een hoop geld.
De beperkte actieradius van een elektrische auto speelt een minder grote rol, slechts een kwart maakt zich daar zorgen over. Overigens zijn dit allemaal zaken die in de komende tien jaar alleen maar beter zullen worden. Tesla dwingt andere producenten om de prijzen te verlagen, de actieradius (en laadsnelheden) nemen toe en hoe ouder de EV’s worden, hoe meer duidelijkheid er is over de betrouwbaarheid van de accu’s.
De overheid verwacht dat er nog wel meer mensen overstappen
De Rijksoverheid verwacht dat er in 2030 in Nederland zo’n 1,9 miljoen elektrische auto’s in gebruik zijn. Nu zijn er in Nederland bijna 9 miljoen personenauto’s, dus de komende jaren zal het overgrote deel van het wagenpark gewoon nog een verbrandingsmotor hebben. Volgens Nederland Elektrisch is het huidige aandeel volledig elektrische auto’s in Nederland zo’n 4,5 procent.
DeBoDra heeft op 11 september 2023 geschreven:
Elektrisch prima, doch naast milieuaspecten kijken mensen over het algemeen naar de eigen beurs en korte termijn. Nu dan is het als het om de dagelijkse keuzes gaat voor mensen met de best gevulde beurs, niet zozeer dat de prijs het grootste probleem is. Dus, wil je op kortere termijn scoren, zul je je moeten richten op prijzen drastisch te verlagen. Verder fusren en alle geld bijelkaar, naar een in de basis klein simpel model kunnen om wel te scoren. Niet teveel toeters en bellen, die sowiezo overeenkomen met de prijzen of liever nog lager dan nu al het geval is (concurrentie strijd met China]. En ook niet iedereen behoort tot de selecte elite leaserijder groep. Ook dat en dat het leven op zich al duurder is, we allen meedoen met de oorlog financiering in Europa, de Chinezen wel goedkoper kunnen leveren, plus hier de belastingdruk te grote verschillen laten zien, zal je anders moeten presteren dan je gewend was te doen. De tijd vraagt ook om alternatieve veel ‘schonere’ accu’s. Dus steek/stimuleer des temeer als we het al over subsidies hebben, daar als gemeenschap in die innovatie veel geld in. Maar, het leiderschap is er in de breedte zeker op dit punt nog lang niet. Ford heeft vroeger al bewezen dat als de wil groot is er meer kan. Maar goed, dat was toen, nu change en dus nood breekt dan wet. Let ook op verschillen in salarissen bij werken is ook dit uit de klauwen gelopen, leveren cq. betalen m.n. ook de grote bedrijven nog eens te weinig belasting en strijken de vervuilende fabrieken van auto’s ook nog eens dikke subsidies op. Het zal socialer, eerlijker en rechtvaardiger moeten, maar ja dan zullen regeringen en de toppers in de bedrijven zelf eerst moeten matigen vanwege scheefgroei en dus goed voorbeeldgedrag moeten tonen. Omdat Romem ook niet in een dag gebouwd is, zie ik dat dus nog niet zitten. Hopelijk dat e.e.a. toch verbetert. Er hoeft maar een fabrikant tussen te zitten, die het wel doorheeft; die die weg durft in te slaan. Ja, dan volgen er vast meer. Als dat wiel maar eenmaal draait, versnelt het wel. Dat zal echt voor een revolutie en ommekeer zorgen. Een zal toch de eerste willen (moeten) zijn. In die zin blijf ik als bescheiden Citroen gek, toch nog optimistisch dat dat de uitdading voor de e-car industrie zal zijn!
Bert heeft op 7 september 2023 geschreven:
Het belangrijkste argument voor de meeste mensen is natuurlijk wat het allemaal gaat kosten. Een tweede argument lijkt mij het emotionele: echte ‘petrolheads’ leveren echt niet zomaar hun benzineauto in.
NLisverkocht heeft op 5 september 2023 geschreven:
Heb zonnepanelen en mag hem niet eens laden voor mijn huis. Pleur op met die accu bakken. Rij wel electrisch met mijn rc car