Als je dik drie ton wil stukslaan op een Porsche 911, dan kun je twee kanten op. De ene is de 911 GT3 (en afgeleiden). Deze heeft een hoogtoerige 4-liter zescilindermotor met 500 pk, eventueel zelfs met handbak. Aan de andere kant van het spectrum staat 911 Turbo, met een 3,7-liter zescilinder turbomotor met 580 pk en vierwielaandrijving. De 9FF F92 Turbo lost dit specifieke probleem effectief op.

Porsche bracht vroeger de 911 GT2 RS uit, maar die hebben we al een tijd niet meer gezien. Dus in plaats van daarop wachten kun je naar 9FF bellen. De basis is een 911 GT3 van de 992-generatie. De basis is een 911 GT3 van de 992-generatie, ongeacht of het een GT3, GT3 RS, Touring of S/T is. Ze hebben allemaal min of meer dezelfde motoren. Het is dus niet zo dat ze een 911 Turbo-blok erin lepelen. Speciaal voor deze motoren heeft 9FF een turbokit ontwikkeld.

Een hele hoop modificaties voor de 9FF F92

Het is een complete conversie met niet alleen twee turbo’s, maar ook alles wat je ervoor nodig hebt. Dus een nieuw uitlaatspruitstuk, een setje intercoolers en een sportuitlaatsysteem. Daarnaast is de elektronica van de motor én transmissie aangepast, en is de transmissie zelf verstevigd. Dat is wel nodig ook, want de cijfers voor het vermogen en koppel stijgen significant. Normaal gesproken heb je ongeveer 510 pk en 500 Nm tot je beschikking. Voor een motor met vier liter slagvolume is dat al heel erg veel.

9FF F92 Turbo (992) geel (2024) zijkant voor schuin

De turbo’s draaien relatief rustig mee, met een druk van ongeveer 0,5 tot 0,6 bar. Desalniettemin, het vermogen is 760 pk en het koppel 750 Nm. Wat bijzonder is, is dat de motor alsnog 9.000 toeren kan draaien. Over het algemeen draaien turbomotoren niet zoveel toeren. Volgens 9FF is de setup dusdanig dat de motor reageert als een atmosferische motor. Dus niet alleen het aantal toeren, maar ook de gaspedaalrespons zou direct moeten zijn.

5 seconden van 100 naar 200 km/u (ja, dat is heel snel)

9FF geeft nog niet aan wat de prestatiecijfers zijn van 0-100 km/u of de topsnelheid. Het enige dat ze verklappen is de 100 – 200 km/u tijd: 5 seconden. En eigenlijk is dat briljant, want met een achterwielaandrijver is het best lastig om de 0-100 km/u sneller te doen. Vaak vecht je meer tegen de grip dan dat je het vermogen kwijt kan. Dus met de opgave van de tussenacceleratie van 100-200 km/u krijg je een beter beeld van de prestaties van de auto.

Lees ook: Porsche 9ff, is het nooit genoeg?

Ter vergelijk: de 100-200 km/u tijd van een normale GT3 is rond de acht seconden. Een 911 Turbo S (650 pk) zit op iets meer dan zes seconden. De 9FF F92 is dus heel erg snel. Mocht vijf seconden niet snel genoeg zijn, 9FF is al bezig met de ontwikkeling van een turbo-kit die het vermogen opschroeft naar 1.000 pk. Benieuwd hoe vlug die van 100 naar 200 km/u sprint.

Reacties

  • John Kemp heeft op 18 december 2024 geschreven:

    U schrijft foutief: “ De turbo’s draaien … , met een druk van ongeveer 0,5 tot 0,6 bar.”
    Dat zou moeten zijn : met een OVERDRUK van ongeveer 0,5 tot 0,6 bar.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)