
Als je dik drie ton wil stukslaan op een Porsche 911, dan kun je twee kanten op. De ene is de 911 GT3 (en afgeleiden). Deze heeft een hoogtoerige 4-liter zescilindermotor met 500 pk, eventueel zelfs met handbak. Aan de andere kant van het spectrum staat 911 Turbo, met een 3,7-liter zescilinder turbomotor met 580 pk en vierwielaandrijving. De 9FF F92 Turbo lost dit specifieke probleem effectief op.
Porsche bracht vroeger de 911 GT2 RS uit, maar die hebben we al een tijd niet meer gezien. Dus in plaats van daarop wachten kun je naar 9FF bellen. De basis is een 911 GT3 van de 992-generatie. De basis is een 911 GT3 van de 992-generatie, ongeacht of het een GT3, GT3 RS, Touring of S/T is. Ze hebben allemaal min of meer dezelfde motoren. Het is dus niet zo dat ze een 911 Turbo-blok erin lepelen. Speciaal voor deze motoren heeft 9FF een turbokit ontwikkeld.
Een hele hoop modificaties voor de 9FF F92
Het is een complete conversie met niet alleen twee turbo’s, maar ook alles wat je ervoor nodig hebt. Dus een nieuw uitlaatspruitstuk, een setje intercoolers en een sportuitlaatsysteem. Daarnaast is de elektronica van de motor én transmissie aangepast, en is de transmissie zelf verstevigd. Dat is wel nodig ook, want de cijfers voor het vermogen en koppel stijgen significant. Normaal gesproken heb je ongeveer 510 pk en 500 Nm tot je beschikking. Voor een motor met vier liter slagvolume is dat al heel erg veel.

De turbo’s draaien relatief rustig mee, met een druk van ongeveer 0,5 tot 0,6 bar. Desalniettemin, het vermogen is 760 pk en het koppel 750 Nm. Wat bijzonder is, is dat de motor alsnog 9.000 toeren kan draaien. Over het algemeen draaien turbomotoren niet zoveel toeren. Volgens 9FF is de setup dusdanig dat de motor reageert als een atmosferische motor. Dus niet alleen het aantal toeren, maar ook de gaspedaalrespons zou direct moeten zijn.
5 seconden van 100 naar 200 km/u (ja, dat is heel snel)
9FF geeft nog niet aan wat de prestatiecijfers zijn van 0-100 km/u of de topsnelheid. Het enige dat ze verklappen is de 100 – 200 km/u tijd: 5 seconden. En eigenlijk is dat briljant, want met een achterwielaandrijver is het best lastig om de 0-100 km/u sneller te doen. Vaak vecht je meer tegen de grip dan dat je het vermogen kwijt kan. Dus met de opgave van de tussenacceleratie van 100-200 km/u krijg je een beter beeld van de prestaties van de auto.
Lees ook: Porsche 9ff, is het nooit genoeg?
Ter vergelijk: de 100-200 km/u tijd van een normale GT3 is rond de acht seconden. Een 911 Turbo S (650 pk) zit op iets meer dan zes seconden. De 9FF F92 is dus heel erg snel. Mocht vijf seconden niet snel genoeg zijn, 9FF is al bezig met de ontwikkeling van een turbo-kit die het vermogen opschroeft naar 1.000 pk. Benieuwd hoe vlug die van 100 naar 200 km/u sprint.

Lees ook: 9ff Porsche 911 met 1.800 pk crasht
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Voor 50.000 euro kun je in 5 seconden van 100 naar 200”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Porsche overweegt toch een Macan met benzinemotor, omdat jullie te weinig EV’s kopen

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

Deze Honda was ooit total-loss, maar is nu de snelste Integra ter wereld

Vond jij de Jaguar commercial niet leuk? Dan ga je dit wel prachtig vinden

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Ik wil mijn auto verlagen: op welke manieren kan dat allemaal?

Is chiptuning slecht voor je auto? En wordt je auto er écht zuiniger van?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

Er komen weer sportieve Renaults, náást de bekende Alpine-modellen

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

U schrijft foutief: “ De turbo’s draaien … , met een druk van ongeveer 0,5 tot 0,6 bar.”
Dat zou moeten zijn : met een OVERDRUK van ongeveer 0,5 tot 0,6 bar.