Op weg naar ons kantoor in Amsterdam komt het regelmatig voor dat we ongeveer 87 keer van rijstrook moeten wisselen. Daarom namens de TopGear-redactie hierbij een dringende oproep aan iedereen die gebruik maakt van de A2: je bent niet in Amerika.

We snappen de verwarring, dus even een paar hints: rij je op een brede vijfbaans snelweg en kom je geen V8 SUV’s tegen die overhellen naar links, geen lege kogelhulzen op de rijbaan, geen berm vol bekers frisdrank waar je een kalf in kunt verdrinken en niet elke honderd meter een fastfood-restaurant? Dan is de kans groot dat je je op de Nederlandse A2 bevindt. Kijk dan eens in je rechterbuitenspiegel, zet je richtingaanwijzer aan en ga naar rechts. Doe dit het liefst nog drie keer.

In Nederland hebben we geen keep your lane. Als je te lui bent om een rijstrook op te schuiven of te onoplettend om in de gaten te hebben dat je onnodig links rijdt, ben je dan wel geschikt om een potentieel moordwapen van 1.500 kilo staal te besturen? Doe eens iets geks en ga naar een plek waar je nog niet eerder bent geweest: de rechter rijstrook. Zodra je een auto tegenkomt op dezelfde rijstrook die langzamer rijdt, mag je weer naar links. Haal dan wel in met een snelheidsverschil groter dan 0,5 km/u; die trajectcontrole bijt niet. Zo voorkom je een onpenetreerbare automuur van vijf breed met een snelheidsbereik van 99 tot 101 km/u.

En tot slot nog een toevoeging specifiek voor de bestuurder van de blauwe Volvo V40 die vanochtend met zijn met ijs bedekte ruiten met 95 km/u op de linker rijstrook aan het telefoneren was: ga naar rechts, neem de afslag, doe de motorkap open, draai de oliedop los, gooi zand in je motor, knip je rijbewijs door en eet je telefoon op. Alvast bedankt. Oh, en zet meteen je grootlicht uit.

Update! Jullie oplossingen tegen linksplakkers op de A2

Advertentie

Reacties

  • Chris says at 21 januari 2018:

    Levensgevaarlijk die trajectcontrole op de A2, auto’s rijden daardoor vrijwel boven op jouw bumper, wil je van rijstrook wisselen dan heb je grote kans dat er iemand naast je zit, kortom grote kans op ongelukken.

    Reply
  • Audi_Man says at 14 januari 2018:

    volvo rijders zijn de slechtste chauffeurs op de weg, meteen het rijbewijs inleveren die stakkers

    Reply
  • John Dijkstra says at 13 januari 2018:

    Ha, ha wat een bezopen artikel. Nergens ter wereld rijden ze zo massaal aan de rechterkant van een multibaans snelweg geplakt als in Nederland. En die kaaskoppen denken natuurlijk dat ze de wijsheid in pacht hebben. “een muur van auto’s die allemaal rond de 100km/u rijden”. Eh, ja dat is de bedoeling. Er is ook nog zoiets als een wet op de maximum snelheid. Ik denk dat de schrijver van dit artikel zijn EGO eens een keer achter het stuur vandaan moet gaan halen. Je bent echt niet belangrijker dan al die andere mensen die daar rijden. Ga overigens niet met deze egoistische zenuwenrijstijl in Los Angeles rijden want de CHP plukt je zo van de weg wegens gevaarlijk rijgedrag, met je hopeloze heen en weer geslinger. En terecht.

    Reply
  • Jesse says at 10 januari 2018:

    gewoon keep your lane invoeren werkt veel beter voor dit nerveuze systeem is het te druk geworden

    Reply
  • Henk Vos says at 16 januari 2017:

    Op een vijfbaans trajectcontrole weg prefereren veel mensen nu eenmaal Keep Your Lane, omdat het nu eenmaal veel logischer, veiliger en relaxter is. Noem het burgerlijke ongehoorzaamheid, verzet tegen een domme regel (rechts houden) in deze situatie.
    De overheid maakt er niet voor niets geen punt van, door dit niet te bekeuren.

    Deal With It.

    Reply
  • Richard Bakker says at 10 januari 2017:

    Leuk ! Ook een leuk ritje met de trein dan kun je rustig blijven zitten.
    Zondag avond stapte ik voor een ritje van 5 minuten in de trein en bleef even staan,de conductrice vroeg meteen ” zal ik ff een plaatsje voor U scoren?”.

    Reply
  • Ronald says at 9 januari 2017:

    Terechte tip van de redactie. Ik rij iedere dag op de A2 en haal meer auto’s rechts in dan links. Mijn inschatting is dat drie van de vier auto’s onnodig links rijden. Genoemde redenen om dit te doen zijn onzin. Het zou geweldig zijn als de politie massaal gaat bekeuren.

    Reply
  • Eric says at 8 januari 2017:

    Volgens mij kon je zelf ook een baantje naar rechts..

    Reply
  • Jeffrey says at 8 januari 2017:

    Sinds wanneer gaan jullie van Topgear ineens een zuinige rijstijl promoten??? Zit ik per ongeluk op de site van Groen Links ofzo?

    Reply
  • Joris says at 8 januari 2017:

    Het moet toch mogelijk zijn om de camera’s van de trajectcontrole te gebruiken om linksrijders aan te pakken? 10 sec voor en 10 sec na je geen auto op de baan rechts van je, bekeuring.

    Reply
  • Jack says at 8 januari 2017:

    Ik begrijp en zelfs deel de irritatie, maar waarom moet het op zo’n neerkijkende manier, vol met zogenaamde Amerikaanse streotypen…
    Niet grappig en niet netjes…

    • Judith says at 8 januari 2017:

      Heerlijk juist!! Ik geniet van deze humor 🙂

      Reply
    Reply
  • JanW says at 8 januari 2017:

    Na anderhalf miljoen zakelijke kilometers op 3 werelddelen hanteer ik in NL op veelbaanswegen graag een rijstijl met als principes: 1) kies voor veiligheid 2)maak je niet druk en 3) rijd zuinig: A.kies de tweede rijbaan van rechts, de meest rechtse is voor vrachtverkeer. B. Kies een plek midden in een groot interval tussen voorganger en achterop komend verkeer. C.Zet de cruise control zodanig dat je je interval behoudt, iets onder (3 kmph) de toegestane snelheid. Het effect van deze stijl is dat je rustig kunt rijden met redelijk constante snelheid (zuinig) zonder veel te hoeven remmen voor de auto vóór je. Auto’s achter je kunnen inhalen naar hartelust. De banen links zijn voor de haastigen onder ons en hebben een onrustig (sportief?) rijgedrag en grotere risco’s.

    Reply
  • Jan says at 7 januari 2017:

    Je mag op de a2 ongeveer 110km per uur op de teller. In werkelijkheid rijdt je dan 105, er gaan nog een paar km correctie van af en voor 101km per uur krijg je geen prent. Geef de mensen die dus gewoon een legale snelheid willen rijden de ruimte

    • Ronald says at 31 december 2017:

      Dus je denkt dat de meetcorrectie van 3% altijd een cadeautje is? Is bedoeld als compensatie voor fouten in de meting. Als je 105 echte km’s/h rijdt, wordt er in het slechtste geval 108 km/h gemeten. Verder zijn tegenwoordig veel snelheidsmeters aardig nauwkeurig, een meterafwijking van 2-3% is niet ongewoon. 110 km/h op de meter rijden is dus tamelijk riskant…

      • Audi_Man says at 14 januari 2018:

        pas maar op ja, man rot dan lekker gewoon naar de rechterbaan schijtbak

        • chris says at 21 januari 2018:

          Dank u, voor het bevestigen van de vooroordelen jegens audi-rijders. vroeger reed een aso BMW, nu Audi

          Reply
        Reply
      Reply
    Reply
  • Bart says at 7 januari 2017:

    ja joh.. ga allemaal even lekker serieus reageren..

    move gewoon naar rechts, en laat mij lekker boetes rijden.. mijn pakkie an..

    Reply
  • A. Hoonhout says at 7 januari 2017:

    Je bent niet in Ameria & in Nederland hebben geen keep your lane .
    Dit Zijn twee domme uitdrukkingen!

    Het snel verkeer in Amerka is veel rustiger dan in holland.

    Reply
  • Annie says at 7 januari 2017:

    Voor ieder een die dit leest .
    Niet deze tips vergeten, ook met normaal weer gelden die om ongelukken te voor komen
    Denk ook aan de schade aan de bedrijven die door de file’s , dat de bestellingen niet op tijd komen hebben . niet goed voor de economie .

    Reply
  • Kees Jansma says at 7 januari 2017:

    Interessant is dat de auteur de regel dat je rechts moet houden blijkbaar belangrijker acht dan de regel dat je niet te hard mag rijden. Als iedereen tussen de 99 en 101km rijd is er legaal gezien geen mogelijkheid om in te halen en is de klacht dus behoorlijke onzin. Als je te hard wilt rijden moet je ook niet zeiken op anderen die zich vergrijpen aan een andere regel.

    Als iemand die vier jaar in de VS heeft gewoond kan ik ook melden dat keep your lane op een vier of meer baans weg veruit te prefereren valt boven eindeloos van baan verwisselen.

    Nogal een onzin post dus.

    • Chris says at 21 januari 2018:

      Keep your lane werkt niet, want de langzaamste auto bepaalt dan de snelheid indien het druk is.

      Reply
    Reply
  • Mike says at 7 januari 2017:

    Wat een comisch bericht ! Degene die dit stuk geschreven heeft klaagt over het vasthouden van de telefoon en het niet rechts rijden en wat zie je vervolgens bij het artikel ? Een foto die genomen is vanaf de bestuurderspositie en dat de auto niet op de meest rechter baan rijd terwijl er wel plek is 😀

    Echt weer typisch Nederlands! Klagen over anderen om het vervolgens zelf wel te doen, want anderen moeten zich aan ons aanpassen in plaats van andersom.

    Een artikel als dit gaat helaas niets veranderen, ze zeggen in ons buurland niet voor niets dat de letters NL op ons kenteken “nur links” betekent.

    Ik zou zeggen, richt een politieteam op die alleen maar op linksrijders en bellers controleert, misschien dat het dan eindelijk een keer normaal word op de Nederlandse snelweg

    Reply
  • Maurice says at 7 januari 2017:

    En doe dit ook op de verbrede A6!!!

    Reply
  • Jan Oranje says at 7 januari 2017:

    Een kreet in de RUIMTE.

    Reply
  • Jan Hein Es says at 7 januari 2017:

    …en óók voor Belgen lijkt dit een onmogelijke opgave te zijn.
    Geldt overigens ook voor het stuk Den Bosch-Utrecht hoor….

    Reply
  • Devid says at 7 januari 2017:

    Ik kwam dit artikel tegen op Facebook en vond hier moet ik op reageren. Ik weet of de schrijver zelf elke dag gebruik maakt van de A2 of dat hij/zij nu een keertje daar heeft gereden. Ikzelf rij daar twee keer per dag , ‘s morgen heen en ‘s avonds terug, ik ben uit noodzaak en behoud van mijzelf een bijna linksplakker. Maar dit is door de jaren zo gekomen omdat als je je netjes aan de regels houd van rechts rijden kom je op de A2 zeer bedrogen uit . Wat is het geval de rechts rijders niet allemaal natuurlijk , hebben in het algemeen veel meer andere dingen te doen omdat het is maar 100km per uur en anders krijg je straf. 100km per uur is zo’n slakke gang dus dan ga je andere dingen doen. Bellen of met je mobiel allerlei dingen doen en als er dan in je omgeving iets verandert b.v iemand haalt je in of verandert van rijstrook dan schrik je eigen rot want je bent zo druk bezig met iets anders dan autorijden dan trap je meteen op de rem. Het gevolg is dat andere weggebruikers daarop moeten reageren. Dat heb ik in het begin mee gemaakt zo’n 2á 3 keer per week . Daarom ben ik een gedwongen links rijder geworden. Ik schuif in de regel altijd wel een baantje op maar ga niet meer rechts rijden. Daarom rij ik ook wat harder, meestal haal ik de meeste auto’s wel in en krijg ook wel boetes van rond de €30 maar die neem ik op de koop toe.

    • Marten says at 7 januari 2017:

      Zo mag ik het graag horen. Ik rijd ook altijd links en ga pas even naar rechts als er iemand achter mij aankomt. Als je maar goed je achteruitkijkspiegel in de gaten houdt, Is keep your lane toch het veiligst en rustigst.

      Reply
    Reply
  • Dick ven Dijck says at 7 januari 2017:

    ik rij in in de linker baan als ik in de linker baan wil rijden en ja, max 100 km per uur….!
    jij blijft netjes achter mij rijden. rechts inhalen is verboden…..dus netjes achter mij blijven!

    • Maurice says at 7 januari 2017:

      Onnodig links rijden is ook verboden verrekte idioot! En heb je met je rijlessen niet geleerd dat je in dit land zoveel mogelijk rechts moet aanhouden!! Jou zouden ze echt van de weg moeten halen. Dit hele artikel is ontstaan door aso’s zoals jij!

      • Chris says at 21 januari 2018:

        Klopt, als je toch persé langzaam wilt rijden dan moet je links houden, bovendien betalen degenen die links rijden en wel sneller rijden boetes waarvan vele mensen in Nederland profiteren, eigenlijk zijn het donateurs

        • Chris says at 24 januari 2018:

          Oeps, Ik bedoelde hierboven dat langzame rijders rechts moeten houden en niet asociaal links blijven rijden zoals zielige figuren die zeggen dat zij genoeg belasting betalen en dus sneller automobilisten mogen pesten.

          Reply
        Reply
      Reply
    • Jan Oranje says at 7 januari 2017:

      Over egotripper te praten.

      Reply
    Reply
  • Sjors says at 7 januari 2017:

    Dus jullie zijn die irritante auto’s die dan ineens in de dode hoek rechts zitten…. Wat een onzin. Ik betaal genoeg belasting voor die linkerrijstrook dus mag ik er ook op rijden. Doe niet zo spastisch en haal gewoon rechts in, als iedereen een beetje oplet kan dat best.

    • Maurice says at 7 januari 2017:

      Doe niet zo moeilijk en schuif gewoon een baan op. Ik wil geen boete van 230 euro omdat ik rechts inhaal omdat jij je rijlessen niet toepast: zoveel mogelijk rechts rijden!

      Reply
    Reply
  • Sjaak says at 7 januari 2017:

    Bij de KLPD zoeken ze nog mensen alsof jij zo’n goede bestuurder bent met je telefoon in je hand

    Reply
  • Harald says at 7 januari 2017:

    Helaas geldt dit niet alleen voor de A2. Die mensen rijden ook op de A59, A50 en A12. Ik zie ze dagelijks……..
    Helaas vinden vrachtwagen bestuurders het ook nog steeds normaal dat, wanneer ze zelf 1 km/uur harder rijden dan hun voorganger zij zelf alle overige verkeer 40-50km/uur langzamer mogen laten rijden………..

    • Hj van Eerten says at 8 januari 2017:

      Die vrachtwagen bestuurders die ken ik ook. Ik maakte dat het afgelopen jaar dagelijks mee op de A1 tussen Barneveld en Hoevelaken. Zo irritant. Een enkeling kon er niet meer tegen en haalde ze rechts in over de vluchtstrook.

      Reply
    • Maurice says at 7 januari 2017:

      Yup, en dan ook nog in de spits.. die chauffeurs rijden ook met oogkleppen op.

      Reply
    Reply
  • Dennis says at 7 januari 2017:

    Leuk artikel,

    Jammer dat de bestuurder waar uit de foto is genomen ook niet helemaal rechts rijdt. Had toch wel een beter signaal afgegeven ?????

    • Ronald says at 7 januari 2017:

      Klagen over een bellende bestuurder en zelf een foto nemen (tenzij het stuur rechts zit en dit de bijrijder was), iets met een oliedop en zand helpt dan las ik

      Reply
    Reply
  • Miranda Roijakkers says at 7 januari 2017:

    Geweldig artikel om te lezen! Mijn dag begon al heerlijk met die sneeuw en hier word ik helemaal blij van, de manier van schrijven is erg opbeurend. Geen kanttekening maar wel een opmerking over compassie, de mensen die dit betreft doen dit niet met opzet, zij zijn vast ergens bang voor. Laten we ze helpen door een handreiking te bieden en hen in ieder geval in de waarde te laten ?Een hele mooie dag en bedankt voor het delen! Groetjes Miranda

    Reply
  • Toyocees says at 7 januari 2017:

    Idd, allemaal naar RECHTS! ( Wordt je óók niet meer rechts ingehaald!) Safer , maar ach……Het gaat toch goed zo…..Toch?… Hopelijk lezen veel mensen jullie stukje! Dus: Naar RECHTS! Cees.

    Reply
  • Hein says at 7 januari 2017:

    En dan ga ik netjes naar de rechter rijbaan, met 106 km/h op de tom tom en CC, kom je daar rechts altijd rijders tegen , die net wat langzamer gaan. En rij me dan regelmatig klem. En wanneer ik al sneller ga als de max toegestane snelheid, zou in principe niemand last van moeten kunnen hebben. Wanneer ik meestal op rijbaan 3 blijf rijden. Ik zou wel eens in een computer animatie willen zien, hoe het verkeer er uit ziet. Wanneer iedereen gelijk weer naar de rechter rijbaan zou gaan. Volgens mij is de rechter rijbaan dan overbelast met een onrustig verkeersbeeld. Door zo vaak te wisselen van rijbaan.

    • Ank says at 7 januari 2017:

      Er bestaat nog altijd zoiets van de best berijbaarde rechtse baan.

      Reply
    Reply
  • Marijke says at 7 januari 2017:

    Onnodig steeds volledig naar rechts gaan is veel ergerlijker en gevaarlijker. Als je per se iedereen wilt inhalen blijf dan op baan 5 veel te hard rijden. Dan hoef je niet steeds voor iedereen langs heen en weer te schieten.

    Reply
  • Lefthans says at 7 januari 2017:

    Baan 1 is de meest linkse baan, baan 5 is de baan die je gebruikt als je doorrijd.
    Dit voor hen die het ff niet begrijpen…….tjonge jonge wat een azijn-gezever hier.

    Reply
  • Ewout Honig says at 7 januari 2017:

    Eigenlijk best zielig. Heeft die knul zó zijn best gedaan op zijn stukje, dacht hij net zulke guitige kwinkslagen te hebben bedacht over Amerika enzo…. Blijkt dat we hem vooral uitlachen. Hij doet me wel denken aan die kleuters bij BNR, die ook altijd zo “alpha male” gaan op autootjes. Lijkt me lastig hoor, als je je eigenwaarde voornamelijk koppelt aan het autootje waar je in rijdt. Sterkte.

    Reply
  • Ewout Honig says at 7 januari 2017:

    Vanwege wat? Die zilverruggorilla-mannetjes met hun leaseautootje die zonodig 130 willen rijden? Lazer lekker op. Wat is dit trouwens voor een zielige site? Proberen de snijdende commentaren van Clarkson c.s. in het Nederlands na te doen? Newsflash: je faalt. Lomp schoppen tegen anderen, je kleinzielige frustraties ventileren op een website over autootjes is zielig, niet stoer. Oh, and sorry ’bout your micropenis, bro.

    • Tom says at 8 januari 2017:

      Je bent ten alle tijden verplicht voor een vlotte doorstroom van het verkeer te zorgen. Of je nou een kleine of grote lul hebt doet daar niets aan af.

      • Chris says at 21 januari 2018:

        Nou, als je zo langzaam rijdt dan wed ik dat veel mannen aan hun lul gaan zitten en die wordt dan nog groter dus!

        Reply
      Reply
    • Coen says at 7 januari 2017:

      Mss wel handig om eens je eigens tukje te lezen en dan in de spiegel te kijken… zou zomaar kunnen dat je eigen commentaar ook op jezelf slaat ;-).

      Reply
    Reply
  • Piet says at 7 januari 2017:

    Rechterrijstrook is 1 woord. ?

    Reply
  • Bob says at 7 januari 2017:

    Maak die autobaan gewoon lekker 130 wat een gelul dit, prigressie

    Reply
  • Rien says at 7 januari 2017:

    Ik rij ook regelmatig op de A2 5 baans, rij ik netjes op de rechterbaan 100 echte km moet ik iemand inhalen die op de vierde baan rijd met 95 km. Moet ik van baan 1 naar baan 5 en na het inhalen weer van baan 5 naar baan 1 hoe gevaarlijk kan dat zijn.

    • Ank says at 7 januari 2017:

      Juist maar dat snappen de 3e en 4e rijbaanrijders niet. Ipv trajectcontrole onnodig links rijdencontrole. Leverde heel wat meer op. Beste kabinet wordt het niet eens tijd om klpd uit te breiden. Verdienen hun salaris dik terug, plus een flinke extra bonus voor de staatskas voor de staatskas.
      Oh en ik blijf gewoon rechts als andere op 3, 4, 5, rijdt. Safe en sneller

      Reply
    • Coen says at 7 januari 2017:

      Precies. Dus als die mensen rechts rijden kan jij gemakkelijk inhalen door één baantje op te schuiven.

      Reply
    • Chris says at 7 januari 2017:

      Dacht ik ook, scheuren doe je links maar telkens van rechts weer naar links geeft ook een onrustig verkeersbeeld. En…… we betalen allemaal wegenbelasting we zijn in nederland.

      Reply
    Reply
  • Leendert says at 6 januari 2017:

    Oh, en graag een algeheel inhaalverbod voor vracht en bestelwagens op wegen met 2 (of minder) rijstroken…

    Reply
  • Carlos says at 6 januari 2017:

    Niet heel grappig ofzo. Dat was de bedoeling toch?

    Reply
  • Fred says at 6 januari 2017:

    Ik blijf lekker rijden op mijn baan.

    • Coen says at 7 januari 2017:

      Tuurlijk. Want jij bent God.

      Reply
    Reply
  • Leendert says at 6 januari 2017:

    Helemaal waar, vanochtend nog om een uur of 11 op weg naar Limburg, een of andere kakmadam met haar kind-prinsesje voorin op de passagiersstoel in een Mitsubishi SUV op de vierde baan, rijdt 90-95km/u, druk in ‘gesprek’ met haar prinsesje. Ik haal haar keurig links in en wil terug gaan naar één van de rechterbanen, geeft zij een dot gas en boort bijna in m’n zijkant. Is zij nog boos op mij ook omdat zij een uitwijk-manoeuvre moet maken. Ik citeer uit het artikel, ‘ga naar rechts, neem de afslag, doe de motorkap open, draai de oliedop los, gooi zand in je motor, knip je rijbewijs door en heb een vrolijk leven maar kom niet meer als chauffeur (M/V) op de weg. Nog een opmerking aan de fotograaf van begeleidende afbeelding; foto’s maken terwijl je een voertuig bestuurd is nou ook niet echt een veilige bezigheid, op welke baan je ook rijdt…

    Reply
  • Ante says at 6 januari 2017:

    Ik rij ook elke dag die route en vraag mij exact hetzelfde af. Gelukkig valt het jullie ook op. Ben ik toch niet gek. Voor iedereen die dit leest, please maak voor iedereen meer ruimte en rij rechts waar het kan.

    Reply
  • Dennis says at 6 januari 2017:

    Grappig dat het op de foto eruit ziet dat de bestuurder in kwestie ook een baantje naar rechts kan. Maar wel een HEEL belangrijk punt

    Reply
  • Will says at 6 januari 2017:

    Dit was een Mazda, geen Volvo….

    Reply
  • Dolf says at 6 januari 2017:

    De ergernis die uit dit stukje spreekt wordt m.i. gevoed door het idee dat veel automobilisten denken dat ze zich niet aan de wet hoeven te houden. Ik verbaas mij er regelmatig over hoeveel landgenoten zich boven de wet verheven voelen en maar op dat gaspedaal hangen. Walchelijk en onverantwoord.
    Daar staat tegenover dat de wegbeheerders heel inconsequent bezeg zijn met de regulering van de maximum snelheden op obs wegennetwerk. Ongeloofwaardige snelheidsbeperkingen roepen op tot ongehoorzaamheid. Als we met z’n allen beter ons best doen om de regels na te leven hoeven we niet te zeiken over wie er links of rechts rijdt.
    Gelukkig nieuwjaar?

    Reply
  • Erwin Krol says at 6 januari 2017:

    Hallo…. niet alleen op de A2

    Reply
  • John says at 6 januari 2017:

    Helemaal mee eens, je plek op de weg is rechts.

    Reply
  • Sonja says at 6 januari 2017:

    Helemaal mee eens
    Rechts vrij ga opzij
    Niet alleen op de A2 maar overal Oprotten

    Reply
  • Rob says at 6 januari 2017:

    IK blijf in mijn baan.
    IK ga niet naar rechts.
    IK rijd met mist/groot/verstraler licht.
    IK rij ‘stressloos’ op de A2.
    IK IK IK IK IK IK.
    IK zijn gewoon egoïsten. Denk toch eens aan de rest. Hou dus rechts, met gewoon licht graag en niet 5km/u onder de limiet.
    Dank van uw medemens

    Reply
  • Elke dag A2 says at 6 januari 2017:

    De wetgever heeft deze situatie veroorzaakt en wees blij, waar kon ik anders in 2016 ongestraft 215839 keer Rechts inhalen? Heerlijk, bedankt!
    En oja, 100001x zaten de linkshangers tegen hun voorruit te lullen of gewoon met een hand aan hun oor.
    Gelukkig wordt het in 2017 nog veel beter ! Top…Gear down….

    Reply
  • Rob says at 6 januari 2017:

    Die blauwe auto niet toevallig een Mazda? En heeft degene die de foto gemaakt heeft ook niet met een telefoon in z’n hand. Verder wel eens met het verdere commentaar hoor. ?

    Reply
  • Daan says at 6 januari 2017:

    Ik heb een ander voorstel; is de weg +3 baans dan mag je links en rechts inhalen. Dat krampachtige gedoe op die weg.

    De hele A2 is namelijk gevaarlijk door het maximum van 100km + traject controle.

    Iedereen kruipt naar elkaar toe en doet dan maar niet inhalen om geen prent te krijgen. Elke botsing is dan ook vaak een ketting botsing.

    Ik haat die weg, maar het zou een stuk draagbaarder zijn als we daar wel Amerikaans zouden doen. Mij oproep is gewoon doen!!!

    Dus niet de pussy uithangen maar gewoon rechts voorbij gaan. Het word vanzelf gedoogbeleid. Het is veiliger dan 5 banen opschuiven en weer terug. En beter dan anderen proberen haat “in te stralen” zodat ze op magische wijze naar rechts gaan. Steek die energie in het trachten in laten dalen van je ballen en doe gewoon rustig rechts voorbij schuiven.

    Iedereen bij ontvangen “rechts inhaal prent” naar de rechter en vertellen dat je eigen veiligheid voorop stelt en je ingesloten werd door overige verkeer.

    • Ewout Honig says at 7 januari 2017:

      “Iedereen kruipt naar elkaar toe en doet dan maar niet inhalen om geen prent te krijgen. ”

      Leer eens autorijden.

      Reply
    • Walter says at 6 januari 2017:

      Helemaal mee eens. Juist het steeds van de rechterbaan via de linkerbaan inhalen omdat iemand in het midden met 95km/u blijft rijden geeft een onrustig verkeersbeeld en kans op ongevallen. Door (zoals in Amerika) zoveel mogelijk op dezelfde baan te blijven rijden is het verkeersbeeld veel rustiger. Kies een baan waarin ze jouw snelheid rijden en blijf daar zoveel mogelijk in rijden. Zeker op de A2 en andere 3/4/5 baans wegen zou dit toegestaan moeten worden.

      Reply
    Reply
  • Patric says at 6 januari 2017:

    hahahahah goed verhaal

    Reply
  • Jouke says at 6 januari 2017:

    Probleem is en blijft Politie doet niks alleen in auto liggen en dan slapen totdat ze genoeg geknipt hebben, lafbekken, in USA houden je ze aan en kun je betalen weet je ook zeker dat je fout bent, links en rechts inhalen mag alleen niet te hard

    Reply
  • Tromp says at 6 januari 2017:

    Ik zet hem gewoon tegenwoordig gewoon vast op cruise 100km op de rechterbaan. Van niemand last, baan is toch leeg. Dat ik dan 150 auto’s rechts inhaal, jammer. Voor alle 95km rijders die rechterbaan angst hebben, ga met de trein. Als je niet snapt dat je files en ongelukken veroorzaakt met het geplak op de middenbaan, dan moet je echt van de weg af.

    Reply
  • M. Grootendorst says at 6 januari 2017:

    Geldt alleen niet alleen voor de A2, ook op andere wegen in Nederland gebeurd dit!

    Reply
  • Jaja says at 6 januari 2017:

    Jij bent zeker ook zo iemand die mij, rijdend op de tweede baan, heel agressief inhaalt, om vervolgens twee centimeter voor me druk knipperend naar de geheel rechtse baan te hoeken. En jezelf vervolgens klem rijdt door die vrachtwagen voor je, waarna ik je dan heel hard uitlach…

    • Coen says at 7 januari 2017:

      Je hebt gelijk, die manier van inhalen is ook niet goed. Maar besef je je dan wel dat jij de oorzaak bent van dar rare rijgedrag van die ander?

      Reply
    • Marijke says at 7 januari 2017:

      Fijn iemand te treffen met verkeersinzicht. Dat lucht op.

      Reply
    • Wappie says at 7 januari 2017:

      Weer zo’n ego tipper. .

      Reply
    • Fred says at 6 januari 2017:

      Oh. Weer zo’n ergerlijke eigenwijs die vindt dat de 2e baan ver genoeg naar rechts is. Rijd gewoon de meest rechtse baan als dat kan.

      Reply
    • Jacob says at 6 januari 2017:

      Ga dan ook gewoon naar rechts en blijf niet op die 2e baan hangen

      Reply
    • Tromp says at 6 januari 2017:

      Jij moet dus direct van de weg gehaald worden met dit gedrag.

      Reply
    Reply
  • Guy says at 6 januari 2017:

    Zolang er nog minimaal 1 rijstrook links over is maakt het mij niet zoveel uit. Zelf houd ik er een anticiperend rijgedrag op over. Ik rij zo veel mogelijk rechts maar als ik een baan naar links schuif dan zorg ik er wel voor dat ik niet continu heen en weer hoef en mijzelf niet klem rijdt. Wat ik vaak zie is mensen die continu heen en weer slingeren en dan bij het naar rechts rijden nog wel even de auto er rechts achter afsnijden. Je kunt vanwege al die controles en idiote boetes ook niet een km harder rijden om de inhaalactie snel af te ronden. Er is dan vaak maar een paar Km/u verschil waardoor het allemaal te lang duurt.

    • Marijke says at 7 januari 2017:

      Goed zo Guy, de rest leert nog wel een keer rijden.

      Reply
    • Fred says at 6 januari 2017:

      Dus je maakt bewust een overtreding door op die baan te.blijven rijden. Goed hoor

      Reply
    • Tromp says at 6 januari 2017:

      Beetje lullig voor diegene achter je die er op anticipeert dat je gewoon naar rechts gaat als je ingehaald hebt. Dus toch maar gewoon de regels naleven, ondanks dat het jou niet uitmaakt. Word je ook niet meer afgesneden.

      Reply
    Reply
  • Mark says at 6 januari 2017:

    Maar wel een mooie Mazda.

    Reply
  • keoki says at 6 januari 2017:

    In Nederland hebben we geen Keep Your Lane, in de VS ook niet. Keep your lane bestaat niet. Elke Amerikaanse staat heeft regelgeving dat verkeer rechts moet houden (keep right unless overtaking), dat er vrijwel niet op gecontroleerd wordt en als dat wel gebeurt dan alleen voor de meest linkerrijstrook verandert dat niet.

    • Fred says at 6 januari 2017:

      Dat heb je heemaal mis. Afhankelijk van de locatie staat er langs de weg. Keep your lane of Keep right.
      En je mag links en rechts inhalen.

      • keoki says at 6 januari 2017:

        Je mag wel links en rechts inhalen (niet in elke staat trouwens, sommige staten mag je niet rechts inhalen als er 2 rijstroken per richting zijn), maar je moet wel officieel rechts houden. Hier, linkje naar wetgeving per staat: https://www.mit.edu/~jfc/right.html
        Keep your lane bestaat niet als systeem, de enige locatie waar het als tekst staat is bij voorsorteervakken zodat mensen niet voordringen (en die teksten staan er omdat Amerikanen blijkbaar dom zijn, ze hebben ook behoefte aan borden die aangeven waar de stopstreep is omdat de streep alleen blijkbaar niet duidelijk genoeg is), niet midden op de snelweg waar het hier over gaat. Gewoon rechts houden, ook in de VS. Keep your lane is iets dat verzonnen is in Europa omdat verkeer in de VS gewoon overal rijdt zoals op de A2 hier in NL. Ze hebben schijt aan de rechts-houden-regels. Het feit dat men hier in NL op de A2 schijt heeft aan de houd-rechts-regels betekent niet dat er hier op de A2 ook keep your lane is.

        Reply
      Reply
    Reply
  • Henk says at 6 januari 2017:

    He jochie als ik zo naar jou raampie kijk heb je zelf ook niet veel aan ruitje krabben gedaan. En vooral erger je niet aan je mede weggebruikers want niemand maar dan ook niemand rijdt volmaakt.
    Jochie maak gebruik van het openbaar vervoer en de benenwagen dan kom je misschien niet zo opgefokt op de plaats van bestemming.

    Reply
  • Pat says at 6 januari 2017:

    Je kunt je overal aan ergeren natuurlijk.

    Het valt mij op dat vooral die mensen die graag laten zien dat ze rechts rijden vaak ook de hele tijd heen en weer hoeken, en daarbij ook op 5 meter voor je invoegen.

    Levensgevaarlijk natuurlijk, bij 100km/h moet je toch 50m aanhouden. ( Dat is minder dan 2 seconden bij 100km/h ).

    Rechts inhalen kan ook een oplossing zijn natuurlijk.

    Reply
  • Wouter says at 6 januari 2017:

    Het probleem is hier natuurlijk dat mensen niet meer harder dan 100 durven rijden na al die boetes. En helemaal links 95 rijden als je 130 mag is vreemd ja, maar mensen die constant 20 km harder rijden dan toegestaan ook.

    Reply
  • fred says at 6 januari 2017:

    helemaal mee eens, hou je aan de regels en rij rechts. we wonen niet in Engeland, Iets anders, sorteer ook niet 3 kruispunten naar links voordat je linksaf moet.

    Reply
  • Marcus says at 6 januari 2017:

    Wat kan jou het schelen op welke rijstrook iemand rijdt? Ben je agent in opleiding ofzo? Moet iedereen voor jou opzij? Wil je graag te hard rijden waar dat niet mag? Wat is je probleem?

    • Ewout Honig says at 7 januari 2017:

      Zijn probleem is een micropenis en een vrouw waar hij steeds niet op mag. Dat, én het feit dat zijn buurman/collega/zwager een duurdere auto heeft dan hij mag rijden van zijn baas.

      Reply
    • Agent. says at 6 januari 2017:

      Probleem is dat je files en ongelukken veroorzaakt als je niet rechts rijd. Dus ga maar gewoon opzij.

      Reply
    Reply
  • Marco de Groot says at 6 januari 2017:

    Allereerst, er bestaan geen 5 baans wegen in Nederland. De A2 is een 2 baansweg met 10 rijstroken, ofwel een dubbel 5.
    Maar goed om het file probleem een beetje op te lossen, dit voorstel (niet des topgears):
    Omdat veel ongelukken, vertragingen ontstaan door idioot rijgedrag (Audi, bmw, en nu ook Volvo) moet in de randstad verplicht in 3uur ochtend en 3uur avondspits 100kmh gereden worden. Daarbuiten de max snelheid. Dus er zijn maar 2 snelheden. Maakt het ook veel duidelijker

    • Fred says at 6 januari 2017:

      Audi bmw volvo? Vooroordelen of jaloers?

      Reply
    Reply
  • E says at 6 januari 2017:

    Laat de politie en klpd gelijk die eikels goed bekeuren die persé op hun mobiel moeten kijken en de breedstralers aan hebben flink aanpakken !! ZE zijn zwaar irritant en verblindend en het mag niet ook niet in de mist ! Maar de onnodige linksrijders zijn meestal de duiste wagens en soms de Volvo rijders,dat soort dingen zijn zeker optie ??

    Reply
  • Wout says at 6 januari 2017:

    Stel je niet zo aan man!

    Reply
  • Tom says at 6 januari 2017:

    Onzin!

    Reply
  • Raymond says at 6 januari 2017:

    Top dat dit probleem eens wordt toegelicht. Nu ligt de rechterrijstrook leeg. Hoezo asfalt erbij.
    Geldt ook bij spitsstroken, die mag je ook gebruiken.
    Probleem komt nogal veel voor bij leaserijders met een neiging om te moeten compenseren.

    Reply
  • Jan says at 6 januari 2017:

    Zolang een sneller voertuig mij links kan inhalen, voel ik mij niet genoodzaakt om meer naar rechts te gaan. Helaas denkt de regelgeving daar anders over en zijn we genoodzaakt om onnodig van baan te wisselen wat leidt tot een zinloos zenuwachtig wegbeeld. Het zou zoveel mooier en rustiger op de weg kunnen zijn zonder van die maniaken en regelgeving.

    • Marijke says at 7 januari 2017:

      Kijk Jan, de links-rechts zwabberaars hebben het nog niet begrepen. Naar het hele wegbeeld kijken ipv alleen naar jezelf levert jouw rijgedrag op. Veel beter. Zouden meer mensen moeten doen.

      Reply
    • Fred says at 6 januari 2017:

      Wat klets jij een onzin. RIJD GEWOON RECHTS. Van baan wisselen om in te halen is geen enkel probleem en veel minder gevaarlijk dan die mensen die bewust op hun niet rechtse baan blijven hangen

      Reply
    • Agent. says at 6 januari 2017:

      Jij moet echt niet meer de weg op met dit gedrag. Onnodig van baan wisselen? Hoe verzin je het?

      Reply
    • Henkie3 says at 6 januari 2017:

      Kijk en jij bent dus precies de meest storende automobilist die er rond rijdt. De regel is toch vrij simpel? Als je naar rechts kan, moet je daar rijden. Punt

      Reply
    • ppcorne says at 6 januari 2017:

      Hahaha! Wat een onzin!
      Gewoon naar rechts, zodra mogelijk. Onrust komt er pas, wanneer iedereen zijn eigen regelgeving toepast.

      Reply
    Reply
  • J.H.F.Kluvers says at 6 januari 2017:

    Ik weet niet in welke staten van Amerika u bent geweest maar in de stomme opmerkingen van U kan ik mij niet vinden. Als u OOIT daar bent geweest dan heeft u vast de borden gezien die langs de snel wegen staan dat als je gesnapt word met het gooien van wat dan ook uit je auto er een boete op staat van $500.00.Reden te meer om het dus niet te doen lijkt mij.!! En de meeste fast food restaurants staan vaak bij op en af ritten voor het gemak van de automobilisten die vaak zeer LANGE afstanden moeten rijden om van de eene stad naar de andere te rijden. Wat de lege hulzen betreft ik heb 25 jaar in California gewoont en nog NOOIT ook maar een lege huls op de snelweg gevonden,ook al niet omdat nutteloos stoppen op een freeway je ook een bekeuring kan kosten. Maar als je het hebt over super asociaal rij gedrag dan weet je zeker dat je in Nederland bent.

    • Ewout Honig says at 7 januari 2017:

      Aan de omschrijving van deze amateurcolumnist kun je toch aflezen dat hij de V.S. alleen kent van televisie?

      Reply
    Reply
  • Simon says at 6 januari 2017:

    ABSOLUUT mee eens!

    Reply
  • Johan says at 6 januari 2017:

    En als het groot licht uitgezet wordt vergeet dan de mistachterlichten niet. Begrijp nog steeds niet dat mensen met meer dan 100km/u over de snelweg razen met het mistachterlicht aan. Deze snelheid is onverantwoord omdat het zicht minder dan 50meter is of de snelheid is wel verantwoord want het zicht is duidelijk beter is dan de 50 m en het mistachterlicht brand illegal.

    Reply
  • Remco says at 6 januari 2017:

    Hahaha, dus je kan zelf niet rijden (verkeer = anticipatie) en dan kom je met zo’n stukje schoolkrant kopy #fokkingsneu

    Reply
  • Roel says at 6 januari 2017:

    Kom je iemand tegen op de A2, dan lijkt het mij inderdaad wel zo verstandig om van rijstrook te wisselen, mag zowel naar links als op de vluchtstrook !

    Reply
  • Ronaldo says at 6 januari 2017:

    Aan de dropveter die dit artikel schreef:
    Als eerste, leg je camera opzij! Levensgevaarlijk om onderweg met dat ding te prutsen, nee! ook geen foto’s. Ten tweede, ga een baan naar rechts! dat wil je toch zo graag. Doe dat zelf dan ook. Tot slot, doe jezelf en de rest van autorijdend Nederland een plezier en zoek een baan bij je in de buurt. Ga lekker op de fiets en blijf vooral weg van de spits. Jouw soort kunnen we prima missen op de A2.

    Reply
  • Bakker says at 6 januari 2017:

    1 – hoe nam je de foto ?????
    2 – als iem. 95 reed, is dat irritant, maar dan hoef je hem niet in te halen… Hij rijd geen 30km/u. Ben je laat: eigen schuld, had je maar eerder moeten vertrekken.

    Reply
  • Dennis says at 6 januari 2017:

    Als de maximale snelheid 100 is, of 120 / 130 houden jullie je er dan ook aan? Prima. Laat maar zien. Want dan heb je namelijk geen snelheid genoeg om mij in te halen. Dus hoef je je niet te ergeren aan de automobilisten die zich gewoon aan de snelheid houden en dus rustig op hun baan kunnen anticiperen op het verkeer voor hen.

    • jh says at 6 januari 2017:

      u respecteert 1 verkeersregel (maximum snelheid) en negeert de andere (rechts rijden). Als iedereen zo z’n eigen selectie uit de RVV gaat maken wordt ‘t een redelijke puinhoop, nietwaar?

      Reply
    Reply
  • Anton says at 6 januari 2017:

    op zich is de limiet ook 100 km per uur, dus waar maak je je druk om?

    Reply
  • Max says at 6 januari 2017:

    Lekker belangrijk! Dus je windt je op omdat je 4,638 km/u sneller kunt rijden en dat ook daadwerkelijk wilt doen? Succes met je hartaanval onnuttige wereldverbeteraar!

    Reply
  • bobdebouwer says at 6 januari 2017:

    en dan rij je rechts……komt er een pool….of welke buitenlands kenteken je ook hebt met 140 voorbij rijden….heel braaf nederland krijgt linea recta een bon thuis die niet mals is maar alle buitenlandse kentekens (op enkele na) kunnen maar aanscheuren

    Reply
  • ruud says at 6 januari 2017:

    En dit geld ook voor de rest van de A2.
    Je hoeft echt niet al bij maarssen voor te sorteren voor Eindhoven!!!!!!!!!!!!
    Ook na knooppunt oude rijn heeft de A2 3 of zelfs 4 rijbanen !!!!!!!!

    Reply
  • Ray says at 6 januari 2017:

    Wie dit heeft geschreven komt A. Niet veel in amerika of B. Alleen in de grotere steden/toeristen streken want der zijn ook staten waar je wel verplicht rechts moet houden.. verder niks in te brengen over de A2 vermijden leek mij altijd de beste optie..

    Reply
  • Orangetti says at 6 januari 2017:

    Ik vind het zalig !!
    De middenbaan (Baan3) nemen, Cruise Control op 105 ( anders ben je de lul).
    En karren maar.
    Van niemand last . Prima zo.

    Reply
  • Vince says at 6 januari 2017:

    Ik stel een wetsvoorstel voor waar in staat dat je op de A2 rechts mag inhalen. Dat zenuwachtig van rijbaan wisselen steeds, en die irritante eigen rechters die je zo enorm graag de regel van de wet willen voorschrijven. Ik hou van ontspannen rijden en relaxed op 1 rijbaan, op de cruise, van noord naar zuid en weer terug rollen. Ik hoor je denken, en inderdaad, ik ben er zo eentje.. Een V8 SUV rijder.. Succes met de stress over de kleine dingen in het leven. Komt je er niet uit met jezelf? Gooi een hand zand in je tank knip lekker je rijbewijs door..

    • Ronald says at 6 januari 2017:

      Ik he geen V8, maar doe het net zo. Ze zouden eens in de usa moeten sturen. Nergens zo relaxed als daar. Maar ja daar mag je niet harder. Ik zeg cruise controle, keep your lane en ga op tijd weg. Geen stress.

      Reply
    • P. says at 6 januari 2017:

      Hihi, ik háát middelsterijstrookrijders op de A2, maar jouw reactie is wel cool!

      Reply
    Reply
  • E. Krauss says at 6 januari 2017:

    Bij snelwegen met 2 banen ben je al het haasje.
    Links filerijden en rechts helemaal leeg.
    En officieel mag je rechts niet inhalen… dus.

    Groeten,
    Een 100% motorrijder.

    Reply
  • P Verkruisen says at 6 januari 2017:

    Dit is niet alleen het geval op de A2 hoor…. Op elke snelweg in Nederland met 3 of meer rijbanen is dit namelijk het geval!
    Vreselijk irritant

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie