
Op 24 augustus zullen de aandelen van Tesla van de ene op de andere dag ineens nog maar 30 procent van hun waarde hebben. Momenteel is de waarde van één aandeel 864 dollar, dus dat zal 288 dollar worden, al zal de koers nog iets wijzigen. En toch wordt er niemand plots een stuk armer van. We leggen het uit.
Tesla gaat namelijk een zogenoemde stock split doen. Hierbij verdrievoudigen ze het aantal aandelen, waardoor elk aandeel een derde waard wordt van wat het nu is. Alle aandeelhouders krijgen er voor elk aandeel twee bij, dus onder de streep houden ze dezelfde waarde. Tesla laat weten dat ze de aandelen splitsen ‘om aandelenbezit toegankelijker te maken voor werknemers en investeerders’.
Op 17 augustus wordt de balans opgemaakt van wie aandelen heeft en op 24 augustus wordt dat aantal verdrievoudigd, waardoor de waarde per aandeel dus sterk zakt. Helaas is het dus geen kanjer van een dip waar je gunstig kunt instappen (al is dat volgens diverse experts ook niet dé manier), maar de aandelen worden wel toegankelijker.
Tesla gaat richting de twee miljoen auto’s per jaar
Tijdens een andere publieke aandeelhoudersvergadering liet Tesla deze week de doelen weten die ze zichzelf gesteld hebben. Dit jaar nog wil het merk uitkomen op een totale productie van twee miljoen auto’s. De bestseller moet vanaf 2023 de Tesla Model Y gaan worden. Dit jaar is dat al de auto die voor de meeste omzet gaat zorgen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “De aandelen van Tesla kelderen eind augustus in waarde, maar niemand verliest geld”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Wanneer zijn de duurzame synthetische brandstoffen net zo duur als fossiele benzine?

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

Als je een motorrijder op zijn helm ziet tikken, kun je (ook in de auto) maar beter oppassen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Als je de trendanalyse bekijkt, dan zie je dat de toekomst van Tesla verre van rooskleurig is. De concurrentie heeft betere alternatieven en dat vertaalt zich in de ontwikkeling van de verkoopcijfers.