Aan het einde van het jaar is het weer tijd voor een hoop lijstjes. Luister maar op Radio 2, waarbij iedereen elk jaar bevestigt graag naar Queen te luisteren. Uiteraard hebben wij ook de nodige gepubliceerd en zullen er nog een aantal volgen. In dit geval hebben we ook een berichtje van de RDW gekregen. Niet zozeer een lijstje, dan wel een belangrijk getal: het aantal APK-afmeldingen in een jaar.
Dat aantal is namelijk hoger dan normaal. Sterker nog, het is een absoluut record. Voor het eerst in de geschiedenis van de APK zijn er in 2024 meer dan 8 miljoen afmeldingen geregistreerd. Het aantal afmeldingen is de laatste jaren aan het stijgen. Zo waren er in 2021 nog 7,6 miljoen afmeldingen. In 2022 waren het er 7,7 miljoen en vorig jaar (2023 dus) waren het er 7,9 miljoen. Het lag dus al in de lijn der verwachting dat het aantal afmeldingen binnenkort voorbij de 8 miljoen zou gaan.
APK-afmeldingen 2024: afmelding is niet hetzelfde als afkeur
Een APK-afmelding is niet hetzelfde als een APK-afkeur. Het afmelden van de APK betekent dat de auto door een keurmeester is gekeurd en goed bevonden. De APK is er in principe om de verkeersveiligheid te waarborgen. Het zijn de minimale eisen waaraan een auto moet voldoen voordat je aan het verkeer wilt deelnemen. Denk aan controle van verlichting, remmen, ophanging en banden.
Daarnaast is er ook een milieuaspect en wordt de uitstoot gecheckt. Met name bij diesels met een niet goed functionerend of verwijderd roetfilter is het lastig om door de APK te komen. Voorheen was een visuele inspectie voldoende (checken of de behuizing van roetfilter aanwezig was), maar nu controleert men ook de werking.
Meldpauze om fraude te voorkomen
Met zoveel APK-afmeldingen is het belangrijk om erop te letten dat deze keuringen correct worden uitgevoerd. Met 8 miljoen afmeldingen kan het natuurlijk voorkomen dat een auto onterecht is goedgekeurd. Helaas zijn er frauduleuze instellingen die auto’s ongezien op afstand door de APK loodsen en afmelden. Om te voorkomen dat dit gebeurt zijn er nu langere meldpauzes. Voor keurmeesters duurt de meldpauze nu 5 minuten, en keuringsinstanties moeten 1 minuut wachten.
Lees ook: De eigenaren van deze automerken laten de APK het vaakst verlopen
Overigens is de APK niet heilig. Volgens de RDW betreft het een momentopname. De eisen die gesteld worden zijn behoorlijk minimaal en zeggen nauwelijks iets over de technische staat van de auto. Dus als de distributieketting ratelt of de koppeling niet lekker werkt, kom je nog gewoon door de APK. Dus als de monteur in kwestie je aanraadt om iets te repareren: altijd luisteren.
Reacties