Het einde van het jaar zit eraan te komen. Dat wil zeggen vuurwerk, oliebollen en een boel veranderingen in de wetgeving. Voor dieselaars zullen de komende jaren veel van die veranderingen impact hebben, met name op de kosten van zaken als het onderhoud. Het begint al in 2023. Dan wordt er strenger gecontroleerd tijdens de APK van auto’s op diesel.

Het gaat hierbij specifiek om de roetfilter. Tot op heden werd de roetfilter alleen met het oog getest. Even kijken of de roetfilter aanwezig is, volstaat vandaag nog – maar dat verandert. Vanaf 1 januari 2023 dienen garages een deeltjesteller te gebruiken bij het testen van de roetfilter, volgens ANWB. Of garages hier ook warm voor gaan lopen is nog maar de vraag. Zo’n deeltjesteller kost al gauw een paar duizend euro.

Regels rondom roetfilters op dieselauto’s

Rijd je een diesel van voor 2017? Dan ben je verplicht om een roetfilter te hebben. Diesels van na dat jaar hoeven geen roetfilter te hebben, maar moeten dit wel melden. Als je het eerlijk meldt, dan betaal je meer belasting omdat je uit meer schadelijke stoffen uitstoot. Je ziet nog weleens dat mensen de roetfilter weghalen en de foutcode laten verwijderen door de tuner – hier kom je dus niet meer mee weg.

Heb je straks geen roetfilter in een auto voor 2017 of heb je niet gemeld dat je geen roetfilter hebt, dan kun je een fikse boete verwachten. Ben je van plan om binnenkort een diesel te kopen, check dan even bij de verkoper hoe dit zit. Heb je een diesel en loopt de APK bijna af? Zorg dat dit in orde is voordat je hem bij de garage neerzet. Dan zit je wat dat betreft ontspannen aan de champagne om middernacht.

Reacties

  • Marcel heeft op 25 februari 2023 geschreven:

    En hoe zit het met APK Keuring Voor een Diesel Oldtimer uit 1980 of 1977 etc of vallen die buiten de nieuwe regelgeving 2023 ??????

    Reageer
  • ETS heeft op 14 januari 2023 geschreven:

    Inderdaad. Van personenwagens van voor 2017 en bestelwagens van voor 2012 mag het roetfilter administratief worden verwijderd.

    Reageer
  • Jerre heeft op 23 december 2022 geschreven:

    Hier in België worden bijna alle euro 5 diesels direct afgekeurd. Weer een truc van de overheid om de werkende mens te kloten en van zijn perfect werkende dieselwagen af te krijgen!

    Reageer
  • flokstra heeft op 22 december 2022 geschreven:

    En daarnaast wordt op auto’s van voor 2011 de test niet eens gedaan.

    Reageer
  • @Wimpie heeft op 21 december 2022 geschreven:

    Mensen die het woord “roverheid” gebruiken zijn niet serieus te nemen. Daarnaast is dit gewoon het aanpakken van mensen die bewust de regels overtreden en daarmee ons allemaal beschadigen met hun extra uitstoot. Niet meer dan logisch dus.

    Reageer
  • Wimpie heeft op 21 december 2022 geschreven:

    De roetfilter of het roetfilter?
    Beetje dieselrijders pesten is dit weer van onze roverheid. Bah.

    Reageer
  • Roetpiet heeft op 21 december 2022 geschreven:

    Dit bericht klopt niet. Op de rdw staat dat je je roetfilter mag verwijderen indien je auto van voor 2017 is.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear